esti futás, éjszakai futás, éjszakai futóverseny, fejlámpa,

Nyáresti futások – jujj, de jók vagytok!

Forrás: Getty Images
Próbáltál már az esteledő városban edzeni, netán versenyezni? Ha utóbbira kerítenél sort, a következő hónapokban találsz esti versenyeket a fővárosban, de vidéken is.

Túl azon, hogy olykor ez az egyetlen lehetőség, kánikulai napokon kifejezetten jó döntés, ha megvárod az alkonyatot a futással, ugyanis több előnye is van!

Például ennek tudatában másként állítod össze az étrendedet, hisz ha tudod, hogy vár még rád egy esti futás, biztosabban kerülnek könnyen emészthető ételek a tányérodra, különösen a futás előtti utolsó étkezések alkalmával. Meg hát kisebb a kísértés, hogy alkohol tartalmú italt fogyassz vacsoránál. Aki a reggeli futások előtt nem igazán tud enni, ám nem szeretne éhgyomorra sem futni, annak ez az időszak szintén kedvezőbb, bár kétségtelenül kihívás is, hiszen tudni kell jól belőni az utolsó étkezés időpontját, hogy ne kelljen megküzdeni az étkezés utáni edzés nehézségével. Összességében, ha tudatosan készülsz rá, energetikailag jobb állapotban lehetsz erre a napszakra.

Ha este indulsz útnak, valószínű több időd van arra, hogy „tisztességesen” elvégezd a rád váró futást, levezetést, nyújtást, hengerezést, stb-t. Hányszor fordult már elő, hogy le kellett csípni innen-onnan reggel, mert 2-3-szor „leszundiztad” az órát és pont az a 10-15 perc hiányzott az edzés végéről?! Ha viszont este futsz, a reggeled is nyugalmasabb lesz és a futásra is jobban tudsz koncentrálni.

Azok a futók, akik éjszaka sportolnak, mélyebb, minőségi alvást tapasztalhatnak, és azt, hogy edzés után könnyebben merülnek álomba. Nem ritkán mesélik reggeli futók, hogy edzés után fáradtnak, álmosnak érzik magukat, nap folyamán többször előfordul, hogy nehezen tudnak a feladatukra koncentrálni. Viszont ahhoz, hogy az esti futás utáni minőségi alvást élvezhesd, fontos, hogy az alvás előtt több mint egy óra teljen el az edzést követően. Ezt töltsd levezetéssel, fürdőzéssel, kerülj minél nyugodtabb állapotba, hogy a test és az elme is megpihenhessen.

Használd az esti edzésedet arra, hogy az elmédben lévő gondolatokat a helyükre kerüljenek, így jóval tisztább állapotban hajthatod álomra a fejed. Felkészülhetsz futás közben a másnapra is, ha stresszes vagy, sokkal jobb választás egy könnyű edzés, mint 1-2 korsó sör vagy néhány pohár bor. A futás csökkenti a vérnyomást, enyhíti az izomfeszültséget és elősegíti a nyugalom érzését. Az endorfinok felszabadulása fokozza a pozitív érzéseket és enyhíti a depressziót.

Runner’s World 2021/03 (digitális verzió)

Runner’s World 2021/03 (digitális verzió)

Minden, ami a nyári futásokhoz kellhet! Természetesen, fókuszban az olimpia, hiszen az ország együtt szurkolhat majd a hazai sportolóknak: a címlapon Krizsán Xénia hétpróbázó, aki a magyar atlétika feltörekvő csillaga, de összeszedtük, mely magyar atlétákért izgulhatunk majd, és milyen korábbi sikereket értek el a korábbi ötkarikás játékokon. Sok érdekes és hasznos cikk mellett egy 5km-es mellékletet is találsz a lapban, ami edzéstervekkel együtt segít a kezdőktől kezdve azoknak, akik végre 20 percen belül szeretnék lefutni ezt a távot. Érdemes fellapozni! Még több információ: ITT

 

595 Ft

Reggel az izmok és ízületek általában merevebbek, rugalmatlanabbak, az esti futásoknál ideálisabbak a testérzetek ebből a szempontból. A bemelegítést persze kihagyni este sem lehet, de kevesebb idő is elég ahhoz, hogy üzemi hőmérsékletre hozd a szervezetedet.

Az esti futások során persze érdemes a biztonságos edzés feltételeit is megteremteni. Ha nem versenyen indulsz, keress társat az edzéshez, olyan helyen fuss, ami még este is forgalmas és kivilágított, ne fedd el a környezet zajait zenehallgatással, viselj olyan öltözéket, ami jól látható, egy fejlámpa sem haszontalan, viszont a telefon egyenesen kötelező.