Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Az alacsony BMI a futónők esetében emeli a sérülések kialakulásának kockázatát és fáradásos törésekhez vezethet

BMI,fáradásos törés,stressztörés,alacsony BMI,sérülés
Facebook
Twitter
Pinterest
A gyorsaság fejlesztéséhez az általános ajánlás szerint a megfelelő edzésmunka elvégzésén túl az optimális súly is elengedhetetlen.

Egy közelmúltban publikált tanulmány azonban bebizonyította, hogy ugyan a kisebb súly gyorsabbá tehet, nők esetében ez nagyobb veszélyt jelenthet a sérülések kialakulásában.

Az Ohioi Állami Egyetem által közzétett kutatás eredményei azt mutatták, hogy a 19-nél alacsonyabb BMI-vel rendelkező női versenyzőknél nagyobb a fáradásos törések kockázata, mint a 19-es vagy annál magasabb BMI-vel rendelkezők esetében. Azt is megállapították, hogy a könnyebb nők, akik fáradásos törést szenvedtek el, lassabban gyógyultak, mint a nagyobb súllyal rendelkezők.

Igen, a BMI-skálán kapott érték gyakran frusztráló egy eredményes sportolásra törekvő futónál, ám egyszerű magyarázatot ad a problémára a kutatás eredménye.

Dr. Timothy Miller, klinikai ortopéd sebész, sportorvos elmagyarázta, hogy a futók folyamatosan ismétlődő ütést kapnak, főként, ha kemény felületen történik a futás, ennek a folyamatnak a kedvezőtlen hatásait nehezebb kivédeni, ha nincs elegendő sovány izomtömeg, amely az ütközési erők egy részét eloszlatná. Ennek következtében a lábak lényegesen sebezhetőbbé válnak.

Az egyik legfontosabb tényező, amelyet azonosítottunk a kutatás során, az alacsony testtömeg vagy alacsony testtömeg-index volt. Ha a testtömeg-index nagyon alacsony és az izomtömeg legyengül, akkor a futás sokkját közvetlenül a csontok veszik fel. Mindaddig, amíg nem fejlődik ki elegendő izomtömeg és nem növekszik a BMI, a futóknál fokozott a fáradásos törések kockázata” - mondta Miller.

BMI,alacsony BMI,sérülés,fáradásos törés
forrás: Getty Images

A szakember és csapata három éven át több tucat magas szinten lévő főiskolai sportolón keresztül vizsgálta a sérüléseket az úgynevezett Kaeding-Miller osztályozási rendszer segítségével. Ez egy egyedülálló rendszer, amely 1-5-ig terjedő skálán vizsgálja a sérüléseket, figyelembe véve nemcsak a beteg tüneteit, hanem például röntgenfelvételeket, CT és MR eredményeket.

Az 5-ös fokozatú - legsúlyosabb - stressztörésekkel rendelkezők között a kutatócsoport megállapította, hogy a 19-es vagy annál magasabb BMI-vel rendelkező nők körülbelül 13 hét alatt gyógyultak meg. Azoknál, akiknek alacsony a BMI-je (19 alatti), több mint 17 hétig tartott a gyógyulás és a futáshoz való visszatérés - egy hónappal hosszabb ideig.

„Fontos, hogy a nők megismerjék a BMI-jüket és tegyenek meg mindent annak érdekében, hogy ez egészséges szinten maradjon. Emellett az is lényeges, hogy olyan erősítő gyakorlatokat végezzenek, amelyek fokozottan erősítik a lábak izmait, ezzel elkerülve a sérüléseket, még akkor is, ha mindez izomtömeg növekedéssel jár” - mondta Dr. Miller.

Egy átlagos nő testtömeg-indexe 26, Dr. Miller azt javasolja, hogy a női sportolók 20–24 körüli BMI-t tartsanak fenn.

Galéria / 10 kép

A legjobb saját testsúlyos erősítő gyakorlatok

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

A londoni buborék – avagy versenyzés a covid idején

2020 teljesen új kihívások elé állította az egész nemzetközi sportéletet. Az Olimpiát elhalasztották, a versenyeket eltörölték, a sportlétesítményeket bezárták. A sportolók azonban nem adták fel egykönnyen, ahogyan a sportszervezők sem. Újfajta rendezési elveket dolgoztak ki, hogy ne landoljon még több sportesemény a kukában.

Kép

Az edzés utáni kínzó fejfájás elkerülhető, de figyelned kell néhány dologra!

Egy kőkemény edzés épp elég fájdalmat tud okozni, semmi szükség arra, hogy még a fejed is fájjon utána - nem igaz?

Kép

Miért veszélyes - és nem erény - a futók magas fájdalomtűrése?

Fáj? Igen…kicsit, nem vészes. És persze elmész futsz fél órát, órát, egy félmaratont, edzel rendszeresen „pici” fájdalommal. Ami valójában lehet, hogy nem is olyan pici.

Kép

Büntetőkör #25 - Folytatódik a beszélgetés a maratonfutó-legendával, Szekeres Ferenccel

Ha tetszett az első rész, most meghallgathatod, mi mindenről beszélgetett még Simonyi Balázs Szekeres Ferenccel!

Kép

Az Aloe vera 5 fantasztikus hatása, amik különösen hasznosak a hideg idő beálltával

Nyáron sebgyógyításra, napégésre fantasztikus az Aloe vera, de az igazság azt, hogy ezt a csodanövényt az év 365 napján érdemes lenne használni - mondjuk is, hogy miért!

Kép

A futópad-tulajdonosok mindössze 14 százalékának van rendkívüli motivációja az edzések elvégzéséhez

Ugyanakkor ők még mindig motiváltabbak, mint más, aki fitneszgépeken, otthoni sporteszközök használatával sportol rendszeresen – derült ki egy tanulmányból.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem