Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

6 tanács, amit fogadj meg, mielőtt a kutyádat bevezetnéd a futás világába!

futás kutyával,kutyás futás,kutya
Szakértőink

Csanya

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Frányó Eszter

A táplálkozásnak önmagában nincs teljesítményfokozó hatása, de ha nem megfelelően viszed be a tápanyagokat, azzal nagyban ronthatsz a teljesítményeden. Dietetikusként az a célom, hogy kihozzam belőled a maximumot, méghozzá olyan személyre szabott tanácsokkal és étrenddel, amiben nem hagyom figyelmen kívül azt sem, hogy mi a kedvenc ételed. Fordulj hozzám bizalommal.

Fülöp Tibor

Az edzőképzést és teljesítménydiagnosztika képzést Németországban végeztem. A LifeLike Egészségügyi és  Mozgásdiagnosztikai Központ sportlabor vezetőjeként elsősorban állóképességi sportolók sportágspecifikus teljesítménydiagnosztikájával, valamint személyre szabott edzéstervezéssel foglalkozom. A Testnevelési Egyetemen a kerékpáros edzőképzés szakvezetője, 2002 óta szaktárgyi oktatója vagyok. Szabadidőmben hegyivezetőként és barlangkutatóként tevékenykedem.

Gadányi Bálint

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Garas Attila

Triatlon és futóedző vagyok. Évek óta állóképességi sportolókkal foglalkozom, legyen az triatlonista, terepfutó, vagy éppen kerékpáros. Sporttudományos alapokon álló versenyfelkészítéseim középpontjában mindig a sportolóim és a céljaik állnak. Hiszem, hogy a felnőttkori sport, is űzhető magas szinten, optimális időkihasználással, egyensúlyban az élet más területeivel. Évek óta publikálok szakmai lapokban, és több tudományos kutatásban is részt veszek. Folyamatos önképzésemnek köszönhetően én voltam hazánk első IRONMAN licensszel rendelkező triatlonedzője, és két éve én írom a Balaton átúszás felkészítő edzéstervét is.  

Janota Zoltán 'Johnny'

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kiss Áron

Erőnléti edzőként hat sportág versenyzőivel foglalkozom egyéni- és csapatszinten egyaránt, a hobbisportolóktól a kétszeres olimpiai bajnokig. Négy éven keresztül dolgoztam egy labor szakmai vezetőjeként, ahol több száz sportoló felméréseit elemezve gyűjtöttem tapasztalatot döntően állóképességi sportokban.  Mindig is érdekelt, hogy milyen változtatásokkal nyújthat valaki jobb teljesítményt, vagyis melyek azok a tényezők, amelyek gátolhatják egy még jobb eredmény elérésében.  Aktív sportolóként a módszereket természetesen magamon is lelkesen tesztelem, legyen szó futásról, kerékpárról vagy általános erőnlétről. A futás több mint húsz éve része az edzéseimnek, elsősorban a 10km körüli versenytávokat kedvelem.  Az adidas Runners csapatával tapasztalatainkat felhasználva törekszünk arra, hogy edzéseinken minden résztvevő saját szintjén a legtöbbet profitálhassa, hatékonyan és egészségesen haladhasson tovább céljai felé.

Kis-Soós Zsanett

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Liebscher László

Liebscher László vagyok. Világéletemben a kihívások vonzottak, emiatt kezdtem el foglalkozni a pulzusvarianciával és a regenerációval. 4 éve foglalkozom napi szinten pulzusvariancia elemzéssel és (amatőr, félprofi és profi, elit) sportolók stressz-regenerációs profil- és életmód elemzésével. Én magam maratoni távokat futok, azokra készülök. Rendszeresen tartok konferenciákon, edzőképzésekben, szakmai fórumokon, egyetemeken előadást a regeneráció központú edzésterhelésről és a regeneráció fontosságáról, mérhetőségéről. Pulzusvariancia témakörben zárt és nyílt képzéseken igyekszem a tudásmegosztásban is aktívan részt venni.

Lőrincz Olivér

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Lubics Szilvia

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

MacPherson Éva

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Markocsán Sándor

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyoszistallo égisze alatt.

Pulay Szilvi

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Rajnay Kata

Gyógytornász, manuálterapeuta, SMR-, Kinesio tape terapeuta vagyok. 2010-ben végeztem el az egyetemet, és saját sportmúltamból és a korábbi sérüléseimből adódóan a sportrehabilitációval kezdtem foglalkozni és abban az irányban kezdtem fejleszteni is magam. Az utóbbi években rengeteg futó-, triatlon-, fitnesz- és strandröplabda rendezvényen fordultam meg, mint terapeuta. Ebből adódóan rengeteg olyan hobbi-és élsportolóval találkoztam és találkozom azóta is nap mint nap, akiknek akut vagy éppen hosszú ideje fennálló, krónikus panaszaik vannak. Szeretnénk a lehető legtöbb sportembernek segítséget adni a bemelegítés-, a helyes edzés kivitelezés- és a megfelelő levezetés területein. Ebben lehetek segítségedre csapatommal, akik válogatott szakemberek a prevenció, rehabilitáció-, sportspecifikus rehabilitáció és a megfelelő ergonómia, ezáltal az újra sérülés megelőzésének témáiban.

Sipos Fanni

Szerencsés vagyok, mert szülés után visszatért kismamától – 3 órás maratonistán át- ultrafutók felkészítését vittem már végig. A munkám így igazán változatos, más és más kihívásra lelek a különböző edzéstervek írásában. Tanulmányaimat /Testnevelési Egyetem-Humánkineziológus/ a gyakorlatban is alkalmazom, több ezer teljesítménydiagnosztikai vizsgálat van a hátam mögött. Nagy segítség a felkészülésben a sporttudományos szemlélet. Edzőként nagyon fontosnak tartom, hogy a modern eszközök mellett a régi iskolát is tudjuk alkalmazni. A laptop - online edzésterv világából ki kell tudni lépni, és a pálya mellett kiolvasni azokat amit a görbékből nem lehet. Hiszen a mozgás és a technika javításához szükséges a személyes edzői jelenlétem.

Szántó Nelli

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Szilágyi Tibi

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Vajda Zsuzsa

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Zsirai Eszter

2010-ben végeztem a Testnevelési Egyetem testnevelő tanár-rekreáció szakán. Egyetem után úszásoktatással foglalkoztam és elvégeztem a középfokú triatlon edzői tanfolyamot. Gyermekkoromban versenyszerűen triatlonoztam, ezután számos akadályfutó versenyen értem el előkelő helyezéseket. Mára már a sport csak hobbi, de a Träningben és egy óbudai iskolában testnevelő tanárként a mai napig a sport az életem. Továbbra is célom, hogy megszerettessem a sportolást gyerekekkel és felnőttekkel egyaránt.

Zsirai Milán

Erőnléti edzőként tevékenykedem a Träningben. 2014-ben végeztem a Testnevelési Egyetemen, ezután kezdtem meg az edzői pályafutásomat. 12 évig versenyszerűen triatlonoztam és számos nemzetközi versenyre eljutottam válogatott színekben. TF-es tanulmányaim mellett tagja voltam a TFSE atlétika szakosztályának középtávfutóként. Az aktív versenyzést azóta abbahagytam, ma már csak hobbi szinten sportolok. A gyakorlati tapasztalataimat és elméleti tudásom szeretném átadni a lelkes mozogni vágyók számára.

Facebook
Twitter
Pinterest
Futó vagy és kutyád is van? Biztosan felmerült már benned, hogy együtt induljatok futni. A kutyával futás hatalmas előnyökkel jár a gazdának és a kutyának egyaránt.

A kutya testi és mentális egészségének megőrzéséhez az egyik legjobb mozgásforma, hiszen sokuk lételeme a futás. Amellett, hogy 4 lábú társadat segíted a súlykontrollban, a kutya jólétét is garantálja. Futás közben izgalmas látnivalók veszik körül, a hangok és szagok, valamint a táj változása mind hozzájárulnak a mentális gazdagodáshoz és stimulációhoz, mindez csökkenti a szorongást és enyhíti az állat unalmát. Magyarán kellően lefárasztja az idegrendszert is ahhoz, hogy a pusztító viselkedést mutató kutyák számára biztosított legyen a nyugalom, míg a gazdi például távol van otthonról. Ráadásul, ha egyébként is futsz, napi egy bőséges sétát kiválthatsz a közös edzéssel.

Az első közös futások előtt azonban ezt a 6 tanácsot mérlegeld!

1. Tájékozódj arról, hogy a kutyád alkalmas arra, hogy veled fusson!

Az első dolog, amit figyelembe kell venni, a kutya fajtája. Egyes fajták, mint például a huskyk, a vadászkutyák, a retrieverek vagy a colliek fizikai adottságai tökéletesek ahhoz, hogy akár hosszabb távokat is megtegyenek veled. Ugyanakkor vannak olyan fajták, amelyek nem alkalmasak futótársnak. Például a rövid orrú fajták: mopsz, shih tzu, buldogok. Természetesen jó fizikumú, egészséges keverékekből is szuper futótársak válhatnak.

futás kutyával,kutyás futó,border collie
forrás: Getty Images

A másik, amit mérlegelni kell: az állat életkora és egészségi állapota. Kölyökkutyák esetében az óriási energiákat nem tanácsos futással levezetni, mert a növésben lévő csontok és a porcos felületek még nem kellően erősek ahhoz, hogy biztosan ne okozzunk a kölyök számára sérülést. Felnőtt, de túlsúlyos kutya számára sem a futás a legjobb mozgásforma. Érdemes állatorvosi vizsgálattal indítani, ha pedig minden rendben, kiadós sétákra vinni fokozatosan növelve kezdetben a távot, később az útvonal nehézségét.

2. Ne akarj PB-ket dönteni az első közös edzéseken!

A kutya szeret szaglászni, meg-megállni, ha fajtársakat lát ismerkedni akkor is, ha közösen futtok. A futószáron hozzád kötött kutya természetesen téged is megállásra fog kényszeríteni ilyen alkalmakkor. Érdemes ezt az időtöltést élvezetes hobbinak, kellemes, szabadtéri időtöltésnek tekinteni és nem kőkemény edzésnek, az első időkben legalább is mindenképpen. Inkább a könnyű futásaidhoz vidd magaddal kedvencedet, nem muszáj minden edzést közösen megélnetek.

3. Adj neki időt, hogy szokja ezt az időtöltést és erősödjön!

Ha már most tudod, hogy szeretnél majd vele kutyás versenyekre járni, pláne adj időt az ő felkészítésére is. Talán neked sem úgy kezdődött a futópályád, hogy egy edzés után máris versenyen találtad magad.

futás kutyával, kutyás futó,futás nyáron
forrás: Getty Images

A kutyának az emberhez hasonlóan fokozatos edzésmunkára van szüksége, azzal a különbséggel, hogy gyorsabban fejlődik, ha rendszeresen lehetősége van edzeni. De például a koncentrációja, a külső ingerek iránti fogékonyság sokat változhat idővel. Amíg rövidebb távokat bír (mert nyilván nem 2 órás, 20 km-es kemény terepedzéssel kell indítani az ő futókarrierjét sem), addig vidd csak az edzésed első 30-60 percére, aztán kísérd őt haza. Érdemes emiatt a lakóhelyetekhez közeli edzőhelyeket keresni. Kutyával elsősorban természetes talajú útvonalon szokás futni, tehát aszfalton maximum az átkötő szakaszok erejéig tartózkodjatok. De egy rekortánnal borított futókör, már neki is megfelelő, ha nincs más lehetőség.

Olvasd el ezt is!

4. Ne engedd szabadon!

Megkapó látvány egy kutya és futó gazdája, amint harmonikusan, egymásra messzemenően odafigyelve futnak az erdőben. Ám tudnod kell, hogy a kutyás létnek vannak szabályai, amelyeket be kell tartani, még akkor is, ha Magyarországon nem oly szigorúak-e szabályok betartatásával kapcsolatban. Ráadásul a kutya nem pusztán a finom falatoktól és a gyakori simogatástól lesz engedelmes és például behívható bármilyen helyzetben. Minden gazdának pontosan tudnia kell(ene), hányadán áll négylábúja ezen a téren és érdemes lenne szervezett engedelmességi tanfolyamot látogatni, legalább az alapszint eléréséig. Azonban a legfontosabb, hogy tisztában legyél azzal: közterületen, erdőben, parkokban nem lehet kutyát szabadon engedni, akkor sem, ha azt látod, hogy sokan megteszik!

futás kutyával, canicross, terepfutás
forrás: Getty Images

5. Vegyél a futáshoz megfelelő felszerelést kutyádnak is!

Ha rendszeresen futsz a kutyáddal egy derékra rögzíthető rugalmas póráz hasznos lesz. Egyrészt nem kell fognod a kezedben a póráz végét, a rugalmas rész pedig megnöveli a kutya mozgásterét. Ha a kutya nem végez húzómunkát a futásaitok során, akkor külön húzóhámra nem lesz szüksége, a rugalmas pórázt rácsatolhatod a nyakörvre vagy az utcai hámjára. Ha viszont húz és erre bátorítod is őt, akkor szükség lesz egy párnázott, kifejezetten húzósportokban elvárt hámra. Sokféle változat kapható, a lényeg, hogy kényelmes legyen és ne korlátozza futótársad természetes mozgását futás közben.

futás kutyával, futóhám, canicross, húzóhám
forrás: Getty Images

6. Ne hajtsd őt túl!

Tudnod kell, hogy a kutyák nem izzadnak a bőrükön keresztül, helyette lihegéssel hűtik magukat, ami viszont jóval kevésbé hatékony az emberi izzadáshoz képest. Éppen ezért a kutyák jelentős része nem tűri jól a meleget, pláne a kánikulát. Gazdájaként neked kell felelősségteljes döntést hoznod azzal kapcsolatban, hogy meddig viszed futni magaddal. Nem biztos, hogy észreveszed, ha már sok neki, viszont az biztos, hogy ő nem fog szólni, ha elég volt! Nyári időszakban a hajnali órák, a rövidebb távok és az árnyékos, hűs, tavak, patakok mentén található útvonalak jelenthetik az egyedüli megoldást a közös mozgásra.

futás kutyával, az ember legjobb barátja,
forrás: Getty Images
Olvasd el ezt is!

Galéria / 6 kép

6 érdekes és aranyos tény a kutyás futásról

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

„Az a célkitűzés, hogy mindenki sérülésmentesen tudjon futni” - Interjú Rajnay Kata gyógytornásszal

Ugye te is szeretnél még jó pár évig sérülésmentesen futni? Gondolom, igen! Akkor olvasd el Rajnay Kata gyógytornásszal készült interjúnkat, melyben a futókat érintő leggyakoribb érülésekről, hibákról és megoldásokról mesélt.

Kép

Az éjszaka hűvösét választotta több ezer futó szombaton - Virág-Erdélyi Zsófia és Csere Gáspár voltak a Generali Night Run hosszú távjának leggyorsabbjai

Közel 4500-an vetették bele magukat a fővárosi éjszakába múlt szombaton, ám nem a klasszikus értelemben vett mulatozáson volt a hangsúly, hanem a futáson.

Kép

A 10 legalacsonyabb szénhidráttartalmú zöldség, amik telis tele vannak tápanyagokkal

A zöldségek elemi fontosságúak az egészségesen étkezők számára, de akkor is kihagyhatatlanok, ha szeretnél leadni néhány kilót. Mutatjuk is, melyeket lenne érdemes minél gyakrabban enni az alacsony szénhidráttartalom miatt!

Kép

Ez történik a testeddel, ha túl sok sót eszel

A só elemi fontosságú a szervezet működéséhez, ám a fogyasztásával kapcsolatban fontos törekedni a mértékletességre - mondjuk is, hogy miért.

Kép

Beleuntál a futórutinodba? Segítünk felrázni magad!

A megszokástól könnyen fásult lehetsz, ami pedig motiválatlanná tesz, és egy idő után azon kaphatod magad, hogy nincs is kedved futni. Segítünk ezt elkerülni!

Kép

A terepfutás elmúlt 7 évéről szól az ITRA most publikált jelentése

Hét éve alakult a Nemzetközi Terepfutó Szövetség (International Trail Running Association – ITRA). A most kiadott jelentésük - amelyben bemutatásra kerül a terepfutás helyzete - a munkájukat felölelő időszakot fogja át.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem