Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

„…Szeretnék 80 évesen is futni, sokáig élni és mindig mosolyogni” – beszélgetés a tehetséges és ifjú atlétával, Csuta Dorottyával

atlétika,Csuta Dorottya,3000 méter
Facebook
Twitter
Pinterest
Csuta Dorottya január első napjaiban skót ifjúsági bajnokságot nyert 3000 méteren, egyben egyéni csúcsot futott (9:42.96). Idejével kvalifikálta magát az ifjúsági Európa bajnokságra. Dorottya csupán 16 éves lesz, de felnőttekre is ritkán jellemző elszántsággal és céltudatossággal építi atléta karrierjét. Mindenesetre a fiatal tehetségről jó eséllyel nem utoljára hallunk és írunk itt, a Runner’s World online felületén.

RW: Hány évesen kezdtél atletizálni?

Csuta Dorottya: 7 éve kezdtem futni, ismerkedni ezzel a sporttal. 2013. szeptemberében volt egy iskolai kis falusi futóverseny Pusztazámoron, ahol az egész suli részt vett, én is rajthoz álltam. 2 km volt a táv, a versenyt nagyon élveztem, benne főként a felhőtlen boldogságot. A futás végén eredményhirdetéskor kihívták a 3. helyezett futót, majd a másodikat, végül nagy meglepetésemre engem, aminek nagyon örültem. Szóval a futással valahogy így indult a kapcsolatom. Ezt követően minden héten egyszer-kétszer futottam édesapámmal az erdőben. Elkezdtünk Futapest terep versenyekre járni apummal, és egyre motiváltabb lettem, egyre jobban éreztem a futás adta örömet. Elkezdtem érmeket, dobogós helyezéseket szerezni. Aztán 2014. januárjában egy szentendrei Futapest versenyen megismertünk egy kis családias csapatot, a Pegazus Atlétikát és Gedeon Zsoltot, aki később edzőm lett, a közös munkánk azóta is tart.

RW: Miért pont a futást választottad?

CsD: 9 évesen karatéztam, kézilabdáztam, ám a karate sportban sok múlik a bírókon, kéziben meg kevés meccsünk volt, ami nem igazán volt számomra motiváló. Közben ugye már futottam, mi több, egészen jó eredményeket kezdtem hozni a versenyeken, idővel Zsolti leült velünk beszélgetni, hogy érdemes lenne komolyabban foglalkozni az atlétikával, ezért a karatét és a kézit abbahagytam, hogy célirányosan csak a futásra koncentrálhassak, amit egyre jobban élveztem.

RW: Azt láttam, hogy nagyjából egy évvel ezelőtt ugyanezen a skót pályán szintén nyertél, de akkor 1500 méteren, ma már inkább 3000 méteren versenyzel?

CsD: Zsoltival már gondolkoztunk, hogy melyik táv irányába induljunk el idővel, a korosztályom számára főként 1500-2000-3000m adott, viszont időközben kiderült, hogy jobban fekszenek a hosszabb távok, ettől még az 1500-at sem hagyom veszni, de a 3000m közelebb áll hozzám. Később idősebb koromban az 5000-10000m a célom-vágyam. Skóciában tavaly a kinti egyesületemet képviseltem a skót serdülő fedett bajnokság 1500m-én, amit meg is nyertem, idén viszont már ifiként futhatok 1500-at és 3000m-t is.

atlétika,Csuta Dorottya,3000 méter
forrás: Bobby Gavin

RW: Azt is láttam az eredményeid között, hogy indultál már utcai futóversenyen is, 5 km-en. Melyik műfaj áll hozzád közelebb, a pálya vagy az utcai versenyzés?

CsD: Igyekszünk egyelőre mindent kipróbálni, ismerkedni a távokkal, terep adottságokkal, így jelenleg „mindenevő” vagyok. Az utcai versenyeket is kedvelem, hívnak is külföldi versenyekre, ám a szívemhez közelebb a terep és a pályaversenyek állnak. Utóbbin több hasonló idővel rendelkező versenyző áll rajthoz, meg tudjuk hajtani egymást. Edzeni jórészt terepen, puha talajon szoktunk. Ha túl sok eső esik, akkor aszfaltra kényszerülök. Nem rossz ott sem, csak nem az én világom.

RW: Hol zajlik a felkészülésed?

CsD: Nagyrészt Budapesten készülök edzőmmel, Gedeon Zsolttal, a Margitszigeten és a II. kerületi pályán, valamint hegyen és Zámoron terepen.

RW: Hogyan tudod az egyéb elfoglaltságok – például az iskola – mellé beilleszteni az edzéseket?

CsD: Szeptembertől magántanuló lettem, ez sokat segít a regenerációban, a tanulást buszon, és napközben a pihenő alatt oldom meg.

RW: Mennyi időt töltesz pontosan az edzésekkel?

CsD: A felkészülésem nem csak futásból áll, sokat nyújtok, szoktam erősíteni és gyógytornázni. A gyógytorna és az úszás nagyban segíti a törzsizmaimat fejleszteni, valamint sokat sétálok erdőben, mezőn. Heti öt edzésem van, plusz a fentebb felsorolt kiegészítő tevékenységek.

atlétika,terepfutás,Csuta Dorottya
forrás: Pilis Vertikál

RW: Milyen rövid-, illetve hosszútávú terveid vannak atlétaként?

CsD: Január 26-án újra Glasgowban futok, akkor 1500m-en indulok a bajnokságban. De a legfontosabb idei célom az U18 ifi Európa-bajnokság Rietiben, mellette a hegyi futó világbajnokság, ahol terveim között szerepel egy merész futás, és az, hogy a magyar himnuszt hallhassam, amiért mindent megteszek. Még hat hónap van addig, de máris ez lebeg a szemem előtt, ha van egy sprint és Zsolti bekiabálja, hogy ez az EB utolsó 100m-e, még jobban rákapcsolok.

Távlati célom, hogy az atlétikát felnőttként is profi szinten űzzem, és persze VB, illetve olimpiai szereplés is a tervek között szerepel, ám addig is igyekszünk követni a világ elit futóit és természetesen megtörni az afrikai futók teljhatalmát. Sokkal hosszabb távon pedig szeretnék 80 évesen is futni, sokáig élni és mindig mosolyogni.

Tovább olvasok
Kép

Az edzés utáni kínzó fejfájás elkerülhető, de figyelned kell néhány dologra!

Egy kőkemény edzés épp elég fájdalmat tud okozni, semmi szükség arra, hogy még a fejed is fájjon utána - nem igaz?

Kép

Miért veszélyes - és nem erény - a futók magas fájdalomtűrése?

Fáj? Igen…kicsit, nem vészes. És persze elmész futsz fél órát, órát, egy félmaratont, edzel rendszeresen „pici” fájdalommal. Ami valójában lehet, hogy nem is olyan pici.

Kép

Büntetőkör #25 - Folytatódik a beszélgetés a maratonfutó-legendával, Szekeres Ferenccel

Ha tetszett az első rész, most meghallgathatod, mi mindenről beszélgetett még Simonyi Balázs Szekeres Ferenccel!

Kép

Az Aloe vera 5 fantasztikus hatása, amik különösen hasznosak a hideg idő beálltával

Nyáron sebgyógyításra, napégésre fantasztikus az Aloe vera, de az igazság azt, hogy ezt a csodanövényt az év 365 napján érdemes lenne használni - mondjuk is, hogy miért!

Kép

A futópad-tulajdonosok mindössze 14 százalékának van rendkívüli motivációja az edzések elvégzéséhez

Ugyanakkor ők még mindig motiváltabbak, mint más, aki fitneszgépeken, otthoni sporteszközök használatával sportol rendszeresen – derült ki egy tanulmányból.

Kép

Zsírégetés? Egészséges szív? Van egy másik nagyon fontos ok, amiért minden nőnek kardióznia kéne

Sokan akkor kezdenek kardiózni, amikor leadnának néhány kilót, magasabb a vérnyomásuk a kelleténél, vagy mert szeretnének általánosan fittebbek lenni. Ám van még egy nagyon fontos érv a kardiózás mellett - a nők számára!

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem