Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

A bélflórád egészségében az immunrendszered kulcsa

bélflóra,emésztés,immunrendszer
Facebook
Twitter
Pinterest
Ahhoz, hogy az immunrendszered odatehesse magát a védelmedben, bizony az emésztésedet kell rendbe szedni!

Mi is az az immunrendszer?

Az immunrendszerszervek, szövetek és sejtek együttese, melyek megvédik a testet a vírusoktól és baktériumoktól vagy bármilyen idegen anyagtól. Az immunrendszer fő feladata, hogy megkülönböztesse a saját és nem saját, vagyis idegen anyagokat.

  • Az immunrendszer felismeri, semlegesíti és eltávolítja a kórokozókat: baktériumokat, vírusokat, parazitákat és gombákat, amelyek bekerülnek a testbe. Észre sem vesszük, de az immunrendszerünk minden nap védi bennünket. A rendellenesen burjánzó sejteket megöli, gombaspórákat kiírtja, a baktériumokkal és vírusokkal leszámol.

  • Amikor az immunrendszerünk teljesítménye megváltozik, akkor beszélünk betegségekről.

  • A kutatások azt mutatják, hogy ha az immunrendszerünk alulteljesít, akkor beszélünk fertőzésekről és immunhiányos megbetegedésekről, míg túlzott az aktivitása allergiás és autoimmun betegségeket eredményezhet.

Az immunrendszernek két része van:

Az egyik a veleszületett immunrendszerünk, mely általános, alapvető védelmet nyújt a kórokozókkal szemben. A másik az adaptív immunrendszerünk olyan speciális kórokozókra specializálódik, amelyekkel a test már kapcsolatba lépett. Adaptív immunrendszerünk működése sok dologtól függ, néhányat megemlítek a teljesség igénye nélkül: helytelen táplálkozás, stressz, szükségtelen antibiotikumkúrák, túl nagy tisztaság, túl sok fertőzés.Ez a két immunrendszer kiegészíti egymást bármilyen kórokozóval vagy káros anyaggal szembeni reakcióban.

Immunrendszerünk legnagyobb része, kb. 80%-a a bélrendszerben található. A hasznos baktériumok a bélnyálkahártyán helyezkednek el.

Mi a mikrobiom?

Bélflóra, vagy más néven mikrobiom, a vékony- és vastagbelünk egészséges működéshez szükséges baktériumok összessége. Egy felnőtt szervezetében közel 1,5 kilogramm mikroba él, így a mikrobiom gyakorlatilag a legnagyobb szervünknek is nevezhető.

A tudomány jelenlegi állása szerint több mint 400 féle bélrendszerünkben élő baktériumfajtát ismer. Ezeknek az élőlényeknek kulcsszerepük van életünk legalapvetőbb folyamataiban, például az emésztésünkben, az immunválaszainkban, de még a viselkedésünkre is hatással vannak.

Hogyan alakul a mikrobiomunk?

  • Születésünk előtt a bélflóránk steril és közvetlenül születés után megkezdődik a baktériumok elszaporodás a bélrendszerünkben. A baktériumok kívülről kerülnek a szervezetbe: hüvelyi születés esetén az első kontaktus a hüvelyflóra, a második a kollosztrum, aztán az anyatej és ezután a környezetből bekerülő baktériumok. Normál esetben először a Lactobacillusok szaporodnak el a bélrendszerben, melyek a tej emésztésére szolgálnak.

  • A bélflóra összetételének kialakulása függ a születés módjától, az újszülött környezetében található baktériumoktól, a táplálkozásunktól és az elfogyasztott vagy el nem fogyasztott antibiotikumoktól.

  • 100 évvel ezelőtt a talajból bekerülő mikroorganizmusok képezték a bélflóra alapjait. Manapság a feldolgozott élelmiszerek fogyasztása által megváltozott a bélflóránk összetétele is.

  • Újszülött korban alakul ki az orális tolerancia, mely azért felelős, hogy a táplálékkal bejutó antigének és a bélflóra baktériumai ellen ne lépjen fel immunválasz, ezek a normális immunválaszhoz szükségesek, mivel a szervezet ellenanyagot termelő sejtjeinek 80%-a a bélnyálkahártyán van.

Mi károsítja a bélflórát?


A cukor, alkohol, stressz, feldolgozott élelmiszerek, antibiotikumok, élelmiszer-adalékanyagok, fogamzásgátló tabletták és egyéb hormonkészítmények.

Olvasd el ezt is!

Mi építi a bélflórát?

Probiotikus élelmiszerek és a növényi rostok

A baktériumok (prokarióták, azaz nincs sejtmagjuk) teszik ki a beleinkben élő lények 90%-át, több mint 20 törzsbe sorolhatók. Minden embernek megvan a saját baktériumkészlete. A jó és rossz baktériumok egyensúlya jelenti azt hogy egészségesek vagyunk, de csak akkor működik ez a rendszer megfelelően, ha a kettő aránya ideális, azaz 85-15% a hasznos baktériumtörzsek javára. Abban az esetben ha az egyensúly a káros baktériumok felé billen, akkor a szervezet fogékonyabbá válik különböző megbetegedésekre. Itt lépnek a képbe a probiotikumok.

A probiotikumok az úgynevezett jó vagy szervezet számára hasznos baktériumok, nevük is ezt jelenti az „életért”. Ezek az elő mikroorganizmusok elfogyasztásuk révén visszaállíthatják a bélflóra állapotát, így támogatják az immunrendszer megfelelő működését a kórokozókkal szemben. A fent említett hasznos baktériumok túlélik a gyomorsav, az epesavak és az emésztőenzimek bontó hatását és élve eljutnak a vastagbélbe. A bélfalon megtapadva legkevesebb egy hétig élnek és kolonizációs képességüknél fogva elszaporodnak. Így védenek a káros mikroorganizmusokkal szemben, ezen kívül szerepet játszanak a bélrendszer működésében is. Nem mellesleg csökkentik a rossz, azaz LDL koleszterin és a trigliceridszintet is a vérben.

A probiotikus tulajdonsággal rendelkező élelmiszerek fogyasztásával lehetőségük van a bélflóra aktivitásának serkentésére, ezáltal az immunrendszer megerősítésére.

Milyen élelmiszerek által jutunk probiotikumokhoz?

A probiotikumokban gazdag természetes élelmiszerek fermentálás, azaz erjesztés útján készülnek. A probiotikus élelmiszerek nagy részét a tejalapú készítmények jelentik, azon belül is a hagyományos erjesztéssel készült tejtermékek kaukázusi kefír, érlelt sajtok, joghurtok. De probiotikus élelmiszer a savanyú káposzta, kovászos uborka is, mivel ezen termékek készítése során is tejsavas erjedési folyamat megy végbe.

A fenti élelmiszereken kívül kiegészíthetjük terápiánkat egy széles spektrumú probiotikum készítménnyel is.

A probiotikumok akkor tudnak elszaporodni a belekben, ha megfelelő a táptalaj számukra: itt kell megemlítenem a prebiotikumokat, más néven nem emészthető, oldható rostokat. Azáltal hogy nem emészthetőek ők is ellenállnak a gyomorsavnak, epesavaknak, emésztő enzimeknek, így jutnak el a vastagbélbe és adnak táptalajt a probiotikumok számára.

Milyen élelmiszerekben található prebiotikum?

A fokhagymában, póréhagymában, vöröshagymában, babfélékben, borsóban, búzában, rozsban, spárgában, burgonyában, banánban, mézben, a zabpehelyben, csicsókában. Ha a pre- és probiotikumok együtt fordulnak elő szimbiotikumnak nevezzük.

További tanácsok: facebook.com/eleskarma

Galéria / 4 kép

4 intő jel, hogy ez nem szimpla hasfájás, hanem emésztési zavar

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

A londoni buborék – avagy versenyzés a covid idején

2020 teljesen új kihívások elé állította az egész nemzetközi sportéletet. Az Olimpiát elhalasztották, a versenyeket eltörölték, a sportlétesítményeket bezárták. A sportolók azonban nem adták fel egykönnyen, ahogyan a sportszervezők sem. Újfajta rendezési elveket dolgoztak ki, hogy ne landoljon még több sportesemény a kukában.

Kép

Az edzés utáni kínzó fejfájás elkerülhető, de figyelned kell néhány dologra!

Egy kőkemény edzés épp elég fájdalmat tud okozni, semmi szükség arra, hogy még a fejed is fájjon utána - nem igaz?

Kép

Miért veszélyes - és nem erény - a futók magas fájdalomtűrése?

Fáj? Igen…kicsit, nem vészes. És persze elmész futsz fél órát, órát, egy félmaratont, edzel rendszeresen „pici” fájdalommal. Ami valójában lehet, hogy nem is olyan pici.

Kép

Büntetőkör #25 - Folytatódik a beszélgetés a maratonfutó-legendával, Szekeres Ferenccel

Ha tetszett az első rész, most meghallgathatod, mi mindenről beszélgetett még Simonyi Balázs Szekeres Ferenccel!

Kép

Az Aloe vera 5 fantasztikus hatása, amik különösen hasznosak a hideg idő beálltával

Nyáron sebgyógyításra, napégésre fantasztikus az Aloe vera, de az igazság azt, hogy ezt a csodanövényt az év 365 napján érdemes lenne használni - mondjuk is, hogy miért!

Kép

A futópad-tulajdonosok mindössze 14 százalékának van rendkívüli motivációja az edzések elvégzéséhez

Ugyanakkor ők még mindig motiváltabbak, mint más, aki fitneszgépeken, otthoni sporteszközök használatával sportol rendszeresen – derült ki egy tanulmányból.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem