Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Te szoktál bolyozni futás közben?

bolyozás, iramfutás, maraton, Kenenisa Bekele,
Facebook
Twitter
Pinterest
Maga a szó: bolyozás, inkább a kerékpárosok között használatos, de lényegét tekintve a futás világában is gyakori jelenségről van szó.

Annyit jelent, hogy csapatban, szélárnyékban, bolyban futni. A másik „versenyző” mögött haladva a leadandó energiamennyiség csökkenthető adott tempó mellett. A bringásoknál komoly előnyre lehet szert tenni egy boly közepén, vajon a futók számára is tartogat előnyt?

Olvasd el ezt is!
Olvasd el ezt is! Van már nyulad?

Egészen a közelmúltig a futók bolyozására irányuló kutatások nem voltak frissnek nevezhetőek. A múlt héten azonban a The Journal of Biomechanics kiadványban megjelent egy cikk arról, milyen hatással volt Kenenisa Bekele tavaly Berlinben futott 2.01.41-es maratoni idejére, hogy bolyban, iramfutók segítségével haladt.

Optimális elhelyezkedés egy bolyban

A kutatók megfigyelték, hogy Bekele három különböző pozícióban futott, miközben a világ második leggyorsabb maratonját teljesítette. Három iramfutó állt előtte, a futás során a balra előtte futó mögött, a közvetlenül előtte futó középső „nyúl” és a mellette álló jobb oldali mögött helyezkedett. A verseny első felében átlagosan 1,3 méterre futott az iramfutók mögött. Azt találták, hogy a három segítő közül a középső vagy a bal oldalon futó mögötti hely volt optimális, de érdekes, hogy ha a két futó közé helyezkedett, tehát nem volt takarásban, nem sokkal volt jobb a helyzete, mintha egyedül futott volna. Sok futó szeret maga elé nézni, látni az előtte lévő utat, ám a látnivalók feláldozása időben is mérhető jobb teljesítmény elérését eredményezheti. Szembeszélnél még komolyabb előnye van mindennek.

iramfutás, bolyozás, Kenenisa Bekele, pályaverseny
forrás: Getty Images
Pályaversenyeken hivatalos iramfutók nélkül is bolyba rendeződnek a futók a hosszabb távoknál. Nem ritka, hogy aki vállaltan élre áll az elején, lecsúszhat a dobogós helyekről.

Mennyit számít a bolyozás?

Arra jutottak bonyolult számítási folyamatokon keresztül, hogy Bekele körülbelül 1,91-2,84% -os energiamegtakarítást ért el iramfutói segítségével. Egy maraton során ez sokat jelent. Ez az energiamegtakarítás lehetővé tette számára, hogy ne lassuljon a futás során, sőt energiát adott a verseny második felére.

Követni mindig könnyebb, mint vezetni

Még ha nem is jön össze ez a körülbelül két százalékos energiamegtakarítás és a tökéletes tempó, valaki mögött futni mentálisan mindig könnyebb, mint egyedül lenni. Már a nehéz edzések is jóval könnyebbé tehetők, ha megosztod a terhet egy edzőpartnerrel. Erre is rámutatott az említett kutatás: kikapcsolhat az elme, nem kell figyelni másra, csak az előtted futó hátára és lábaira.

Szóval, ha komoly edzésterhelés előtt állsz, ami például egy kemény tempófutás, nagyon hasznos, ha segítőket hívsz iramfutók személyében, de ugyanezt versenyhelyzetben is megteheted. Azonban hívatlanul beállni ismeretlenek mögé nem minden esetben szerencsés.

Eliud Kipchoge, iramfutók, maraton
forrás: Szász Norbert
41 iramfutó segítette Eliud Kipchogét abban, hogy teljesítse az INEOS 1.59 kihívást tavaly Bécsben. Közülük 35-en ténylegesen futottak egymást váltva, 6-an pedig tartalékos futóként voltak jelen. Komoly koreográfiája volt annak, hogy ki hová álljon, hogyan lehet a legtöbb segítséget nyújtani Kipchoge számára.

Önmagában az iramfutó közreműködése még nem lesz elegendő egy jó maratonhoz. Kell, hogy gyorsíts és erősíts a felkészülés során:

Galéria / 4 kép

Erősítő gyakorlatok futóknak, amik gyorsítanak

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Ettél már csicsókát? Itt az ideje kipróbálni!

Azon vagyunk, hogy minél színesebben táplálkozz- próbálj ki új ízeket, zöldségeket, szokatlanabb alapanyagokat. A csicsóka most igazi szezonális élelmiszer - ne feledkezz meg róla!

Kép

A londoni buborék – avagy versenyzés a covid idején

2020 teljesen új kihívások elé állította az egész nemzetközi sportéletet. Az Olimpiát elhalasztották, a versenyeket eltörölték, a sportlétesítményeket bezárták. A sportolók azonban nem adták fel egykönnyen, ahogyan a sportszervezők sem. Újfajta rendezési elveket dolgoztak ki, hogy ne landoljon még több sportesemény a kukában.

Kép

Az edzés utáni kínzó fejfájás elkerülhető, de figyelned kell néhány dologra!

Egy kőkemény edzés épp elég fájdalmat tud okozni, semmi szükség arra, hogy még a fejed is fájjon utána - nem igaz?

Kép

Miért veszélyes - és nem erény - a futók magas fájdalomtűrése?

Fáj? Igen…kicsit, nem vészes. És persze elmész futsz fél órát, órát, egy félmaratont, edzel rendszeresen „pici” fájdalommal. Ami valójában lehet, hogy nem is olyan pici.

Kép

Büntetőkör #25 - Folytatódik a beszélgetés a maratonfutó-legendával, Szekeres Ferenccel

Ha tetszett az első rész, most meghallgathatod, mi mindenről beszélgetett még Simonyi Balázs Szekeres Ferenccel!

Kép

Az Aloe vera 5 fantasztikus hatása, amik különösen hasznosak a hideg idő beálltával

Nyáron sebgyógyításra, napégésre fantasztikus az Aloe vera, de az igazság azt, hogy ezt a csodanövényt az év 365 napján érdemes lenne használni - mondjuk is, hogy miért!

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem