Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

6+1 szabály, amivel terepfutóként és erdőjáróként légy tisztában!

terepfutás, szabályok az erdőben,
Facebook
Twitter
Pinterest
Az erdei ösvény gyógyító ereje és addiktív hatása magával ragad. A pillanat percekre, órákra fordul az élmény (és a lassabb tempó) hatására. Csak te vagy, az erdő és a lépéseid finom hangja. Ezeket a pillanatokat azonban nem véletlenül élheted meg.

Ezekben az élményekben az erdővel foglalkozó megannyi szakember munkája és szerencsés esetben a többi erdőjáró hozzáállása is benne van. Például az ösvények állapota, a turistajelzések láthatósága, a vadállomány elszaporodásának megakadályozása, a közkutak elhelyezkedése, vagy akár az erdei hulladékgyűjtők tisztítása valakik tudatos munkájának köszönhetőek. Ezért is fontos, hogy különös figyelmet fordíts az erdőre, amikor ott futsz magad is, például ezeket a szabályokat tartsd be:

1. Maradj a turistaúton!

Nem csak az eltévedés miatt fontos ez. Nem véletlen, hogy vannak jelölt és jelöletlen erdei utak. Például a vadak pihenőhelye jó eséllyel inkább a ritkábban járt vagy jelöletlen területeken találhatók. Többek között őket is védik az erdészetek, amikor helyet hagynak számukra.

2. Tiszteld a vadvilágot!

Ebből következik is az, hogy terepfutóként látogató vagy az erdő állatainak otthonában. Elkerülhetetlenek olykor a találkozások, de légy tudatában annak, hogy veszélyforrás és nem zsákmány vagy számukra. Érdemes diszkrét kiscsengőt magadra rakni, ezzel esélyt adsz az állatoknak, hogy meghalljanak a személyes találkozás előtt. Ha belefutsz egy csapatba állj meg és hagyd, hogy kényelmesen elmenjenek előled. Ha kutyával futsz, ne engedd szabadon, remek pórázok vannak sportoláshoz, amelyek kellő szabadságot adnak mind a kettőtök számára. Gondolj úgy erre a helyzetre, hogy te mit szólnál, ha valaki egyszer csak keresztülfutna a nappalidon, vagy meg szeretne kergetni téged?! (Hacsak nem Anton Krupicka vagy Emelie Forsberg lenne, valószínű, senki nem lenne boldog tőle!)

terepfutás, vadállomány, szabályok az erdőben,
forrás: Getty Images

3. Viselkedj úgy, mintha egy székesegyházban lennél!

A kiabálás, a hangos zenehallgatás, a telefon kihangosítása nem passzol az erdő csendjéhez. Nemcsak az élővilágot zavarhatod ezzel, hanem a többi erdőjárót is, akik azért vannak ott, mert szeretik ezt a csendes közeget. Beszélgetni persze lehet, de a harsányságot kerüld. Mintha egy nagy katedrálisban lennél, ahol még a telefoncsörgést is kínosan éled meg. Apropó a telefoncsörgést vedd diszkrétre.

4. Ha szükséges, csapj némi zajt, hogy meghalljanak!

A futók általában gyorsan mozognak, ezért, ha látsz magad előtt lassabban haladót, időben jelezd udvariasan, hogy érkezel. Ha van nálad a fentebb említett pici vadcsengő, az biztosan hallható az emberek számra is.

5. Ne foglald el a teljes ösvényt, ha széles és tarts jobbra!

Még ha többedmagaddal futsz vagy sétálsz, akkor is figyelj arra, hogy mögületek és elölről is érkezhetnek, ezért ne álljatok be egymás mellé (hárman, négyen egy széles utat teljes egészében elfoglalva végképp ne). Ha érkeznek szemből - a hazai közlekedési szabályoknak megfelelően - tarts jobbra.

terepfutás, tarts jobbra, futó etikett
forrás: Getty Images

6. Ne hagyj az erdőben magad után semmit!

Bár a városi környezethez közeli ösvényeken gyakoriak a hulladékgyűjtők az erdőben is, alapvető szabály, hogy amit elvittél magaddal, hozd is ki onnan. Legyen az a legfőbb szempont, hogy ha teheted, tisztábban hagyd az erdőt magad után, mint amilyen állapotban találtad.

terepfutás, szemét az erdőben,
forrás: Getty Images

+1 Ne vigyél be az erdőbe olyan (rossz) szokásokat, amelyek nem illenek oda!

Az erős illatokkal (parfüm) és a dohányzással zavarhatod az erdőjárókat, akik az erdő friss, természetes illatát szeretik. Futás közben nyilván a dohányzás nem gyakori, ám kirándulók között előfordul, ráadásul hamu- és csikktartók az erdőben egészen biztosan nincsennek, tehát az évnek bizonyos időszakaiban egyenesen tűzveszélyes tevékenység.


Galéria / 9 kép

9 lépés, amivel csökkentheted a szeméttelepekre vagy óceánokba kerülő műanyag mennyiségét

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Az edzés utáni kínzó fejfájás elkerülhető, de figyelned kell néhány dologra!

Egy kőkemény edzés épp elég fájdalmat tud okozni, semmi szükség arra, hogy még a fejed is fájjon utána - nem igaz?

Kép

Miért veszélyes - és nem erény - a futók magas fájdalomtűrése?

Fáj? Igen…kicsit, nem vészes. És persze elmész futsz fél órát, órát, egy félmaratont, edzel rendszeresen „pici” fájdalommal. Ami valójában lehet, hogy nem is olyan pici.

Kép

Büntetőkör #25 - Folytatódik a beszélgetés a maratonfutó-legendával, Szekeres Ferenccel

Ha tetszett az első rész, most meghallgathatod, mi mindenről beszélgetett még Simonyi Balázs Szekeres Ferenccel!

Kép

Az Aloe vera 5 fantasztikus hatása, amik különösen hasznosak a hideg idő beálltával

Nyáron sebgyógyításra, napégésre fantasztikus az Aloe vera, de az igazság azt, hogy ezt a csodanövényt az év 365 napján érdemes lenne használni - mondjuk is, hogy miért!

Kép

A futópad-tulajdonosok mindössze 14 százalékának van rendkívüli motivációja az edzések elvégzéséhez

Ugyanakkor ők még mindig motiváltabbak, mint más, aki fitneszgépeken, otthoni sporteszközök használatával sportol rendszeresen – derült ki egy tanulmányból.

Kép

Zsírégetés? Egészséges szív? Van egy másik nagyon fontos ok, amiért minden nőnek kardióznia kéne

Sokan akkor kezdenek kardiózni, amikor leadnának néhány kilót, magasabb a vérnyomásuk a kelleténél, vagy mert szeretnének általánosan fittebbek lenni. Ám van még egy nagyon fontos érv a kardiózás mellett - a nők számára!

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem