Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

6 tanács, amit fogadj meg, mielőtt a kutyádat bevezetnéd a futás világába!

futás kutyával,kutyás futás,kutya
Facebook
Twitter
Pinterest
Futó vagy és kutyád is van? Biztosan felmerült már benned, hogy együtt induljatok futni. A kutyával futás hatalmas előnyökkel jár a gazdának és a kutyának egyaránt.

A kutya testi és mentális egészségének megőrzéséhez az egyik legjobb mozgásforma, hiszen sokuk lételeme a futás. Amellett, hogy 4 lábú társadat segíted a súlykontrollban, a kutya jólétét is garantálja. Futás közben izgalmas látnivalók veszik körül, a hangok és szagok, valamint a táj változása mind hozzájárulnak a mentális gazdagodáshoz és stimulációhoz, mindez csökkenti a szorongást és enyhíti az állat unalmát. Magyarán kellően lefárasztja az idegrendszert is ahhoz, hogy a pusztító viselkedést mutató kutyák számára biztosított legyen a nyugalom, míg a gazdi például távol van otthonról. Ráadásul, ha egyébként is futsz, napi egy bőséges sétát kiválthatsz a közös edzéssel.

Az első közös futások előtt azonban ezt a 6 tanácsot mérlegeld!

1. Tájékozódj arról, hogy a kutyád alkalmas arra, hogy veled fusson!

Az első dolog, amit figyelembe kell venni, a kutya fajtája. Egyes fajták, mint például a huskyk, a vadászkutyák, a retrieverek vagy a colliek fizikai adottságai tökéletesek ahhoz, hogy akár hosszabb távokat is megtegyenek veled. Ugyanakkor vannak olyan fajták, amelyek nem alkalmasak futótársnak. Például a rövid orrú fajták: mopsz, shih tzu, buldogok. Természetesen jó fizikumú, egészséges keverékekből is szuper futótársak válhatnak.

futás kutyával,kutyás futó,border collie
forrás: Getty Images

A másik, amit mérlegelni kell: az állat életkora és egészségi állapota. Kölyökkutyák esetében az óriási energiákat nem tanácsos futással levezetni, mert a növésben lévő csontok és a porcos felületek még nem kellően erősek ahhoz, hogy biztosan ne okozzunk a kölyök számára sérülést. Felnőtt, de túlsúlyos kutya számára sem a futás a legjobb mozgásforma. Érdemes állatorvosi vizsgálattal indítani, ha pedig minden rendben, kiadós sétákra vinni fokozatosan növelve kezdetben a távot, később az útvonal nehézségét.

2. Ne akarj PB-ket dönteni az első közös edzéseken!

A kutya szeret szaglászni, meg-megállni, ha fajtársakat lát ismerkedni akkor is, ha közösen futtok. A futószáron hozzád kötött kutya természetesen téged is megállásra fog kényszeríteni ilyen alkalmakkor. Érdemes ezt az időtöltést élvezetes hobbinak, kellemes, szabadtéri időtöltésnek tekinteni és nem kőkemény edzésnek, az első időkben legalább is mindenképpen. Inkább a könnyű futásaidhoz vidd magaddal kedvencedet, nem muszáj minden edzést közösen megélnetek.

3. Adj neki időt, hogy szokja ezt az időtöltést és erősödjön!

Ha már most tudod, hogy szeretnél majd vele kutyás versenyekre járni, pláne adj időt az ő felkészítésére is. Talán neked sem úgy kezdődött a futópályád, hogy egy edzés után máris versenyen találtad magad.

futás kutyával, kutyás futó,futás nyáron
forrás: Getty Images

A kutyának az emberhez hasonlóan fokozatos edzésmunkára van szüksége, azzal a különbséggel, hogy gyorsabban fejlődik, ha rendszeresen lehetősége van edzeni. De például a koncentrációja, a külső ingerek iránti fogékonyság sokat változhat idővel. Amíg rövidebb távokat bír (mert nyilván nem 2 órás, 20 km-es kemény terepedzéssel kell indítani az ő futókarrierjét sem), addig vidd csak az edzésed első 30-60 percére, aztán kísérd őt haza. Érdemes emiatt a lakóhelyetekhez közeli edzőhelyeket keresni. Kutyával elsősorban természetes talajú útvonalon szokás futni, tehát aszfalton maximum az átkötő szakaszok erejéig tartózkodjatok. De egy rekortánnal borított futókör, már neki is megfelelő, ha nincs más lehetőség.

Olvasd el ezt is!

4. Ne engedd szabadon!

Megkapó látvány egy kutya és futó gazdája, amint harmonikusan, egymásra messzemenően odafigyelve futnak az erdőben. Ám tudnod kell, hogy a kutyás létnek vannak szabályai, amelyeket be kell tartani, még akkor is, ha Magyarországon nem oly szigorúak-e szabályok betartatásával kapcsolatban. Ráadásul a kutya nem pusztán a finom falatoktól és a gyakori simogatástól lesz engedelmes és például behívható bármilyen helyzetben. Minden gazdának pontosan tudnia kell(ene), hányadán áll négylábúja ezen a téren és érdemes lenne szervezett engedelmességi tanfolyamot látogatni, legalább az alapszint eléréséig. Azonban a legfontosabb, hogy tisztában legyél azzal: közterületen, erdőben, parkokban nem lehet kutyát szabadon engedni, akkor sem, ha azt látod, hogy sokan megteszik!

futás kutyával, canicross, terepfutás
forrás: Getty Images

5. Vegyél a futáshoz megfelelő felszerelést kutyádnak is!

Ha rendszeresen futsz a kutyáddal egy derékra rögzíthető rugalmas póráz hasznos lesz. Egyrészt nem kell fognod a kezedben a póráz végét, a rugalmas rész pedig megnöveli a kutya mozgásterét. Ha a kutya nem végez húzómunkát a futásaitok során, akkor külön húzóhámra nem lesz szüksége, a rugalmas pórázt rácsatolhatod a nyakörvre vagy az utcai hámjára. Ha viszont húz és erre bátorítod is őt, akkor szükség lesz egy párnázott, kifejezetten húzósportokban elvárt hámra. Sokféle változat kapható, a lényeg, hogy kényelmes legyen és ne korlátozza futótársad természetes mozgását futás közben.

futás kutyával, futóhám, canicross, húzóhám
forrás: Getty Images

6. Ne hajtsd őt túl!

Tudnod kell, hogy a kutyák nem izzadnak a bőrükön keresztül, helyette lihegéssel hűtik magukat, ami viszont jóval kevésbé hatékony az emberi izzadáshoz képest. Éppen ezért a kutyák jelentős része nem tűri jól a meleget, pláne a kánikulát. Gazdájaként neked kell felelősségteljes döntést hoznod azzal kapcsolatban, hogy meddig viszed futni magaddal. Nem biztos, hogy észreveszed, ha már sok neki, viszont az biztos, hogy ő nem fog szólni, ha elég volt! Nyári időszakban a hajnali órák, a rövidebb távok és az árnyékos, hűs, tavak, patakok mentén található útvonalak jelenthetik az egyedüli megoldást a közös mozgásra.

futás kutyával, az ember legjobb barátja,
forrás: Getty Images
Olvasd el ezt is!

Galéria / 6 kép

6 érdekes és aranyos tény a kutyás futásról

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

6 tipp, hogy MOST se veszítsd el a futókedved

Közel egy hete, hogy ismét téli időszámításba váltottunk és hát lássuk be, az egyik legnyomasztóbb dolog sötétben róni a kilométereket.

Kép

Fejleszd az egyensúlyérzékelésedet - mutatjuk, hogyan kezdj bele!

Sokat profitálhatsz abból a futásaid alatt is, ha fejleszted az egyensúlyérzékelésedet, ám nem csak futóknak javasolt kicsit komolyabban ráfeküdni a témára.

Kép

10 egyszerű, de hatékony tanács kezdőknek, haladóknak és bárkinek, akinek éppen jól jön…

A futás elég egyértelmű és könnyű sport. Egyrészt minél többet teszel bele, annál többet ki is tudsz belőle venni, amit nem más, mint az eredményesség tükröz. Másrészt könnyű, hisz közvetlenül a bejárati ajtótól kezdheted az edzést és elég hozzá, ha az egyik lábadat a másik elég helyezed.

Kép

Miért fuss terepfutó-cipőben terepen – pláne ázott, sáros talajon?

Szeretsz terepen is futni, de még nincs terepfutócipőd? Ne szalaszd el a vásárlást most ősszel, a JOY-Napok kuponjaival jelentős kedvezménnyel juthatsz hozzá új futócipődhöz is.

Kép

5 dolog, amit a 30-as éveidre mindenképp tudnod kellene, ha fogyni akarsz!

Fogyni minden életkorban nehéz, pláne egy bizonyos kor felett. Huszévesen még az ember kiahgyja a vacsorát, és egy hónap alatt lemegy 3 kiló, ám egy idő után ezt már képtelenség véghez vinni...

Kép

Kemény fókusz és komoly céltudatosság kellett ahhoz, hogy tegnap új 24 órás magyar csúcs szülessen – interjú Csécsei Zoltánnal

A hétvégi Balatonalmádiban megrendezett 24 órás országos bajnokságon 277,484 km-t futott Csécsei Zoltán, ezzel átvette Bódis Tamástól a tavaly megszerzett magyar csúcsot és rögvest az idei világranglista élére állt ebben a versenyszámban.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem