Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Heti 50 perc futás már elegendő ahhoz, hogy jótékony hatásait élvezd!

futás jótékony hatása, edzés, rendszeres futás,
Facebook
Twitter
Pinterest
És lássuk be, ez az időtartam heti szinten egyáltalán nem sok.

A futás egyik legfontosabb szervezetre gyakorolt jótékony hatása a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében érhető tetten, de azt is vizsgálják, hogy van-e összefüggés a futás és például a rákos megbetegedések kialakulása között. Több mint 200 ezer fő résztvételével 14 tanulmányt folytattak le, amelyek azt vizsgálták, valóban segíthet például a keringési rendszer egészségének fenntartásában és a rákos elváltozások csökkentésében a futás.

Arra jutottak a vizsgálatok alapján, aminek eredménye a British Journal of Sports Medicine-ben jelent meg, hogy a nem futókhoz képest azoknál, akik legalább hetente egyszer futnak, már 27%-kal alacsonyabb az összes olyan betegség kockázata, amelyek halálos kimenetelűek is lehetnek. Náluk 30%-kal alacsonyabb a kardiovaszkuláris esetekhez kapcsolódó haláleset és 23%-kal alacsonyabb a rákos megbetegedések okozta halálozási kockázat.

A kutatók azt találták, hogy ezeket az előnyöket már akkor elérheti egy futó, ha csupán heti 50 percet fut, akár egyetlen edzésen belül vagy több napra bontva. A tempó ezeken az értékeken nem változtatott, a futás időtartama volt meghatározó. Fontos azonban megjegyezni, hogy a hosszabb futás nem eredményezte látványosan az alacsonyabb kockázatok megjelenését a fenti összefüggésben.

futás hatása, edzés, futás idős korban
forrás: Getty Images

„A legfontosabb eredmény, hogy egyszerűen a rendszeres futás következtében hosszabb életkilátásokra van esély, függetlenül attól, hogy hányszor, alkalmanként milyen időtartamban és milyen tempóban zajlik az edzés”

- mondta Zeljko Pedisic, az ausztráliai Victoria Egyetem Egészségügyi és Sport Intézetének docense.

Arról, hogy a futás miért ilyen kedvező kockázatcsökkentő tényező az egészségi kilátásokat illetően, Pedisic hozzátette, hogy a kutatók bőséges bizonyítékokat találtak a kapcsolódó tanulmányokban, amelyek szerint a futás javítja a szívműködést, csökkenti a testzsírt, valamint javítja az anyagcserét és az aerob képességeket. Mindez aranybányaként funkcionál a megelőzés során.

„Ezek a hatások hozzájárulnak a szívbetegség, a magas vérnyomás, a rák, a légzőszervi betegségek, a magas koleszterinszint és a 2-es típusú cukorbetegség kockázatának csökkentésében” – mondta a szakember.

A rendszeres futás tehát a kulcsa lehet a hosszabb életnek? „Igen, ez a határozott üzenete a vizsgálat eredményének. De, ami a legfontosabb talán - tette még hozzá -, hogy valóban nem kell sokáig, még heti egy órát sem futni ahhoz, hogy ezekre a jelentős megelőző hatásokra számíthassunk.”

Szuper, ha mindezt tudatosan átgondolt táplálkozással is kiegészíted:

Galéria / 8 kép

8 szuper gluténmentes étel futóknak

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

6 tipp, hogy MOST se veszítsd el a futókedved

Közel egy hete, hogy ismét téli időszámításba váltottunk és hát lássuk be, az egyik legnyomasztóbb dolog sötétben róni a kilométereket.

Kép

Fejleszd az egyensúlyérzékelésedet - mutatjuk, hogyan kezdj bele!

Sokat profitálhatsz abból a futásaid alatt is, ha fejleszted az egyensúlyérzékelésedet, ám nem csak futóknak javasolt kicsit komolyabban ráfeküdni a témára.

Kép

10 egyszerű, de hatékony tanács kezdőknek, haladóknak és bárkinek, akinek éppen jól jön…

A futás elég egyértelmű és könnyű sport. Egyrészt minél többet teszel bele, annál többet ki is tudsz belőle venni, amit nem más, mint az eredményesség tükröz. Másrészt könnyű, hisz közvetlenül a bejárati ajtótól kezdheted az edzést és elég hozzá, ha az egyik lábadat a másik elég helyezed.

Kép

Miért fuss terepfutó-cipőben terepen – pláne ázott, sáros talajon?

Szeretsz terepen is futni, de még nincs terepfutócipőd? Ne szalaszd el a vásárlást most ősszel, a JOY-Napok kuponjaival jelentős kedvezménnyel juthatsz hozzá új futócipődhöz is.

Kép

5 dolog, amit a 30-as éveidre mindenképp tudnod kellene, ha fogyni akarsz!

Fogyni minden életkorban nehéz, pláne egy bizonyos kor felett. Huszévesen még az ember kiahgyja a vacsorát, és egy hónap alatt lemegy 3 kiló, ám egy idő után ezt már képtelenség véghez vinni...

Kép

Kemény fókusz és komoly céltudatosság kellett ahhoz, hogy tegnap új 24 órás magyar csúcs szülessen – interjú Csécsei Zoltánnal

A hétvégi Balatonalmádiban megrendezett 24 órás országos bajnokságon 277,484 km-t futott Csécsei Zoltán, ezzel átvette Bódis Tamástól a tavaly megszerzett magyar csúcsot és rögvest az idei világranglista élére állt ebben a versenyszámban.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem