Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Milyen következményekkel járhat, ha megtiltják a szabadtéri futást?

koronavírus,futás korlátozása,futás parkban,tömeg
Facebook
Twitter
Pinterest
Reméljük erre nem kerül sor és reméljük, mi futók képesek vagyunk jelen helyzetben felelősen viselkedni.

Történt ugyanis, hogy Franciaországban megelégelték a sok futót, akik az utcákon, a folyóparti sétányokon, a parkokban a gyalogosok között cirkáltak.

Párizsban az önkormányzat tegnap betiltotta a lakhelyhez közeli egyénileg végzett sporttevékenységet délelőtt 10 és este 7 óra között - írja az MTI. A koronavírus-járvány miatt Franciaországban három héttel ezelőtt életbe lépett kijárási korlátozások értelmében eddig bármikor lehetséges volt a lakhely körüli egy kilométeres távolságban naponta egyszer egy órán át például futni. A keddi határozat szerint, amikor kevesebben vannak az utcákon, továbbra is engedélyezett marad a sportolás, ám, aki napközben sportol a szabadban, azt a rendőrség szigorúan bírságolni fogja.

Olvasd el ezt is!

Az a gondolat, hogy a szabadban végzett sporttevékenység akár teljes mértékben tiltottá vállhat, sokak számára riasztó lehet, de ami fontosabb: többféle egészségügyi következménnyel is számolni kell - erre szakemberek hívták fel a figyelmet.

John Edmunds professzor, a londoni Higiéniai és Trópusi Orvostudományi Intézet Fertőző Betegségek Matematikai Modellező Központjának szakembere elmagyarázta, hogy a koronavírus terjedésének kockázata a szabadban jelentősen csökken. „Három lehetséges terjedési útról tudunk (azt leszámítva, hogy fertőzött emberrel kerül valaki közeli kapcsolatba): egy fertőzött felület megérintése (például egy kilincs), aeroszolokon keresztül (apró részecskék, amelyek a levegőben szuszpendálódhatnak) és testnedv-cseppeken keresztül (nagyobb részecskék, amelyek például a földre estek). Az első két módon történő megfertőződésre minimális az esély, mivel szabadtéren, ha fertőzött is egy felület, UV- fény hatására a megtapadt vírusrészecskék rövid időn belül kiszáradnak és elpusztulnak, a permetszerű aeroszolokat pedig a friss levegő erőteljesen felhígítja. A cseppfertőződés kockázata viszont addig, amíg ésszerű távolságra van másoktól, szintén alacsony” – mondja a szakember. Edmunds professzor szerint a szabadtéri, egyéni sportolás tilalma „elhanyagolható hatással lenne e betegség járványtanára, ám jelentős hatással lenne az emberek mentális egészségére és jólétére”.

koronavírus,futás városban,tömeg
forrás: Getty Images

Linda Bauld, Bruce és John Usher az Edingburgh Egyetem közegészségügyi szakemberei szintén foglalkoztak a szabadtéri testmozgás tilalom hatásaival. „A várható következmények között megjelenhet a megnövekedett alkoholfogyasztás, a családon belüli erőszak, szorongás és depresszió, káros táplálkozási szokások kialakulása." Linda Bauld úgy véli, ahhoz, hogy egy ilyen tilalom megszülethessen és betartható legyen az emberek által, komoly tudományos bizonyítékokkal kell alátámasztani a vírus szabadtéri terjedését, ám ilyen bizonyítékok nem állnak rendelkezésre.

koronavírus,futás tömegben
forrás: Getty Images
Ez a zsúfoltság most szigorúan kerülendő, erre tényleg figyeljünk!

Keith Neal, a Nottinghami Egyetem fertőző betegségek epidemiológiájának professzora, viszont arra mutatott rá, hogy a testmozgás fontossága a szervezet vírussal szembeni reakcióját jelentősen javíthatja. „A mozgás csökkenti a vérnyomást és az elhízást, javíthatja a cukorbetegség kezelését a kettes típusú cukorbetegeknél. Ezek az állapotok gyakoriak és ami fontos, a COVID-19 fertőzések súlyosságának kockázati tényezői is. A gyakori kockázati tényezők kismértékű növekedése jelentős hatásokkal járhat, ami potenciálisan kórházi ápolást eredményezhet és a kritikus állapotban lévő betegek számának növekedéséhez vezethet” - mondta a professzor.

Azt még fontos hozzátenni mindehhez, hogy a felelős viselkedés mindenki részéről nélkülözhetetlen ebben az időszakban. Ha azt tapasztalod, hogy a megszokott futókörödön (legyen az akár egy park, akár egy városi vagy erdei útvonal) sokan vannak, a saját magad és közvetlen környezeted védelme érdekében keress másik útvonalat vagy indulj extra korán.

Persze ettől függetlenül lehet otthon is edzeni. A galériában találsz ötleteket online edzéslehetőségekre.

Galéria / 7 kép

7 oldal, ami segít az otthoni edzésben

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

A hűvös idő alapkelléke: fejpánt – mutatunk pár szuper darabot!

A fejpánt nagyon praktikus darab, hiszen a füleket, homlokot védi, a hajat a helyén tartja, de nem túl meleg, mint egy sapka, és az izzadtságot is jól elvezeti. Létezik belőle bélelt verzió is, hogy a hidegebb időben is élvezhesd ennek a szuper kiegészítőnek az előnyeit.

Kép

3 őszi saláta, amiket ha megkóstolsz, többé nem felejtesz el!

Lassan kevesebb az idényzöldség a polcokon, és a hidegebb idő beköszöntével a test is a tartalmasabb ételeket kívánja. De ettől még ősszel és télen is kellenek a saláták - a következő 3 variációra tutira rákattantok!

Kép

6 tipp, hogy MOST se veszítsd el a futókedved

Közel egy hete, hogy ismét téli időszámításba váltottunk és hát lássuk be, az egyik legnyomasztóbb dolog sötétben róni a kilométereket.

Kép

Fejleszd az egyensúlyérzékelésedet - mutatjuk, hogyan kezdj bele!

Sokat profitálhatsz abból a futásaid alatt is, ha fejleszted az egyensúlyérzékelésedet, ám nem csak futóknak javasolt kicsit komolyabban ráfeküdni a témára.

Kép

10 egyszerű, de hatékony tanács kezdőknek, haladóknak és bárkinek, akinek éppen jól jön…

A futás elég egyértelmű és könnyű sport. Egyrészt minél többet teszel bele, annál többet ki is tudsz belőle venni, amit nem más, mint az eredményesség tükröz. Másrészt könnyű, hisz közvetlenül a bejárati ajtótól kezdheted az edzést és elég hozzá, ha az egyik lábadat a másik elég helyezed.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem