futás, futónő, futó

Szakíts néha az óráddal, hogy közelebb kerülj önmagadhoz!

Forrás: Getty Images
Amikor valaki elkezd futni, a sportcipő mellett legtöbbször a sportóráról gondolja, hogy annak beszerzése szükséges lehet. Mindez érthető és teljesen rendben is van, hiszen a kezdő futók az első lépések megtételénél még bizonytalanok, a kezdeti határozatlanságon pedig az óra segít túllendülni.

Futókarrierünk elején valóban célszerű támaszkodni az időmérő által mutatott adatokra, hiszen sok mindenről pontos visszajelzést kaphatunk, ami esetlegesen más szakemberek számára is, hasznosak lehetnek. Az óránk egyszerre tudja mutatni a tempót, mérni a távolságot, az időt és a pulzust is. Gyakran előfordul, hogy akik korábban nem futottak, azok nem érzik, milyen tempóban kellene edzeniük, egy hosszabb távot milyen erőbeosztással kellene megtenniük. Ez egy természetes jelenség, és ebben az óra ténylegesen is a hasznunkra válhat. A későbbiekben megeshet azonban, hogy az órával való kapcsolatunk túl szorosra fűződik. Ilyenkor érdemes az óránkat pár órára inkább a fiók mélyére tenni, hogy önmagunkhoz ismét közelebb kerülhessünk.

Miért ajánlatos néha megválni az órától és egyéb kütyüktől?

A válasz igazán egyszerű, hogy minél jobban megismerhessük saját szervezetünket és igényeinket. Amikor ugyanis mérőeszközzel futunk, akkor önkénytelenül is az határozza meg a tempónkat, nem pedig az, amit valójában érzünk. Ilyenkor észrevétlenül is egy külső tényező vezényli az edzéseinket, és hajlamossá válhatunk kevésbé figyelni a belső jelekre.

Mindemellett a folyamatos monitorizálás még plusz terhet is róhat ránk, hiszen az óra egy olyan faktor, ami elvárásokat támaszthat teljesítményünkkel szemben, és amely kritériumnak mi szeretnénk maximálisan megfelelni. Ha kevesebbet mutat a számláló, többet futunk, ha lassabb tempót jelez, gyorsítunk. Amennyiben észrevesszük, hogy folyamatosan arra hagyatkozunk, amit az eszközök mutatnak, ahelyett, hogy a belső hangokra figyelnénk, érdemes néhány edzést “kütyümentesen” végrehajtani. Ha ugyanis megtanuljuk szervezetünk belső rezdüléseit kezelni, könnyebben tudunk alkalmazkodni a váratlan helyzetekhez. Kerülhetünk ugyanis verseny vagy edzés során is olyan szituációba, ami felkészületlenül ér minket, és döntenünk kell, hogy hogyan oldjuk meg az adott nehézségeket. Esetleg az órával magával is adódhatnak problémáink, és ilyenkor senki másra nem számíthatunk, csak magunkra. Ezekben az esetekben önbizalmat adhat, ha óra nélkül is pontosan tudjuk mi az a versenytempó, amit elbírunk. Hosszú távon tehát számos előnyünk származhat abból, ha nem csak nézzük a tempót, hanem érezzük is. Amikor tehát az óra már túlzottan is befolyásolja a hangulatunkat, függünk tőle, érdemes kicsit szabadon, magára a futásra koncentrálva mozognunk. Az óra tehát, mint egy mankó a kezdetekben hozzájárulhat a fejlődésünkhöz, a későbbiekben azonban hátráltathat minket a kikapcsolódásban.

Mikor érdemes tehát óra nélkül futni?

  • Az átlagos, rutinszerű futások alkalmával
    Amikor már jól ismerjük képességeinket, és közel azonos tempóban, állandó pulzussal tudunk egy bizonyos távot lefutni, akkor tanácsos kipróbálni az óramentes futást. Azok a futók, akik eljutnak erre a szintre, általában már jól ismerik a környezetükben lévő futó- és túraútvonalakat. Ezen a szinten a GPS-es távolságmérésre, vagy a pulzusmérésre nincsen minden esetben szükség, ezért a gondolatainkban való elmélyülés érdekében kipróbálhatjuk, milyen szabadon futni egyet.
  • Könnyű, regeneráló napokon
    Ha edzésterv szerint dolgozunk, amiben vannak könnyű, regeneráló jellegű futások a résztávos edzés előtt vagy után, akkor ezeken az edzéseken kifejezetten hasznos lehet, ha csak arra figyelünk, hogy ellazuljunk és kikapcsoljunk. Mentális pihenés részeként javasolt olyan napok beiktatása is a tervbe, amikor nem kell semmilyen előírásnak megfelelnünk. Ilyenkor arra koncentrálunk, hogy élvezzük a futást, és jó hangulatban, pozitívan fejezzük be az edzést. Ezeknek a napoknak az előkészítés a célja, ezért még egy csigalassú poroszkálás is beleférhet, ha úgy érezzük, a következő edzésen ettől fogunk szárnyalni.

  • Sérülés, vagy hosszabb pihenő után
    Egy-egy hosszabb kihagyást követően jobb, ha egy ideig nem kapunk azonnali visszajelzést arról, mennyire estünk vissza. Azért, hogy egy ideig ne hasonlítgassuk jelenlegi állapotunkat korábbi edzettségünkhöz, célszerű nem mérni az edzéseinket. Ilyenkor nincs jelentősége a teljesítménynek, csak arra kell fókuszálnunk, hogy ismét fájdalom nélkül futhassunk.

Az órák adatai tehát segítik a felkészülésünket, azonban nem minden esetben kell ragaszkodnunk hozzá. Fontos szem előtt tartanunk, hogy az értékek és az adatok csak egy pillanatnyi állapotot mutatnak, igazi értelmüket azonban a folyamat egészében nyerik el. A felkészülésben ezért olyan edzéseknek is helyet kell kapniuk, amiket magáért a mozgás öröméért végzünk.