Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Futóhiszekegy - 1. rész

futás,futó,futóhiszekegy,simonyi balázs
Facebook
Twitter
Pinterest
Amikor sokadjára kérdezték meg tőlem, hogy miért futok – fura, hogy magyarázkodnom kell, mintha zugivó vagy kleptomán lennék –, akkor sorra vettem mindent, már csak a magam megnyugtatására is, bár még csak keresgélem a választ.

AZ AKTUÁLIS RUNNER'S WOLRDLBEN OLVASHATOD SIMONYI BALÁZS ÍRÁSÁT, A FUTÓHISZEKEGY ELSŐ RÉSZÉT:

Valószínűleg egy vegán is hasonló cipőben jár: nagy levegőt vesz, és nyugodtan nekifut sokadjára is – a térítés minden szándéka nélkül. Egy végtelenségig folytatható, kétrészes lista született a futásról – a spiritualitástól egészen a művészetig.

A futás terápia. Segít Münchhausenként kihúzni magunkat a bajból. Menekülünk, kompenzálunk, problémázunk, kísérletezünk. Nekem a futás megmentőből életformává vált. Sok (külső és belső) helyre elvisz, élményhez juttat. 10 éve el nem tudtam volna képzelni így magamat.

A futás pszichológus. Jó szakember, s olcsó az óradíja. Az a páciens, akinek a kitartás az edzője, az ambíció a doppingja, a teste az eszköze és a szabadtér a tornaterme, a legjobb úton halad az öngyógyítás felé.

A futás sikerélmény. A kezdőnek a kínnal lekocogott 2-3 kilométer – vagy a kitűzött feladat, célverseny teljesítése – önmagában is öröm, sőt legnagyobb kritikusod is meghajol előtted – jómagad. A közhelyes mondással ellentétben itt nem(csak) az út a fontos, hanem a megérkezés.

A futás népegészségügyi tényező. Ápolja a testet, lelket, tudatot, s az életminőségre gyakorolt hatásai egyértelműek: kevesebb betegszabadság, jobb közérzet, prosperáló cég – már kezdik kapiskálni a HR-esek.

A futás függőség. „No way back” kapszula. Ha a fotóblogot is futóblognak olvasod, függő vagy. A magyaroknak tudatmódosításra mindig lesz pénzük, tehát futóversenyre nevezni is. A „Megyek futni” kifejezés a pozitív „Megyek drogozni” jelentéstartalmat is rejti. Szélsőséges esetekben a sportszeretet teljesítménykényszerbe, edzésdependenciába fordulhat.

A futás demokratikus narkotikum. Nem válogat: vallásra, nemre, korra, osztályra való tekintet nélkül vannak használói. Egyenrangú kocogóvá, verejtékező, büdös, körmeváló endorfintermelővé válsz.

A futás szexi. Izzadni hősies, kipirult arccal pihegni menő. A latexnadrág, a feszülős trikó, a gyantázott lábszár dögös. A frissítőasztalnál összefutni valakivel pedig a speed-dating kombinációja a vakrandival. Vegyél fel egy testhezálló latexet – garantáltan megfordulnak utánad, legyél nő vagy férfi, radír- vagy ceruzaalkatú. Figyeld meg: trappolva a magyaros panaszkultúra helyett az optimista hozzáállás kerül előtérbe.

A futás közösségi élmény. A futásban van sporttárs és bajtárs, hajtás és pajtás. Brothers in arms – sok csatát együtt vívtok meg. Futás közben könnyebb barátokat szerezni, barátból szerelmet csiholni, mert egy fun run összehoz, egy veszekedést pedig felold egy ventiláló-relaxáló szaladás. Az olimpiai bajnok is azon lamentál, hogy ki győzött: „A közösség-e, aki lélekben együtt futott velem, vagy én? Szóval, hogy ők győztek-e énáltalam, vagy én győztem-e őáltaluk?”

A futás kérdőjelek sokasága. Miért hordanak egyesek nyáron is hosszú cicagatyát? Miért futnak a rövid távú kifulladásig sokan eszetlenül gyorsabban a kapacitásaikhoz képest? Miért sétál a Margit hídon a szigeti bejáróig, aki kocogni indult vagy onnan jön? Miért viselnek felesleges drága cuccokat, miért a puccparádé és a paradicsommadárkodás? Miért óbégat a kiesése miatt, aki felkészületlensége miatt esik ki egy versenyből? Miért indul el olyan távon, amire nincs felkészülve? Miért nem fut tovább?

A futás bőségszaru. Sokkal többet tudsz belőle kivenni, mint amennyit beleteszel. Kedvet csinál, erőt és energiát ad, felvértez, megformál – akár mennyiségre mész, akár minőségre.

A futás igazságos. Ez a kijelentés még Platónt is lenyűgözné, hisz az igazság kérdésében ő se tudott dűlőre jutni. Egyenes és korrekt dolog, tükröt tart eléd. Megmutatja, milyen ember vagy, de nem a másik rovására. Megmutatja, mennyit edzettél, hol tartasz, mennyire vagy képes elviselni a megpróbáltatásokat. Amennyit beleteszel, annyit ki is vehetsz. Az edzés biztos befektetés, a verseny kamatbetakarítás.

A futás helyre tesz. Rossz úton jár, aki úgy gondolja: lefutottam, tehát birtoklom. Nem akarom elirigyelni senkitől mondjuk a maratont. De csak az álljon oda, aki felkészült, ne akinek elvárás, emberré avatási rítus, megszerzendő tétel vagy divathóbort. Maratont futni bárki tud, egy nagyvonalú szintidős versenyen akár gyors gyaloglással is. A híres japán író, Murakami azt kéri, a sírjára véssék fel: „Nem gyalogolt.” Akkor fuss versenyt, ha nemcsak teljesíted, hanem hozzáadott sportértéke is van.

A futás flow. Ha képesség és kihívás mértéke összhangban van, azaz ha a becsvágy és a felkészültség jól kombinálódik, feloldódsz a tevékenységben. Ha rosszul: kiégsz, lesérülsz.

A futás numerofetisizmus. Lehet számolni időt, távot, tempót, pulzust, kalóriát, hőmérsékletet, magasságot, köröket és elvesztett körmöket. A futás egyszerű és tényszerű. A hidegvérű számmisztikusoknak maga a megtestesült matematikai precizitás, a szkeptikusoknak pedig – a mindig jelen lévő vis maior és rizikófaktor miatt – a kalkulálhatatlanság bizonyítéka.

A futás modern diéta. Alapmatek, hogy ha több kalóriát adsz le, mint amennyit beviszel, fogyni fogsz, pláne akkor, ha mozogsz. Új gyorstápokat, pikáns gasztrokombinációkat ismerhetsz meg egy versenyen. A depó a vedelés és a kényszertömés szentélye. Összeeszed a frissítőasztalról az izóitalt a sajttal, a paradicsomot a csokis keksszel, megízleled a bélcsavaró zseléket, az instant kalóriát adó űrkajákat. És e lukulluszi lakoma végén a kiadós „megtisztulás” sem maradhat el, hogy újabb adagokat fogadhass magadba. Mindezt megkoronázza a kólázás – az tényleg mindent elcsitít a háborgó gyomorban.

A futás evolúció. A futó ugyanis nem születik, hanem azzá válik. Kíváncsi, mi van ezen meg ezen meg azon a távon túl. Keresgél, fejleszt, javít, majd átadja, megosztja tudását azokkal, akik már ott toporognak mögötte, hogy lefussák.

A futás aprómunka. Gyakorlati és mentális tréningek, naplóírás, strigulázás, sóvárgás, versenytervezés, sérüléskezelés, rengeteg erről folyó diskurzus, hályogkovácsolás, pakolás, utazás, morfondírozás, elemzés. Önmagába visszatérő labirintus. Türelemjáték. Mindenki rohan valahová, de a sportban pláne nem lehet mindent egyből megszerezni. Idő- és melóigényes dolog.

A futás vigasz. Mint egy hű feleség egy változatos házasságban, ott van veled jóban-rosszban. Nem csalódsz benne akkor, ha nem félszívvel csinálod. Nem lesz mindig jó, nem leszel mindig eredményes. Mindent nem lehet. De még mindig jobb csinálni, mint nem csinálni.

A futás művészet. Ezt a szerény Haile Gebrselassie – aki gyerekként reggelente 10 kilométert futott oda és vissza a falujától a sulijáig (állítólag azért lóbálja verseny közben magasabban a jobbját, mert a bal karja alatt tartotta a könyveit) – hintette el széles mosollyal. Az olimpiai és világbajnok etióp szerint ugyanúgy megérinti, involválja a sport az embereket, akár nézik a pálya széléről vagy a tévéfotelből, akár végzik, mint egy festmény a múzeumban vagy a zene a koncertteremben. A tréning a stresszes tanulás, a verseny maga a mestermunka. A változatosság gyönyörködtet, a rutin kimerít, de fegyelmez. Épp ezért „A race is a work of art” – rímel a fentiekre a tragikusan korán elhunyt amerikai futólegenda, Steve Prefontaine mondata.

Kép

Szerzőnkről:

Simonyi Balázs
Ambiciózus amatőrként 2007 óta harcol idővel és távolsággal, de leginkább önmagával. Futós filmje (ULTRA) és blogja (Nem azé, aki fut) addikciót okoz. Túl 6 Spartathlonon,
4 UB-n és Ironmanen és mindenféle szaladáson, most inkább csak eszmét futtat sportról, életmódról, szenvedélyről.

Még több érdekes cikkért ne hagyd ki a Runner's Wold aktuális lapszámát:

rw,magazin,gajdos tamás,gajdos dominika
Tovább olvasok
Kép

Mister Börzsöny, alias Takács Krisztián Csipi tízszeres Kör teljesítő

10 hónappal ezelőtt egy kávézóban ültünk Takács Krisztián Csipivel. Megkérdeztem tőle mikor lesz a következő, a tizedik teljesítése. Azt mondta, idén ősszel, mert az év első felében az Ultrabalatonra készül. Múlt szombaton 10 órakor neki is vágott ismét ennek az embert próbáló kihívásnak, és szokásához híven hiba nélkül teljesítette.

Kép

3 nagyon praktikus tipp, ami segít, hogy idén télen még erősebb legyen az immunrendszered!

A gyömbértea és a vitamindús étrend is nagyon kell az immunrendszernek, de idén télen fokozottabban kell figyelni a szervezet ellenállóképességének erősítésére. 3 szuper tipp következik!

Kép

Kilian Jornet pénteken nekivág a 24 órának

Most már megvan a futás időpontja is. Elnézve Norvégia jelenlegi átlaghőmérsékletét, kemény menet lesz!

Kép

Nagy lépést tett a környezet védelmének érdekében hét futóverseny-szervező

„Mi akkor most zöldre váltunk!” címmel közleményt tett közzé hét futóverseny-szervező, aminek eredményeképpen a jövőben nem adnak semmilyen egyszerhasználatos poharat a futóversenyeken.

Kép

2020 karácsonya is lehet szuper - 3 férfias ajándék, amiket a neten is simán beszerezhetsz!

Ha nem akarod a legutolsó pillanatra hagyni a vásárlást, itt az ideje összeírni, kit mivel lepnél meg idén karácsonykor. A férfiaknak nem mindig könnyű ötletes és hasznos ajándékot tenni a fa alá - ebben segítünk most!

Kép

Alig várom, hogy újra fussak, de fontosabb a megfelelő regeneráció szülés után! - Az első 3 hét tapasztalatai és a gyerekágyi torna

A várandósság alatti sportolást igyekeztem tudatosan felépíteni (vagyis inkább le), így azt biztosan tudtam, hogy a szülés utáni regenerációt ugyanilyen átgondoltan szeretném végigvinni.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem