Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Fontos dolgok, amikre kiemelten figyelj, ha fizikai munkát végzel, és edzeni kezdesz

edzés, sport,
Facebook
Twitter
Pinterest
Mi a fontos annak, aki egész nap talpon van? Mennyire érdemes terhelnie magát pluszban edzéssel egy fizikai munkát végzőnek, ha egyáltalán érdemes? Jagicza Niki személyi edzőt, gerinctrénert faggattuk a legfontosabb dolgokról.

Néhány hete készült egy cikkünk arról, hogy az ülő munkát végzők számára milyen nyújtások lennének a legideálisabbak – a cikk alatt a közösségi oldalunk egy kommentelő arra kért bennünket, foglalkozzunk kicsit azokkal is, akik egész nap talpon vannak, fizikai munkát végeznek. Hiszen attól még, hogy valaki napi 8-10 órát pakol, emelget, igenis szüksége lenne más jellegű edzésre. Hogy pontosan milyenre, azt Jagicza Niki személyi edző, gerinctréner árulta el.

Leszögezném hogy egy ülő munkás és a fizikai munkás egy helyről jönnek. Az iskolapadban mindenki hosszú éveken át ült, pont a fejlődési szakaszban, így az elváltozások mindenkit érintenek. Az, hogy valaki fizikai munkás lesz, annyival jobb talán, mint az ülőmunka, hogy mozgásban van, nem tud bemerevedni egy pozícióba. Ám ha mindig ugyanazt a fizikai munkát végzi, egy bizonyos oldalt fog sokkal gyakrabban használni. Mindenkinél kialakul egy domináns oldal, ami általában a jobb kéz bal láb tengely, így értelemszerűen ez a rész erősebb lesz a másiknál.

Talán sokat úgy gondolják, hogy aki mondjuk ácsként vagy akár rakodómunkásként dolgozik egész nap, annak már nincs szüksége még plusz edzésre, a szakember szerint azonban épp a sok egyoldalú terhelés miatt lenne számukra is nagyon fontos a testedzés. ,,A munka és az edzés semmilyen szempontból nem egyenértékűek. A szimmetrikus terhelés lenne a leglényegesebb: a fizikai munka során kialakul egy aszimmetria a testben, ami okozhat gátlásokat, megnyúlnak izmok, kiesnek a funkciójukból. Így az edzés során a másik oldalt is nagyon meg kell dolgoztatni. De az edzéstechnika sosem lehet féloldalú, hiába terheli valaki napi 8-10 órát egyoldalúan a testét.

edzés, sport,
forrás: Unsplash/Andrew Donovan Valdivia

Van még egy dolog: vegyünk egy szobafestőt, aki általában bemelegítés nélkül dolgozik, az ízületek nincsenek beolajozódva, szárazon, egy szögben, egy bizonyos mozgástartományban dolgoznak. Nekik ajánlanám a munka előtti bemelegítést, edzésen pedig a mozgástartomány növelését. Azt is tudni kell, hogy az agy az okos izmokat szereti használni a mindennapokban, ahol az agy-ideg-izom-fascia kapcsolatok ki vannak épülve! Ezt úgy kell elképzelni, hogy ha a jobb karom "okos", akkor az agyam neki küldi a parancsot, hogy vedd le a poharat, cipeld a bevásárlótáskát..."

Az pedig nem is lehet kérdés, hogy a nyújtás, ami bár minden sportolónak kiemelten fontos – a fizikai munkát végzők életében is kell, hogy szerepeljen. ,,Nem csak az edzés kell ahhoz, hogy ép maradjon az ízület, de kifejezetten megtanítanék nyújtást munka utánra is – olyan feladatsort, amit minden egyes nap elvégezhetnének. Ez nagyon kellene a prevenció szempontjából.”

De vajon milyen edzésforma lenne a legideálisabb a szakember szerint a fizikai munkát végzőknek? ,,Egyértelmű, hogy egy fizikai munkásnak egy súlyzós edzés, egy erőállóképességi edzés nagyon kellene, hiszen ki kell egyensúlyoznia a testét. Ugyanakkor tudom, hogy mindenki mást szeret, mástól kapcsol ki. Minden edzésforma sokkal jobb és hasznosabb, mint ha valaki semmit nem edz. Az én favoritom az erő-állóképességi edzés, ahol a súlyokkal izmot növelünk, valamint közép és magasa pulzustartományban dolgozunk egy órán át, így a szív áés a keringési rendszer is edződik. Ami pedig extrán fontos, az a mély hátizom erősítése. Ezek a legtöbb embernél az évek alatt elfelejtettek dolgozni, mindent a felszíni izmok csinálnak, aminek előbb-utóbb következményei lesznek a testben."

Galéria / 4 kép

Erősítő gyakorlatok futóknak, amik gyorsítanak

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

6 tipp, hogy MOST se veszítsd el a futókedved

Közel egy hete, hogy ismét téli időszámításba váltottunk és hát lássuk be, az egyik legnyomasztóbb dolog sötétben róni a kilométereket.

Kép

Fejleszd az egyensúlyérzékelésedet - mutatjuk, hogyan kezdj bele!

Sokat profitálhatsz abból a futásaid alatt is, ha fejleszted az egyensúlyérzékelésedet, ám nem csak futóknak javasolt kicsit komolyabban ráfeküdni a témára.

Kép

10 egyszerű, de hatékony tanács kezdőknek, haladóknak és bárkinek, akinek éppen jól jön…

A futás elég egyértelmű és könnyű sport. Egyrészt minél többet teszel bele, annál többet ki is tudsz belőle venni, amit nem más, mint az eredményesség tükröz. Másrészt könnyű, hisz közvetlenül a bejárati ajtótól kezdheted az edzést és elég hozzá, ha az egyik lábadat a másik elég helyezed.

Kép

Miért fuss terepfutó-cipőben terepen – pláne ázott, sáros talajon?

Szeretsz terepen is futni, de még nincs terepfutócipőd? Ne szalaszd el a vásárlást most ősszel, a JOY-Napok kuponjaival jelentős kedvezménnyel juthatsz hozzá új futócipődhöz is.

Kép

5 dolog, amit a 30-as éveidre mindenképp tudnod kellene, ha fogyni akarsz!

Fogyni minden életkorban nehéz, pláne egy bizonyos kor felett. Huszévesen még az ember kiahgyja a vacsorát, és egy hónap alatt lemegy 3 kiló, ám egy idő után ezt már képtelenség véghez vinni...

Kép

Kemény fókusz és komoly céltudatosság kellett ahhoz, hogy tegnap új 24 órás magyar csúcs szülessen – interjú Csécsei Zoltánnal

A hétvégi Balatonalmádiban megrendezett 24 órás országos bajnokságon 277,484 km-t futott Csécsei Zoltán, ezzel átvette Bódis Tamástól a tavaly megszerzett magyar csúcsot és rögvest az idei világranglista élére állt ebben a versenyszámban.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem