Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Ennyivel kellene többet aludnod, hogy még jobb legyen a teljesítményed

alvás,futó
Facebook
Twitter
Pinterest
Nem csak a teljesítményed lehetne sokkal jobb, ha beiktatnál egy kis extra pihenőt: az általános kedényállapotot is jelentősen javíja a több alvás. De mennyi legyen az annyi?

Átlagosan 7 órákat alszol egy nap, vagy még ennél is kevesebbet, és úgy érzed, nem úgy javul a teljesítményed, mint ahogy szeretnéd? Mindenkinek más az alvásigénye, viszont a szervezetnek kell a pihenés, és ez bizony fokozza a teljesítményt is. Tudtad például, hogy a zseniális amerikaifoci sztár, Gisele Bündchen férje, Tom Brady minden este szigorúan 9-kor ágyba bújik, és minimum 9 órát alvással tölt? Vagy ott van a golfozó Michelle Wie, aki állítólag egyszer 16 órát is képes volt egyhuzamban aludni, de általában minimum 10 órát alszik éjszaka. És ez meg is látszik a teljesítményén.

Persze van az úgy, hogy a munka, a család és a sok edzés mellett az alvásra jut a legkevesebb idő, pedig a kevés alvás köztudottan káros a szerveztre: elhízáshoz, szívproblémákhoz és depresszióhoz vezethet.

Korábbi kutatások főképp azt vizsgálták, tényleg javul -e a focisták, a baseball és tenisz játékosok teljesítménye a több alvástól, most azonban végre elkészült egy kutatás atléták bevonásával is.

A kutatás eredménye a Medicine & Science in Sports & Exercise szaklapban jelent meg: ausztrál és szingapúri kutatók azt vizsgálták, hogy a több vagy a kvesebb alvás 3 egymást követő éjszaka hogyan hat biciklisták teljesítményére.

alvás,teljesítmény
forrás: GettyImages

A felmérésben 9 bicikliversenyzőt és triatlonistát vetettek alá több állóképességi tesztnek, miközben variálták az éjszakai alvásmennyiségüket. Először "megalhatták" a szokásos 6.5-7 órájukat, majd ezt 30 százalékkal megnövelte közel 8.5 órát engedtek nekik, végül 30 százalékkal csökkentették az eredeti számokat, így maradt az éjjeli 5 óra alvás.

Közben időmérő edzéseket végeztettek velük, hogy megnézzék, az alvás hogyan hat a teljesítményükre. A teszt végeredménye nem meglepő: a kevesebb alvástól már pár nap után 3 százalékot csökkent a teljesítményük, a több pihenés hatására pedig épp ennyit nőtt. Az sem váratlan fordulat, hogy a több alvás hatására a kedélyállapotuk és a pszihomotoros képességeik is jelentősen javultak.

Összegezve a fentieket, a szakértők arra jutottak, hogy a több alvás jelentősen megkönnyíti a testnek az intenzív terhelést anélkül, hogy úgy érezné az ember, több munkát kell beletennie a dologba.

Persze többet aludni sokszr nem lehetséges, sportolóknál pedig a sok utazás és a feszültség miatt szinte megoldhatatlan. A szakértők szerint mielőtt azon kezdesz aggódni, hogy képtelen vagy többet aludni, inkább tedd a következőt: használj ki minden lehetőséget az alvásra, de ha a verseny előtti pár napban tényleg meg tudod növelni körülbelül 30 százalékkal az alvásidődet, már az is elég a teljesítmény javulásához!

Galéria / 1 kép

Következzen most 11 trükk az alvászavar kezelésére – gyógyszerek nélkül!

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Paula Radcliffe koncentrációs technikája, ami eredményessé tette őt

Kivel ne fordult volna elő egy fontos versenyen, hogy a kezdeti lelkesedést egyszer csak megtörték a zavaró gondolatok: „ááá nem fog ez menni, már a lábam is fáj, kimaradt két hét a felkészülésből, hopp a futó, akivel eddig simán tartottam a lépést el is húzott” - és még mennyi ilyen és ehhez hasonló gondolat kering egy futó fejében, ha éppen nem megy a futás.

Kép

Ne utáld annyira! 5 ok, amiért időnként érdemes kelbimbót enned!

Nagyon sokan az elég erőteljes íze miatt teszik tiltólistára a kelbimbót, pedig jól elkészítve és a megfelelő dolgokkal kombinálva csodás kiegészítője lehet az egészséges étkezésnek.

Kép

5+1 szuperjó Black Friday ajánlat, amit megéri kihasználni!

Ha fontos számodra, hogy fitt és ápolt legyél, akkor mutatunk pár szuper terméket, amit a Black Friday alatt kedvezményes áron szerezhetsz be!

Kép

42 ezer lépés a szülésért

Egy szokatlan futás lesz vasárnap a Margitszigeten. "Futás a szülésért, a választás szabadságáért, az esszenciális női erő, a női minőség felemelkedéséért." Amolyan „gyógyító” futás. Női kezdeményezés, de nem csak nők számára.

Kép

Pattintsd ki a hasizmaidat a következő hetekben, méghozzá Debreczeni Dóri kedvenc gyakorlataival!

Debreczeni Dóri a futás mellett saját testsúlyos edzéseket is tart, a koronavírus miatti korlátozások azonban a csoportos órák felfüggesztését eredményezték. Dóri azonban arra ösztönöz mindenkit, hogy otthon is mozogjon - mutatjuk is kedvenc hasizom gyakorlatait!

Kép

Hogyan válaszd ki a számodra legmegfelelőbb futódzsekit?

Egy jó futókabát szuper védelmet nyújt az őszi hűvösben, a fagyos télben, de még egy átmeneti időszakban is jó szolgálatot tehet. Nem beszélve arról, hogy sok hazai és nemzetközi, elsősorban terepfutóverseny kötelező darabja.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem