A maratonfutók 5 típusa - te melyikük vagy?

Te hol szerepelnél a nem hivatalos listán?
Forrás: getty images

Te hol szerepelnél a nem hivatalos listán?

Minden nagyobb maratonon vannak elit futók, akik majdnem 2 óra alatt teljesítik a távot és vannak a többiek, akik nem. Az utóbbi csoportot azért még bőven lehet tovább kategorizálni. Nézd meg, te melyikbe tartozol!

Elit futók

Amíg te az irodában püfölöd a klaviatúrát, ők lázasan készülnek a következő versenyükre. Amikor te hazafelé araszolsz a dugóban, ők a második edzésüket teljesítik. Nekik a futás az életük és a hivatásuk, éppen ezért annyira nehéz nekünk, halandó futóknak megközelíteni az időeredményüket.

Elit korcsoport-győztesek

Addig tartják a gyorsak tempóját, ameddig csak tudják. Általában főállásban dolgoznak és a futás csak a második, ugyanakkor hihetetlenül felkészültek és elhivatottak, na meg tehetségesek. Képesek szuper időeredménnyel célbaérni és a kisebb versenyeken is leelőznek mindenkit, pedig ekkor nem mindig nyomják teljes erőbedobással. Talán az egyetlen különbség köztük és a profi sportolók között, hogy nekik nincsenek szponzoraik (vagy legalábbis nem annyi).

A harmadikok

Az átlagnál gyorsabban futnak, gyakran azért, hogy kvalifikálják magukat egy nagyobb, külföldi versenyre. Annyira imádnak futni, hogy még a gyerekeiket is elhalmozzák egy csomó “hasznos” kiegészítővel, például pulzusmérővel és GPS órával. A lelkesedésük mindenképp becsülendő, de az biztos, hogy sok mindent feláldoznak a futásért átlag ember létükre.

A középcsoport

Ők azok, akik 3,5-5 óra alatt teljesítik a 42.2 km-es távot. Átlagemberek, akik valami különlegeset visznek véghez, és talán életükben először indulnak versenyen ezen a távon - de persze lehet, hogy már a 15. maratonra készülnek. Ők adják a mezőny legnagyobb részét.

A kezdő befutók

A célbaérkezők utolsó harmada tartozik ide. A céljuk annyi, hogy teljesítsék a maratont. Lehet, hogy sikerül erősek maradniuk a verseny végéig, de az is előfordulhat, hogy egy sérülés hátráltatta őket vagy épp többször kellett megállniuk, sétálniuk a táv során. Igazán szívmelengető sztorikat olvashatunk róluk, és az ő teljesítményük is elismerésre méltó!

Te melyik csapat tagja vagy?


Olvasnál még a témában?

Nézd meg a galériánkat> 6 kép
6 futó, aki bebizonyítja, hogy nem csak a ''tökéletes'' futók lehetnek ''igazi'' futó!
Olvasd el ezt is!
Salomon Ultra-Trail Hungary: több mint ezer terepfutó a pilisi ösvényeken

Aki az elmúlt hétvégén járt Szentendrén, több mint valószínű, hogy látott terepfutót célba érni, a Duna partján sörözni vagy a hangulatos belvárosi utcákon, kissé megfáradtan, fnshr feliratú éremmel sétálni. Ugyanis Ultra-Trail Hungary volt az elmúlt hétvégén, melynek Szentendre ad otthont.

Többet futsz, mint amit az edződ mond? 4 érv, hogy betartsd az előírásait

Több edzőtől is hallottam már, hogy arra panaszkodnak, a tanítványaik túl sokat futnak. Aztán meg fogják a fejüket, hogy nem fejlődnek, és nem értik, hiszen még többet is beleadnak annál, mint amit az edző mond.

Ez történik a testeddel, amikor emelkedőn futsz

Ahhoz, hogy gyorsabb legyél, gyorsabban is kell futnod, igaz? Tény, hogy a résztávozással és fartlekkel is jó eredményeket érhetsz el, de egy-két emelkedős futás is csodákra képes.

Útmutató a maratoni felkészülésed utolsó 3 hetéhez

Ha sosem készültél még versenyre, akkor mindenképp érdemes megfogadnod ezeket a tanácsokat a verseny előtti utolsó három hétre, hogy elkerüld a túledzést és feltöltődve, kipihenten állhass a rajtvonalhoz!

4 ok, amiért nem fejlődsz, akkor sem, ha edzéstervet követsz

Bizony, apró részleteken csúszhat el, hogy bár keményen edzel és még felépített edzésterved is van, nem fejlődik a teljesítményed. De vajon, mi lehet ennek az oka?

A reggeli futás 5 hatalmas pozitívuma

Az, hogy mikor jobb futni, már évtizedek óta foglalkoztat mindenkit. Vannak, akik arra esküsznek, hogy jobb hajnalban letudni az edzést, míg mások így vezetik le a munka utáni feszültésget.

Tippek a verseny előtti rituáléd finomhangolásához

A legtöbb futó, aki néhányszor indult már valamilyen versenyen, kialakított egy rituálét, aminek része a szénhidrátraktárak feltöltése, a futócucc kikészítése és a megfelelő folyadékpótlás is. Azonban edzők szerint ezt még ki lehetne egészíteni néhány fontos dologgal.

Ultrabalaton 2018 – ahogy az RW csapata látta

A kiadónk minden évben képviseli magát az Ultrabalatonon, így az idei sem maradhatott ki, és természetesen szuper élmény volt most is!

Viszlát, kidörzsölődés! 5 hasznos tipp, hogy elkerüld a futók egyik legnagyobb rémálmát

Vannak dolgok, amik megnehezítik a futást. A legtöbb futó szerint pedig a kidörzsölődés is enyhén szólva ilyen. Mert ki szeretne szinte terpeszben átérni a célvonalon, úgy, hogy minden egyes lépés idegesítő fájdalommal jár? Ha te nem, akkor olvasd el, mit tehetsz a kidörzsölődés ellen.

A hét befutói: fuss a napfelkelte színeiben!

Minden héten összegyűjtjük azokat a vadiúj futócuccokat, termékeket, kütyüket, és technológiai újdonságokat, amikre érdemes neked is egy pillantást vetned!

A 80. tatai tófutáson elsőként a célban

Amikor a múlt hét elején szerkesztettem a havi versenyajánlót, megakadt a szemem egy versenyen: 80. tófutás Tatán. A hétvégét a nagyszülőknél terveztük tölteni, akik Tata közelében élnek, adta magát, hogy el kéne indulni ezen a versenyen.

Hogyan étkezz hajnali futás előtt?

Nyáron az egyik legjobb dolog, amit egy futó tehet, hogy hajnalban a napfelkeltében megy el futni. Ám étkezés szempontjából nem a legegyszerűbb helyzet! Most segítünk megoldani.

A futás hatása a termékenységre - érdemes visszavenni a családtervezés előtt?

Ha szeretnél családot alapítani, akkor valószínűleg azon is elgondolkodtál már, hogyan hat a futás a termékenységre. Elmondjuk, mikor érdemes visszavenni kicsit a heti futásaid mennyiségéből és mikor nincs szükség semmilyen változtatásra.

A tökéletes, hosszú futás utáni regeneráció titka

Ha túl vagy a heti hosszú futásodon, érdemes kicsit jobban odafigyelned a megfelelő regenerációra, hiszen ilyenkor kicsit több segítségre lehet szüksége a szervezetednek, hogy legközelebb is ki tudd hozni a maximumot magadból.

A legszebb budapesti helyszínek, ahonnan megcsodálhatod a napkeltét

A reggeli futásnak számtalan előnye van, ezek közül egy mindenképp az, hogy gyönyörködhetsz a napkelte fényeiben.

400-as ismétlésekkel javíts az aerob fittségeden!

Ha szeretnéd felturbózni az állóképességedet, akkor biztos hallottál már a résztávos edzésekről. Azonban nem mindegy, mekkora a gyors és lassú szakaszok hossza. Szerencsére egy szakértő elárulja, mi a leghatékonyabb módszer.

„Leírhatatlan, a mai napig felfoghatatlan érzés!” - Interjú Bogárdi Szilviával, az idei Ultrabalaton női egyéni győztesével

Bogárdi Szilvia, az Ultrabalaton idei női győztese (ideje: 26 óra 13 perc) elmesélte nekünk, hogy milyen volt a nők közül első helyen célba érni a 221 km hosszú Balaton körön. A Szilvivel készült gyors interjúnkat olvashatjátok az alábbiakban.

Regenerálódj az Ultrabalaton utáni napokban ezekkel ételekkel!

Ha te is körbefutottad hétvégén a Balatont, akkor azzal kezdjük, hogy gratulálunk! A következő napokban viszont nem árt jobban odafigyelni a táplálkozásra, hogy megfelelően regenerálódjon a szervezeted a kimerítő futás után!

6 tipp, hogy idén biztosan meglegyen a PB a célversenyeden

Ha szeretnél egy igazán jó időt futni a szezon célversenyén, ezek a tanácsok a segítségedre lesznek!

Fuss kétszer messzebbre a megszokott távodnál! Tippek kezdőknek

A következő kihívás minden kezdőnek szuper, aki szeretné növelni a megtett távot!

Szakértőink
Kérdezz szakértőinktől!

Mindegy, hogy edzéssel, táplálkozással, fogyással, futóruházattal, cipőkkel kapcsolatban vagy bizonytalan, a legprofibb szakemberek készen állnak, hogy megválaszolják a kérdéseidet, és segítsenek neked jobb futóvá és sportolóvá válni!

Csanya

terepfutásfutás

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Kérdezek tőle

Darabos Balázs

futáskiegészítő edzéscore edzés

Darabos Balázs vagyok, testnevelő tanár, atlétika- és erőnléti edző. A modern sport világában egyre nagyobb jelentőséggel bír az, hogy egy edző minél több oldalról képes legyen megtámogatni a fejlődési lehetőségeket. A fizikális felkészültség, a terhelés helyes adagolása, a fejlesztésre szánt gyakorlatok kiválasztása és minősége, valamint az előrelépés ellenőrzése egyaránt fontos és elengedhetetlen feladat. Erőnléti edzőként folyamatosan követem a legújabb edzésmódszereket, az edzéselmélet változásait. Fontosnak tartom, hogy mindig új inger érje a versenyzőimet, ezáltal a fizikális felkészítés nehézségeit is próbálom áthidalni a legújabb eszközök és lehetőségek által. Hiszem, hogy egyénre lebontva, az egyéni sajátosságokat szem előtt tartva kell igazítani a fizikális felkészítési tervet, mely sportáganként változik, ezért fontos a sportági mozgásforma helyes és pontos biomechanikai és anatómiai ismerete. Munkám során mindig elsődleges szempont volt a prevenció, a megelőzés és a folyamatos fejlődés. Az Adidas Runners csapatában ezen elvek alapján próbáljuk a sport felé irányítani az embereket, illetve kialakítani bennük azt az igényszintet, hogy mindig szakképzett és minőségi folyamatok részesei lehessenek!

Kérdezek tőle

Frányó Eszter

táplálkozássporttáplálkozásétrenddiéta

A táplálkozásnak önmagában nincs teljesítményfokozó hatása, de ha nem megfelelően viszed be a tápanyagokat, azzal nagyban ronthatsz a teljesítményeden. Dietetikusként az a célom, hogy kihozzam belőled a maximumot, méghozzá olyan személyre szabott tanácsokkal és étrenddel, amiben nem hagyom figyelmen kívül azt sem, hogy mi a kedvenc ételed. Fordulj hozzám bizalommal.

Kérdezek tőle

Fülöp Tibor

futáspulzuskontrollteljesítménydiagnosztikakerékpárhegymászás

Az edzőképzést és teljesítménydiagnosztika képzést Németországban végeztem. A Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatójaként elsősorban állóképességi sportolók sportágspecifikus teljesítménydiagnosztikájával, valamint személyre szabott edzéstervezéssel foglalkozom. A hazai edzőképzésben több mint 15 éve jelen vagyok szaktárgyi oktatóként. Szabadidőmben hegyivezetőként és barlangkutatóként tevékenykedem.

Kérdezek tőle

Gadányi Bálint

maratonmaratoni felkészülésfutás

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Kérdezek tőle

Janota Zoltán 'Johnny'

triatlonTRXspinningtáplálék-kiegészítők

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kérdezek tőle

Kiss Áron

futáskiegészítő edzéscore edzés

Erőnléti edzőként hat sportág versenyzőivel foglalkozom egyéni- és csapatszinten egyaránt, a hobbisportolóktól a kétszeres olimpiai bajnokig. Négy éven keresztül dolgoztam egy labor szakmai vezetőjeként, ahol több száz sportoló felméréseit elemezve gyűjtöttem tapasztalatot döntően állóképességi sportokban.  Mindig is érdekelt, hogy milyen változtatásokkal nyújthat valaki jobb teljesítményt, vagyis melyek azok a tényezők, amelyek gátolhatják egy még jobb eredmény elérésében.  Aktív sportolóként a módszereket természetesen magamon is lelkesen tesztelem, legyen szó futásról, kerékpárról vagy általános erőnlétről. A futás több mint húsz éve része az edzéseimnek, elsősorban a 10km körüli versenytávokat kedvelem.  Az adidas Runners csapatával tapasztalatainkat felhasználva törekszünk arra, hogy edzéseinken minden résztvevő saját szintjén a legtöbbet profitálhassa, hatékonyan és egészségesen haladhasson tovább céljai felé.

Kérdezek tőle

Kis-Soós Zsanett

futásfutótechnikafutás várandósság alatt

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Kérdezek tőle

Lőrincz Olivér

ultrafutásterepfutásfutáskerékpár

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Kérdezek tőle

Lubics Szilvia

futásultrafutásmotiváció

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

Kérdezek tőle

MacPherson Éva

táplálkozásinzulinrezisztenciatermészetgyógyászatétrend

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Kérdezek tőle

Markocsán Sándor

futásmaratonversenyzés

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyoszistallo égisze alatt.

Kérdezek tőle

Pulay Szilvi

személyi edzéscore edzéskiegészítő edzésaerobik

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Kérdezek tőle

Rajnay Kata

gyógytornászkinesio tapemanuálterápia

Gyógytornász, manuálterapeuta, SMR-, Kinesio tape terapeuta vagyok. 2010-ben végeztem el az egyetemet, és saját sportmúltamból és a korábbi sérüléseimből adódóan a sportrehabilitációval kezdtem foglalkozni és abban az irányban kezdtem fejleszteni is magam. Az utóbbi években rengeteg futó-, triatlon-, fitnesz- és strandröplabda rendezvényen fordultam meg, mint terapeuta. Ebből adódóan rengeteg olyan hobbi-és élsportolóval találkoztam és találkozom azóta is nap mint nap, akiknek akut vagy éppen hosszú ideje fennálló, krónikus panaszaik vannak. Szeretnénk a lehető legtöbb sportembernek segítséget adni a bemelegítés-, a helyes edzés kivitelezés- és a megfelelő levezetés területein. Ebben lehetek segítségedre csapatommal, akik válogatott szakemberek a prevenció, rehabilitáció-, sportspecifikus rehabilitáció és a megfelelő ergonómia, ezáltal az újra sérülés megelőzésének témáiban.

Kérdezek tőle

Sipos Fanni

Futásfutómozgásfutótechnikakezdő futók

Teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok mellett futók mozgását elemzem, amit Hamburgban volt lehetőségem elsajátítani. Így edzéstervek írása közben nem csak az élettani, hanem a biomechnaikai szempontokat megfigyelve igyekszem kihozni a futókból a maximumot. A Semmelweis Egyetem Testnevelési Karán végeztem humánkineziológia szakon, kedvenc területem a terhelés élettan volt, amiben az Ensport laborvezetőjeként van lehetőségem elmélyülni. Futás mellett nagyon szeretek utazni, így az utazás dátumát gyakran 1-1 futórendezvényhez, versenyhez igazítom.

Kérdezek tőle

Szántó Nelli

személyi edzéstriatlonfutásamatőr futás

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Kérdezek tőle

Szilágyi Tibi

futásterepfutásultrafutás

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Kérdezek tőle

Vajda Zsuzsa

futásfutótechnika

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Kérdezek tőle

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Tedd meg velünk az első lépést a legújabb célod felé!

Csak 3570 Ft