Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Fokozatosan, vagy egyik napról a másikra érdemes kiiktatni a cukrot az étrendből?

cukor,fogyás
Facebook
Twitter
Pinterest
Végre eldöntötted, hogy búcsút intesz a cukroknak, de nem tudod, hogyan kezd bele? Mi a hatékonyabb: apró lépésekkel vagy drasztikusan megszabadulni az édességektől? Szakértői tippek követkenek!

Ha beleásod magad a cukor nélküli élet megkezdésébe, látni fogod, hogy a szakértők egy része azt javasolja, hogy egyik napról a másikra zárd ki a cukrot az étrendedből, míg a többi hozzáértő szerint a fokozatosság a megoldás.

De vajon melyik a jobb döntés?

Karen Ansel, a Gyógyító szuperételek az öregedés ellen című könyv szerzője szerint ez nagyban függ TŐLED: te tudod, hogy az apró változtatások válnak be nálad, vagy az, ha hirtelen fejest ugrasz a dolgokba.

Persze azt tudnod kell, hogy most a hozzáadott cukorról van szó, a szakértők szerint ugyanis nem kell az égvilágon mindent, amiben cukor van, kiiktatni az étkezésből. A gyümölcsökben gyümölcscukor van, de mellete sok vitamin, ásványi anyag. Inkább arra kellene törekedni, hogy a napi cukorbevitel az ajánlott limitnél ne legyen több: ez férfiaknál napi 9 teáskanál, ami körülbelül 150 kalória, nőknél 6 teáskanál, ami 100 kalória. A baj csak az, hogy általában ennél jóval többet fogyasztunk cukorból, ami az elhízás mellett egészségügyi problémákat is okoz.

A következő tippek viszont segíthetnek, hogy csökkentsd a cukorbevitelt!

cukor,étkezés
forrás: GettyImages
Olvasd el ezt is!

Ha a drasztikus változtatások híve vagy...

  • Ürítsd ki a szekrényeket! Ha ugyanis nincs ott a közelben a kísértés, nem valószínű, hogy elmész csak azért a közértbe, hogy valami édességet vásárolj!
  • Tervezd meg a csalást! Ha egy mindent vagy semmit tipusú ember vagy, gondold ki jó előre, hol fogsz elcsábulni, milyen helyen, szituációban nem tudsz nemet mondani. Tervezd meg, mit fogsz enni, de arra figyelj, hogy mindez ne otthon legyen, hanem valahol máshol, ahol ki kell kérni, meg kell rendelni, és nincs lehetőséget "rájárni" egész este.
  • Helyettesítsd a cukrot valamivel, aminek hasonló a hatása! Ha minden délután szükséged van egy cukorlöketre, próbáld helyette a kávét vagy a teát! De az is segít, ha tudod, mikor szoktál ebéd után elcsábulni, akkor mostantól próbálod kizárni a mindennapokból azokat a szituációkat.

Ha a fokozatosan iktatnád ki a cukrokat...

  • Csökkentsd a hozzáadott cukrokat! Nézd meg, honnan jön az étkezésedbe a legtöbb cukor, és mi az, amit ezek közül ki tudsz iktatni. Ha például sok gyömölcsjoghurtot eszel, amiben bizony bőven van cukor, akkor mostantól egyél natúr vagy görög joghurtot, és tegyél bele te friss gyümölcsöket.
  • Próbáld ki kedvenc édes dolgaidat kevésbé édesen! Ott van mondjuk a kávé: nézd meg, mi az a cukormennyiség, amivel még szívesen megiszod. Ha a 2 kockacukrot vagy két kanál mézet egyre tudod redukálni, már az is sokat számít!
  • Cukor helyett jutalmazd magad mással! Ha például a palacsintádat mindig juharsziruppal eszed, csökkentsd a felére a szirupmennyiségét, és helyette dobj rá egy-két karika banánt. Ugyanúgy édes, de mégse cukor! Vagy egyáltalán, cukor helyett próbálhatsz másféle édes, nem cukros dolgokat: étcsokoládé, egy kis ananász, magféleségek. Vagy ha csökkented az adagot, mondjuk a szokásos 4 teasütemény helyett egyél kettőt egy nagy bögre teával.
  • Nem mindegy, mit iszol! Sokszor ugyanis az ételek terén sikerül csökkenteni a cukormennyiséget, ám az italokon is el lehet csúszni. A sima víz, a saját, cukormentes szörpök, a gyömbéres-uborkás víz szuper választás, de lehetőleg kerüld a cukros vagy épp cukormentes, viszont édesítőszerekkel teletömött italokat, gyümölcsleveket!

Galéria / 5 kép

5 ínycsiklandó és egészséges ital: ezt idd cukros üdítők helyett

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Az edzés utáni kínzó fejfájás elkerülhető, de figyelned kell néhány dologra!

Egy kőkemény edzés épp elég fájdalmat tud okozni, semmi szükség arra, hogy még a fejed is fájjon utána - nem igaz?

Kép

Miért veszélyes - és nem erény - a futók magas fájdalomtűrése?

Fáj? Igen…kicsit, nem vészes. És persze elmész futsz fél órát, órát, egy félmaratont, edzel rendszeresen „pici” fájdalommal. Ami valójában lehet, hogy nem is olyan pici.

Kép

Büntetőkör #25 - Folytatódik a beszélgetés a maratonfutó-legendával, Szekeres Ferenccel

Ha tetszett az első rész, most meghallgathatod, mi mindenről beszélgetett még Simonyi Balázs Szekeres Ferenccel!

Kép

Az Aloe vera 5 fantasztikus hatása, amik különösen hasznosak a hideg idő beálltával

Nyáron sebgyógyításra, napégésre fantasztikus az Aloe vera, de az igazság azt, hogy ezt a csodanövényt az év 365 napján érdemes lenne használni - mondjuk is, hogy miért!

Kép

A futópad-tulajdonosok mindössze 14 százalékának van rendkívüli motivációja az edzések elvégzéséhez

Ugyanakkor ők még mindig motiváltabbak, mint más, aki fitneszgépeken, otthoni sporteszközök használatával sportol rendszeresen – derült ki egy tanulmányból.

Kép

Zsírégetés? Egészséges szív? Van egy másik nagyon fontos ok, amiért minden nőnek kardióznia kéne

Sokan akkor kezdenek kardiózni, amikor leadnának néhány kilót, magasabb a vérnyomásuk a kelleténél, vagy mert szeretnének általánosan fittebbek lenni. Ám van még egy nagyon fontos érv a kardiózás mellett - a nők számára!

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem