Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Ha feje tetejére állt az élet, akkor is fitt lehetsz a karaténban

fitt,karantén
Facebook
Twitter
Pinterest
A koronavírus alaposan megváltoztatta a mindennapjainkat: ebben az új időszámításban kellene új ritmust találni hétköznapi tevékenységeinkben, ami valljuk be, mindannyiunk számára kihívást jelent.

Szuper ötlettel állt elő nemrég a Scitec: összehozott egy olyan, profi sportolókkal kibővített szakértői csapatot, akik a #stayhomestayfit kezdeményezés keretében irányt tudnak mutatni. Szász Máté biológus, táplálkozási szakértő, a Scitec Institute szakmai vezetője, Balassa Levente pszichológus, életegyensúly tanácsadó, Hosszú Katinka háromszoros olimpiai bajnok úszónő, Debreczeni Dóri futó, Scitec Endurance ambassador, Dr. Baji Balázs, világbajnoki bronzérmes gátfutó és Kathi Béla, testépítő bajnok közösen keresték a válaszokat a legfontosabb kérdésekre, amik az izoláció és a vírus kapcsán felmerülhetnek.

Ideje lelassulni!

Az volt egy picit talán stresszes, amíg nem tudtam, hogy mi lesz. Most már úgy fogom fel ezt az időszakot, mintha kaptam volna plusz időt.

- mondta el Hosszú Katinka.
futás,motiváció
forrás: GettyImages

Az úszónő szerint érdemes inkább a pozitívumokra és a lehetőségekre fókuszálni. Katinka azt is kiemelte, hogy talán túl is pörgött kicsit, ezért is szerencsés helyzet a mostani: így, hogy kicsit lelassulhatott, tud elegendő figyelmet szánni a pihenésre és a megfelelő regenerációra.

Fontos, hogy legyen motiváló erő

Katinkához hasonlóan Baji Balázsnak sem jött rosszul a leállás – épp visszatérésben volt egy súlyos sérüléséből, ami akár keresztül is húzhatta volna a sikeres olimpiai kvalifikációról szőtt álmait. Persze az éremnek két oldala van, Balázs hangsúlyozta, hogy számára most az a legnehezebb, hogy a célok és a motiváció elhomályosodását a helyén tudja kezelni.

Meg kell találni az apró kis örömöket és kapaszkodókat, amik segítenek abban, hogy ezt az időszakot átvészeljük

- mondta Balázs.

Karaténfáradtság - tehetsz ellene!

Sokan tapasztalják magukon, hogy egyfajta „karanténfáradtság” lett úrrá rajtuk, mintha lazulna a fegyelem, az akaraterő és a kitartás. Habár hajlamosak vagyunk ezt negatív fénytörésben látni, Balassa Levente kiemelte, hogy ilyen életkörülmények között teljesen természetes a nyomottság, az elakadtság érzése. Csak azt jelzi, hogy valamit alaposan át kell gondolnunk. „Egyébként is fontos, hogy rendszeresen megálljunk az életünkben, akkor is, ha minden szép és jó – most pedig különösen.”

Ne ülj túl sokat!

Ebből azért nem következik, hogy a nap 24 óráját ülve töltsük, sőt! Szász Máté csempészte be a beszélgetésbe a „sitting time” felvetést, ami bármilyen meglepő is, az amerikai kardiológusok szakkifejezése.

Kutatásokkal igazolták, hogy az üléssel töltött idő növekedésével arányosan romlik az egészségügyi állapotunk is – emelkednek a kardiológia problémák és a cukorbetegség kockázata.

És mi a praktikus tanács? Állítsunk be időzítőt, 30 perceként mindenképp álljunk fel! Guggoljunk, járkáljunk, telefonálás közben sétáljunk, vagy éppen tartsuk állva a Skype-meetinget!

Mi lesz az izmainkkal?

Ha már a mozgásnál tartunk: nem kell kétségbeesni, hogy a hosszú hónapok alatt felépített izomtömeget elveszítjük csak azért, mert nem áll rendelkezésünkre egy komplett edzőterem. Kathi Béla hangsúlyozta, hogy a négy fal között is komplett edzésprogramot lehet követni. Egy erős zacskó, pár vízzel teli palack, és mehetnek is a súlyemelős gyakorlatok, guggolások, kanapén tolódzkodások, vagy éppen két szék között egy partvisnyél segítségével a húzódzkodások!

A lélek ápolása is nagyon fontos

Érdemes szem előtt tartani, hogy bármilyen életviteli reformról is legyen szó, nem sokat jelent, ha lelki egyensúlyunkat nem találjuk – a mostani izoláció pedig ezt teszi leginkább próbára. Amerikai egészségügyi tanulmányok szerint azoknak a szervezete hálálta meg leginkább a mozgást, akik nemcsak sportoltak, hanem élvezték is: kifejezetten a tánc és bringázás bizonyult egészségesnek a kötetlen, kevésbé célorientált jellegük miatt. Balassa Levente erre a témára reagált, és foglalta össze talán a legpontosabban a kialakult helyzetet:

Most mindannyian időt nyertünk, a nagy kérdés az, hogy ezzel a furcsa állapottal mit tudunk kezdeni? Ha úgy fogom fel, hogy nyertem időt olyan dolgokra, amiket éveken keresztül elhanyagoltam, akkor képes leszek pozitívan kijönni ebből az időszakból.

Galéria / 9 kép

Koronavírussal fertőződött emberek elmesélték, milyen tüneteket tapasztaltak meg

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Miért veszélyes - és nem erény - a futók magas fájdalomtűrése?

Fáj? Igen…kicsit, nem vészes. És persze elmész futsz fél órát, órát, egy félmaratont, edzel rendszeresen „pici” fájdalommal. Ami valójában lehet, hogy nem is olyan pici.

Kép

Büntetőkör #25 - Folytatódik a beszélgetés a maratonfutó-legendával, Szekeres Ferenccel

Ha tetszett az első rész, most meghallgathatod, mi mindenről beszélgetett még Simonyi Balázs Szekeres Ferenccel!

Kép

Az Aloe vera 5 fantasztikus hatása, amik különösen hasznosak a hideg idő beálltával

Nyáron sebgyógyításra, napégésre fantasztikus az Aloe vera, de az igazság azt, hogy ezt a csodanövényt az év 365 napján érdemes lenne használni - mondjuk is, hogy miért!

Kép

A futópad-tulajdonosok mindössze 14 százalékának van rendkívüli motivációja az edzések elvégzéséhez

Ugyanakkor ők még mindig motiváltabbak, mint más, aki fitneszgépeken, otthoni sporteszközök használatával sportol rendszeresen – derült ki egy tanulmányból.

Kép

Zsírégetés? Egészséges szív? Van egy másik nagyon fontos ok, amiért minden nőnek kardióznia kéne

Sokan akkor kezdenek kardiózni, amikor leadnának néhány kilót, magasabb a vérnyomásuk a kelleténél, vagy mert szeretnének általánosan fittebbek lenni. Ám van még egy nagyon fontos érv a kardiózás mellett - a nők számára!

Kép

Neked volt már rosszul sikerült futásod? A legjobbak sem verhetetlenek és ez így van jól!

Az elmúlt két hétben a világ legjobb futói közül ketten másként zártak 1-1 versenyt, ahhoz képest, mint ahogyan előzetesen várták…vártuk. Eliud Kipchoge Londonban, Joshusa Cheptegei pedig az elmúlt hétvégi félmaratoni VB-n teljesített szolidabban önmagához képest.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem