Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

A gyors rajttól lassulsz?

A gyors rajttól lassulsz?
Facebook
Twitter
Pinterest
Ian Dobson egy korábbi cikkben azt nyilatkozta, hogy a futásnak a matematikára kellene épülnie. Ez azt jelent, hogy ha ismered a VO2 maximumod, a laktátküszöböd és az energiagazdálkodásoddal is tisztában vagy, akkor ki tudod számolni, mennyire gyorsan tudnál futni. De sajnos ez nem ilyen egyszerű.


Például az, hogy mennyi oxigénre és energiára van szükséged egy adott táv megtételéhez, nincs kőbe vésve. Még ha laboratóriumi körülmények közt mérik meg, sem biztos, hogy 1 vagy 2 óra futás után egyezni fog az eredmény. Vagy mégis?


Norvég kutatók érdekes módon közelítették meg a kérdést. 7 világklasszis tájfutó és síelő vett részt a tanulmányban. A VO2 maximumuk elég lenyűgözőnek számít: 80.7 ml/kg/perc.
A kutatás lényege az volt, hogy a sportolóknak olyan tempóban kellett futniuk, melyben elfáradnak. Ezt követően kaptak néhány perc pihenőt, amikor a laktátszintjük elérte a 3-5 mmol/L-t, közben pedig az oxigén-, és energiaszükségletüket is mérték.
A leglényegesebb eredmény, hogy amikor a laktátszintjük magasabb volt, rosszabbul hasznosították az energiát.
Ez persze még nem jelenti azt, hogy a laktátszint erősen hat az energiagazdálkodásra. Bár segítségével könnyen meghatározható a fáradtság szintje, de az anyagcsere erőteljesen hat erre az értékre, s pont ezért nem tudni, melyik a legfontosabb tényező az energiafelhasználás szempontjából.
A szakértők szerint, ha a gyors rajt hatására nő a laktátszinted, nem tudsz olyan hatékonyan teljesíteni a fennmaradó távon.
Azt viszont érdemes megjegyezned, hogy rövidtávú versenyek során a gyors rajt akár segíthet is, mivel felpörgeti az oxigénfeldolgozást.
Tovább olvasok
Kép

Miért veszélyes - és nem erény - a futók magas fájdalomtűrése?

Fáj? Igen…kicsit, nem vészes. És persze elmész futsz fél órát, órát, egy félmaratont, edzel rendszeresen „pici” fájdalommal. Ami valójában lehet, hogy nem is olyan pici.

Kép

Büntetőkör #25 - Folytatódik a beszélgetés a maratonfutó-legendával, Szekeres Ferenccel

Ha tetszett az első rész, most meghallgathatod, mi mindenről beszélgetett még Simonyi Balázs Szekeres Ferenccel!

Kép

Az Aloe vera 5 fantasztikus hatása, amik különösen hasznosak a hideg idő beálltával

Nyáron sebgyógyításra, napégésre fantasztikus az Aloe vera, de az igazság azt, hogy ezt a csodanövényt az év 365 napján érdemes lenne használni - mondjuk is, hogy miért!

Kép

A futópad-tulajdonosok mindössze 14 százalékának van rendkívüli motivációja az edzések elvégzéséhez

Ugyanakkor ők még mindig motiváltabbak, mint más, aki fitneszgépeken, otthoni sporteszközök használatával sportol rendszeresen – derült ki egy tanulmányból.

Kép

Zsírégetés? Egészséges szív? Van egy másik nagyon fontos ok, amiért minden nőnek kardióznia kéne

Sokan akkor kezdenek kardiózni, amikor leadnának néhány kilót, magasabb a vérnyomásuk a kelleténél, vagy mert szeretnének általánosan fittebbek lenni. Ám van még egy nagyon fontos érv a kardiózás mellett - a nők számára!

Kép

Neked volt már rosszul sikerült futásod? A legjobbak sem verhetetlenek és ez így van jól!

Az elmúlt két hétben a világ legjobb futói közül ketten másként zártak 1-1 versenyt, ahhoz képest, mint ahogyan előzetesen várták…vártuk. Eliud Kipchoge Londonban, Joshusa Cheptegei pedig az elmúlt hétvégi félmaratoni VB-n teljesített szolidabban önmagához képest.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem