Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Futóetikett koronavírus idején – városba és terepre

koronavírus,futóetikett,terepfutás,fuss felelősen,fuss egyedül,fuss szabadban
Facebook
Twitter
Pinterest
A futás szerepe felértékelődik a koronavírus és a kijárási korlátozás idején, ám nagyon nem mindegy, mikor, hol futsz és hogyan viselkedsz futóként. Lássuk a legfontosabb szabályokat és ajánlásokat!

1. Fuss korán, ez mindig garancia arra, hogy csak nagyon kevesekkel találkozz, pláne olyan környezetben, ahol egyébként sokan járnak még most is. A városi parkok, közeli turistaösvények késő délelőtt benépesülnek. Ha nincs nagyobb helyismereted azzal kapcsolatban, hogy kevésbé járt zöldterületeket találj, válassz korai időpontot, ha futni mész.

2. Ha van lehetőséged kitérni nagyobb ívben az előtted futó vagy közeledő futó elől, ne bosszankodj, ha ehhez le kell térned a kijelölt futóútról, járdáról, ösvényről. Ha természetes talajon futsz, szerencsére egy csepp sár sincs most, nem kell attól tartanod, hogy koszos, sáros lennél – ha ez szempont lenne.

Olvasd el ezt is!

3. Ha előzni készülsz, jelezd hangosan (persze udvariasan), hogy közeledsz és melyik oldalról fogsz kerülni. Így az egymás mellett sétálóknak is van lehetősége félreállni, egymás mögé belépni, hogy te biztonságos távolságban el tudj menni.

4. Ha úgy látod, hogy a közeledő társaság nem segíti azt, hogy biztonságos távolságban el tudj menni mellettük, jelezd számukra, hogy jelenleg mik az ajánlások, hátha nem ismerik az irányelveket. Fontos, hogy higgadt és udvarias légy!

5. Ha terepen futsz, válassz olyan futóútvonalat, ahol van rutinod. Ha elsősorban a könnyebb erdei ösvényeken edzettél eddig, ne most próbálj megküzdeni egy köves, gyökeres, meredek lejtővel, pláne ne tempósan. Magyarul vigyázz magadra, ne törd össze semmidet! Az egészségügyi ellátórendszer terhelt ezekben az időkben, ne adj plusz feladatot számukra!

koronavírus,futóetikett,terepfutás,fuss felelősen
forrás: Getty Images

6. Maradj minél közelebb a lakóhelyedhez, ha a szabadban sportolsz. A koronavírus miatti kijárási korlátozás nem vakáció!

7. Ha betegnek érzed magad, ne menj a szabadba, ne kerülj kapcsolatba másokkal.

8. A futások során ügyelj arra, hogy ne terheld magad túl, ne végezz erődön felüli edzésmunkát, semmi szükség arra, hogy a szervezeted védekezőrendszerét próbára tedd ezekben az időkben.

9. Ha zenét hallgatsz futás közben, most feltétlenül ügyelj arra, hogy az egyik füled szabadon maradjon vagy a hangerőt mérsékelt, hogy meghalld, ha bármi történik körülötted, például szólnak hozzád, mert előznének.

koronavírus,futóetikett,futás zenével,fuss felelősen
forrás: Getty Images

10. Általános szabály, hogy a lassabban haladó a gyorsabbat el kell, hogy engedje. Most különösen fontos, hogy figyeljünk erre! Például, ha terepen emelkedőn mész és föntről, a lejtés irányából érkezik valaki, akkor neked, mint fölfelé haladónak kell félreállnia és elengednie a gyorsabban haladót. Ez akkor is lényeges, ha keskeny az ösvény és úgy fértek el egymás mellett, ha valaki belép a bozótosba az útról.

11. Egy mosolytól nem lehet elkapni a koronavírust, nyugodtan maradj barátságos és kedves.

12. Igaz, hogy most jóval többen látogatják a városokhoz közeli erdőségeket, főleg a népszerű turista célpontokat, de azért, mert mi futók egyébként többet vagyunk ott és ismerősebbek az ösvények, nincs több jogunk az erdőben tartózkodni, mint másoknak. Neked, mint az erdőt jól ismerőnek ez egyfajta lehetőség arra, hogy elvonulj olyan területre, amelyen tényleg nem sokan járnak. A zöld terület közös, mindannyiunk számára felértékelődött. Örüljünk annak, hogy ebből a szempontból nincs korlátozás, azonban figyeljünk mindannyiunk biztonságára, miközben szabadtéren sportolunk.

koronavírus,futóetikett,fuss felelősen,fuss egyedül,terepfutás
forrás: Getty Images

Győrfi Pál (az Országos Mentőszolgálat szóvivője) ajánlása futóknak


"Futóknak azt javaslom, hogy tartsanak akár 5-10 méter távolságot, ha utolérnek valakit, nagyívben kerüljék ki, mert a szorosan előttünk lihegő, köhögő ember „aerosolját” permetszerűen belélegezhetjük, ami most kerülendő. Olyan ez, mint amikor az előtted haladó autós ablakot mos, és a te szélvédőd is vizes lesz. Vigyázzunk egymásra!"


Galéria / 10 kép

10 kép a világból a koronavírus-járvány idején

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Ettél már csicsókát? Itt az ideje kipróbálni!

Azon vagyunk, hogy minél színesebben táplálkozz- próbálj ki új ízeket, zöldségeket, szokatlanabb alapanyagokat. A csicsóka most igazi szezonális élelmiszer - ne feledkezz meg róla!

Kép

A londoni buborék – avagy versenyzés a covid idején

2020 teljesen új kihívások elé állította az egész nemzetközi sportéletet. Az Olimpiát elhalasztották, a versenyeket eltörölték, a sportlétesítményeket bezárták. A sportolók azonban nem adták fel egykönnyen, ahogyan a sportszervezők sem. Újfajta rendezési elveket dolgoztak ki, hogy ne landoljon még több sportesemény a kukában.

Kép

Az edzés utáni kínzó fejfájás elkerülhető, de figyelned kell néhány dologra!

Egy kőkemény edzés épp elég fájdalmat tud okozni, semmi szükség arra, hogy még a fejed is fájjon utána - nem igaz?

Kép

Miért veszélyes - és nem erény - a futók magas fájdalomtűrése?

Fáj? Igen…kicsit, nem vészes. És persze elmész futsz fél órát, órát, egy félmaratont, edzel rendszeresen „pici” fájdalommal. Ami valójában lehet, hogy nem is olyan pici.

Kép

Büntetőkör #25 - Folytatódik a beszélgetés a maratonfutó-legendával, Szekeres Ferenccel

Ha tetszett az első rész, most meghallgathatod, mi mindenről beszélgetett még Simonyi Balázs Szekeres Ferenccel!

Kép

Az Aloe vera 5 fantasztikus hatása, amik különösen hasznosak a hideg idő beálltával

Nyáron sebgyógyításra, napégésre fantasztikus az Aloe vera, de az igazság azt, hogy ezt a csodanövényt az év 365 napján érdemes lenne használni - mondjuk is, hogy miért!

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem