"A város utcáinál nincs jobb edzőterem!" - ismerd meg a Budapest Running Projectet!

Ha a közösségi oldalakon figyelemmel követed a magyar futóéletet, biztosan belebotlottál már a Budapest Running Projectbe, aminek célja, hogy csapattá formálja a lelkes budapesti futókat, és nem mellesleg bejárják a főváros legszebb helyeit.

Ha a közösségi oldalakon figyelemmel követed a magyar futóéletet, biztosan belebotlottál már a Budapest Running Projectbe, aminek célja, hogy csapattá formálja a lelkes budapesti futókat, és nem mellesleg bejárják a főváros legszebb helyeit.

Megkerestük Fazekas Csillát, a mozgalom kitalálóját, hogy meséljen egy kicsit a Budapest Running Projectről!


Hogyan indul el a Budapest Running Project?
10 évig külföldön éltem különböző országokban, és amikor március elején hazaköltöztem New York-ból, azonnal tudtam, hogy szeretnék egy futó csoportot indítani. Hiszek abban, hogy a város utcáinál nincsen jobb edzőterem, így két éve csakis szabadtéri edzéseket végzek. Abban is hiszek, hogy többen együtt erősebbek vagyunk, és sokkal jobb teljesítményre vagyunk képesek, amikor csoportban edzünk. A cél, hogy kihozzuk egymásból a maximumot. Ráadásul így Budapestet is újra felfedezhettem annyi év után!



Te találod ki, hogy mennyit és hol fussatok? Hogyan állítod össze az aktuális útvonaltervet?
Az edzésterv most még nem szigorú, és próbálom hasonlóan elkészíteni minden hétre. Egyelőre négy futást szervezünk hetente; hétfőn, szerdán, pénteken és szombaton. Ezt idővel szeretném ötre felvinni. Jelenleg nincsen gyorsasági edzésünk, de minden jó futó tudja, hogy anélkül nehéz fejlődni, szóval a közeljövőben tervezem azt is hozzáadni az edzéstervünkhöz. Hétköznapokon az átlag táv általában 7-9 kilométer között van, és a szombatiak mindig hosszú futások, amik minimum 15km-esek. Hamarosan belekezdünk egy maraton tréningbe, ami azt jelenti, hogy a szombati kilométerek akár felmehetnek 35-ig is. Ami az útirányt illeti, azt változatosan készítem el. Nagyon fontos, hogy a város különböző részeit fedezzük fel, és hogy mindig meglepjük a testünket valami újjal. Ma egy kis Budai vár, holnap a lapos Pest. Egy útvonal szerkesztő applikációt használok, és annak segítségével minden egyes kanyart, lépcsőt előre tudok, így pontos információval várom a lelkes futókat.




Kik futnak veled?
Mivel tíz évig külföldön éltem, a magyar ismerőseim száma elég limitált, na meg azon belül a futóké pláne. Nulláról kezdtem, és teljesen vakon. Nyitottam egy oldalt az Instagramon, Twitteren, Facebookon és Meetupon a Budapest Running Projectnek. A közösségi oldalokon a hashtagek segítségével elkezdtek megtalálni mások, és már a legelső meghirdetett futásunkra is eljöttek páran, akik a mai napig visszatérnek… Sőt, ott vannak minden alkalommal! Egyre több itt élő külföldi is megtalál, aminek nagyon örülök, hiszen a futók ugyanazt a nyelvet beszélik mindenhol. Voltak már többen is, akik csak vakációzni voltak Budapesten, és csatlakoztak hozzánk egy-két futásra. Kiemelnék egy kedves török futót, aki egyenesen a reptérről jött találkozni velünk. Két órával landolás után már a Szépvölgyi úton futott a helyiekkel, ez aztán az elszántság!



Mikor kezdtél el futni?
A futó karrierem egyébként még gyerekcipőben jár, három éve kezdtem el futni. Sosem gondoltam volna, hogy a futás ilyen kapukat fog megnyitni előttem. Az első pillanatban beleszerettem az érzésbe, és csupán pár hét futás után már heti 3-5 alkalommal edzettem. Ez persze azóta kinőtte magát, és néha szó szerint könnyes búcsút kell vennem a futócipőmtől, hogy kivegyek EGY kötelező pihenőnapot.




Mit jelent számodra a futás?
A futás az életem egyik legfontosabb része, de most már nem csak a saját sztorimat írom, hanem a közösségét is! Minél nehezebb, én annál jobban akarom! A futás az, amihez visszatérek minden egyes nap, és készen állok jobban és keményebben edzeni. Ezzel fekszem, és ezzel kelek.




Miben más a New York-i futóélet, mint a hazai?
New Yorkban fizikailag is nagyon megterhelő munkám volt, és amellett hatalmas motivációt kellett találnom arra, hogy heti 4-6-szor nekivágjak a városnak a futócipőmben. Legtöbbször kevéske alvás után, egy banánnal a hasamban nyomtam le számomra (elsőre) hihetetlen edzéseket. De így tanítja meg az ember a testét arra, hogy amikor azt hiszed, hogy nem lehetséges, akkor is az! New Yorkban tagja voltam a Nike Running Clubnak, akikkel együtt futottam heti ötször. Fantasztikus közösségnek lehettem részese, akikkel nem csak barátok lettünk a hosszú futások alatt, hanem családdá váltunk. Rengeteget tanultam a futásról, de legfőképpen saját magamról. A futás új értelmet nyert, amikor felfedeztem mekkora csodákra képes az “urban running” mozgalom. Az energia, amit adott a mai napig bennem ég. Ezt a tüzet hoztam magammal, és ebből a lángból épül fel a Budapest Running Project.
Ha te is szeretnél csatlakozni Csilláékhoz, keresd az Instagramon a -et!

Futó vs kutya konfliktus kezelése

Futóként minden bizonnyal találkoztál már kutyákkal az edzéseid során, főleg, ha sokat futsz lakott területhez közeli erdei útvonalakon. Van, aki kifejezetten tart ezektől a találkozásoktól, mert olykor előfordulhatnak kellemetlen helyzetek a négylábúakkal.

„2 héten keresztül napi 60 kitörést csináltam - ez lett az eredménye"

Nicolette Richardson, a Women’s Health amerikai szerzője izgalmas kihívásra vállalkozott. Bízott abban, hogy a napi 60 kitörés sokat javít majd a futóeredményén. Beszámolójából kiderül, sikerült-e fejlődnie.

Mit tegyél és ne tegyél a futópályán?

Nem bonyolultak a következő szabályok, de kezdőként érdemes tisztában lenned velük!

Mi történik a testeddel, ha egy időre absztinenciát fogadsz?

Egy-egy feszítettebb felkészülésben talán veled is előfordul, hogy azon kapod magad, hogy egyáltalán, vagy alig fogyasztasz alkoholt, mert különben nem tudnád kivitelezni a kemény edzéseket.

Ha jön a kalapácsos ember...

… Bizonyára hallottál már erről a mondásról, persze lehet, hogy páran át is éltétek az érzést. Ilyenkor elnehezedik a láb, elnehezedik a mozgás, a lépéshossz lerövidül, az erő elfogy, leggyakrabban pedig sétára vált a futó. Hosszabb távokon futók (pl. 30 kili vagy akár maraton) számára ismerős az érzés. A futás dinamikája egyértelműen romlik, de ettől még haladásra képes a futó. Magam is jól ismerem ezt az érzést, hisz jó párszor átéltem már a futásaim során.

Előfizetés

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Szakértőink
Kérdezz szakértőinktől!

Mindegy, hogy edzéssel, táplálkozással, fogyással, futóruházattal, cipőkkel kapcsolatban vagy bizonytalan, a legprofibb szakemberek készen állnak, hogy megválaszolják a kérdéseidet, és segítsenek neked jobb futóvá és sportolóvá válni!

Csanya

terepfutásfutás

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Kérdezek tőle

Darabos Balázs

futáskiegészítő edzéscore edzés

Darabos Balázs vagyok, testnevelő tanár, atlétika- és erőnléti edző. A modern sport világában egyre nagyobb jelentőséggel bír az, hogy egy edző minél több oldalról képes legyen megtámogatni a fejlődési lehetőségeket. A fizikális felkészültség, a terhelés helyes adagolása, a fejlesztésre szánt gyakorlatok kiválasztása és minősége, valamint az előrelépés ellenőrzése egyaránt fontos és elengedhetetlen feladat. Erőnléti edzőként folyamatosan követem a legújabb edzésmódszereket, az edzéselmélet változásait. Fontosnak tartom, hogy mindig új inger érje a versenyzőimet, ezáltal a fizikális felkészítés nehézségeit is próbálom áthidalni a legújabb eszközök és lehetőségek által. Hiszem, hogy egyénre lebontva, az egyéni sajátosságokat szem előtt tartva kell igazítani a fizikális felkészítési tervet, mely sportáganként változik, ezért fontos a sportági mozgásforma helyes és pontos biomechanikai és anatómiai ismerete. Munkám során mindig elsődleges szempont volt a prevenció, a megelőzés és a folyamatos fejlődés. Az Adidas Runners csapatában ezen elvek alapján próbáljuk a sport felé irányítani az embereket, illetve kialakítani bennük azt az igényszintet, hogy mindig szakképzett és minőségi folyamatok részesei lehessenek!

Kérdezek tőle

Frányó Eszter

táplálkozássporttáplálkozásétrenddiéta

A táplálkozásnak önmagában nincs teljesítményfokozó hatása, de ha nem megfelelően viszed be a tápanyagokat, azzal nagyban ronthatsz a teljesítményeden. Dietetikusként az a célom, hogy kihozzam belőled a maximumot, méghozzá olyan személyre szabott tanácsokkal és étrenddel, amiben nem hagyom figyelmen kívül azt sem, hogy mi a kedvenc ételed. Fordulj hozzám bizalommal.

Kérdezek tőle

Fülöp Tibor

futáspulzuskontrollteljesítménydiagnosztikakerékpárhegymászás

Az edzőképzést és teljesítménydiagnosztika képzést Németországban végeztem. A Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatójaként elsősorban állóképességi sportolók sportágspecifikus teljesítménydiagnosztikájával, valamint személyre szabott edzéstervezéssel foglalkozom. A hazai edzőképzésben több mint 15 éve jelen vagyok szaktárgyi oktatóként. Szabadidőmben hegyivezetőként és barlangkutatóként tevékenykedem.

Kérdezek tőle

Gadányi Bálint

maratonmaratoni felkészülésfutás

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Kérdezek tőle

Janota Zoltán 'Johnny'

triatlonTRXspinningtáplálék-kiegészítők

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kérdezek tőle

Kiss Áron

futáskiegészítő edzéscore edzés

Erőnléti edzőként hat sportág versenyzőivel foglalkozom egyéni- és csapatszinten egyaránt, a hobbisportolóktól a kétszeres olimpiai bajnokig. Négy éven keresztül dolgoztam egy labor szakmai vezetőjeként, ahol több száz sportoló felméréseit elemezve gyűjtöttem tapasztalatot döntően állóképességi sportokban.  Mindig is érdekelt, hogy milyen változtatásokkal nyújthat valaki jobb teljesítményt, vagyis melyek azok a tényezők, amelyek gátolhatják egy még jobb eredmény elérésében.  Aktív sportolóként a módszereket természetesen magamon is lelkesen tesztelem, legyen szó futásról, kerékpárról vagy általános erőnlétről. A futás több mint húsz éve része az edzéseimnek, elsősorban a 10km körüli versenytávokat kedvelem.  Az adidas Runners csapatával tapasztalatainkat felhasználva törekszünk arra, hogy edzéseinken minden résztvevő saját szintjén a legtöbbet profitálhassa, hatékonyan és egészségesen haladhasson tovább céljai felé.

Kérdezek tőle

Kis-Soós Zsanett

futásfutótechnikafutás várandósság alatt

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Kérdezek tőle

Lőrincz Olivér

ultrafutásterepfutásfutáskerékpár

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Kérdezek tőle

Lubics Szilvia

futásultrafutásmotiváció

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

Kérdezek tőle

MacPherson Éva

táplálkozásinzulinrezisztenciatermészetgyógyászatétrend

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Kérdezek tőle

Markocsán Sándor

futásmaratonversenyzés

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyoszistallo égisze alatt.

Kérdezek tőle

Pulay Szilvi

személyi edzéscore edzéskiegészítő edzésaerobik

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Kérdezek tőle

Rajnay Kata

gyógytornászkinesio tapemanuálterápia

Gyógytornász, manuálterapeuta, SMR-, Kinesio tape terapeuta vagyok. 2010-ben végeztem el az egyetemet, és saját sportmúltamból és a korábbi sérüléseimből adódóan a sportrehabilitációval kezdtem foglalkozni és abban az irányban kezdtem fejleszteni is magam. Az utóbbi években rengeteg futó-, triatlon-, fitnesz- és strandröplabda rendezvényen fordultam meg, mint terapeuta. Ebből adódóan rengeteg olyan hobbi-és élsportolóval találkoztam és találkozom azóta is nap mint nap, akiknek akut vagy éppen hosszú ideje fennálló, krónikus panaszaik vannak. Szeretnénk a lehető legtöbb sportembernek segítséget adni a bemelegítés-, a helyes edzés kivitelezés- és a megfelelő levezetés területein. Ebben lehetek segítségedre csapatommal, akik válogatott szakemberek a prevenció, rehabilitáció-, sportspecifikus rehabilitáció és a megfelelő ergonómia, ezáltal az újra sérülés megelőzésének témáiban.

Kérdezek tőle

Sipos Fanni

Futásfutómozgásfutótechnikakezdő futók

Teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok mellett futók mozgását elemzem, amit Hamburgban volt lehetőségem elsajátítani. Így edzéstervek írása közben nem csak az élettani, hanem a biomechnaikai szempontokat megfigyelve igyekszem kihozni a futókból a maximumot. A Semmelweis Egyetem Testnevelési Karán végeztem humánkineziológia szakon, kedvenc területem a terhelés élettan volt, amiben az Ensport laborvezetőjeként van lehetőségem elmélyülni. Futás mellett nagyon szeretek utazni, így az utazás dátumát gyakran 1-1 futórendezvényhez, versenyhez igazítom.

Kérdezek tőle

Szántó Nelli

személyi edzéstriatlonfutásamatőr futás

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Kérdezek tőle

Szilágyi Tibi

futásterepfutásultrafutás

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Kérdezek tőle

Vajda Zsuzsa

futásfutótechnika

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Kérdezek tőle

Fizess elő a Runner's World magazinra 35% kedvezménnyel!

Csak 2380 Ft