9 napindító tennivaló, ami feldobja a reggeleimet

Az Ébredj projektünk kapcsán a leggyakoribb tévhit az, hogy azzal, hogy korábban kelünk, lényegében nem is nyerünk időt, hiszen előbb is fekszünk le. Ez utóbbi tényleg így van, a korábbi éjszakai bagoly üzemmódban éjfélkor ért véget a nap, de belegondolva, mégis mit műveltem este 10 és 12 között, ami igazán hasznos lett volna, nem sok mindent tudok felmutatni.

Az Ébredj projektünk kapcsán a leggyakoribb tévhit az, hogy azzal, hogy korábban kelünk, lényegében nem is nyerünk időt, hiszen előbb is fekszünk le. Ez utóbbi tényleg így van, a korábbi éjszakai bagoly üzemmódban éjfélkor ért véget a nap, de belegondolva, mégis mit műveltem este 10 és 12 között, ami igazán hasznos lett volna, nem sok mindent tudok felmutatni.

[article id="81511" title="Tavaszi fáradtság? Na ne! 4 tipp, hogy megelőzd és elűzd" style=" " expiration-date=" "][text]

A reggeli rutin kialakítása elsőre nehéznek tűnhet, hiszen ha már rávettük magunkat a hajnali kelésre, nem mindegy, hogy mivel töltjük ki ezeket a plusz órákat. Ez persze egyénfüggő, hogy kinek mi az értékes, de összegyűjtöttem az én bevált listámat, az előző hónapokban kialakult rutinnal:

[/text][text]
  1. Élvezd a csendet! Az első kelések alkalmával lenyűgözött az a nyugalom, ami a reggeli órákban fogadott. Ma már megszoktam és várom is, nehogy lemaradjak a napfelkeltéről, hiszen olyan megnyugtató látvány először a reggeli fényeket, majd az ébredező várost figyelni. Ilyenkor jó igazán kutyát sétáltatni, vagy csak lehunyt szemmel venni pár mély lélegzetet, miközben hallgatjuk a csendet.
  2. Ébredj! Van pár rutin, amivel könnyen átlendülhetünk a holtponton: igyunk sok vizet (nálam egy fél literes flakon simán elfogy ébredés után) és zuhanyozzunk le.
  3. Reggelizz! A diétám kezdetén kaptam azt a tanácsot, hogy ébredés után fél órával reggelizzek akkor is, ha nem érzem magam éhesnek, hiszen a szervezetem egész éjszaka éhezett, így jobb gyorsan feltölteni a raktárakat. Nem titok, hogy ez a kedvenc étkezésem és egy nagyon élvezhető reggeli feladat, hogy más és más teljesértékű reggelit tegyek az asztalra.
  4. Kapcsolj ki! Sokan írják, hogy a reggeli nyugit meditációra és jógára használják. Írhatnám, hogy ugyanígy vagyok ezzel, de sajnos egyikben sem vagyok igazán jó, így ez általában nálam olvasásban vagy nyújtásban merül ki, aminek fontos része a digitális detox, hogy kizárjam azt az online hírfolyamot, ami a teljes napomban jelen van.
  5. Sportolj! A legnagyobb motiváció a koránkelésben az volt, hogy egyszerűen nem volt időm sportolni. Legalábbis ezt mondtam. Az edzéseket, ahogy a legtöbben én is estére időzítettem, napközben általában lebeszéltem magam (fáradt vagyok, nehéz nap volt, otthon még dolgoznom kell), így képtelenség volt egy rendszerességet kialakítanom. Aztán jöttek a reggelek: napfelkeltében gyaloglás a terembe, üres öltözők és felpörgött szervezet, ami nagyon hálás a reggeli mozgásért.
  6. Tanulj valami újat! Végre erre is van időnk, amire este már képtelenek lennénk. A vőlegényem ismertette meg velem korábban az italkit-t, ahol skype videóchaten keresztül beszélgethetsz natív angoltanárokkal, de bármilyen nyelvet választhatsz. Így lettek reggeli beszélgetőpartnereink például Ausztráliából, Amerikából, Dél-Afrikából, a Fülöp-szigetekről és több európai nagyvárosból. Jó kis agytorna és gyakorlás, ami feldobja a napodat.
  7. Végezz el valamilyen gyors házimunkát! A sportolás mellett ez is egy olyan teendő volt, amire egyszerűen nem volt időm, pontosabban energiám a nap végén. Most viszont elég, ha reggelente csak 15 percet takarítok (például porszívózok a szomszédok nagy örömére) és máris nyugodtabban megyek el itthonról.
  8. Készülj fel a napra! Mielőtt nekivágnánk a napnak, érdemes rendezni a gondolatainkat, hogy fókuszáltabban és stresszmentesebben ugorhassunk a napi teendőknek, amihez agyban és fizikailag is elég löketet kaptunk, ha jól kezdtük a reggelt.
  9. Találd meg a reggelek értelmét! Reggel 7 óra van és már túlvagyok a reggelin, főztem mára ebédet, takarítottam és most végeztem ezzel a cikkel. Korábban 8 órakor keltem, így szerintem könnyebb megérteni, miért is lettem „miracle morning” rajongó. De van még egy fontos szempont: végre több időm van a vőlegényemre is. Pár napja olvastam egy cikket, hogy egy házaspár azért kel mindig korábban, hogy többet lehessenek együtt. Milyen igazuk van. Mégis mennyi értékes időnk jut egymásra a napi rohanásban? Mennyivel jobb egy közös reggeli mellett beszélgetni és együtt indítani nyugodtan, kellemesen a napot a kapkodás helyett? Van, akinek szerintem már csak ezért is megéri.

Az új napirend kialakítása mindig hozhat valamilyen váratlan újdonságot, amivel rájössz, hogy mi a te reggeled értelme. Próbáld ki te is és ébredj velünk!

[/text][text] [/text]
3 kérdés, amivel biztosan őrületbe kergetsz egy vega futót

Szóval, ha te húsevő vagy, és megismerkedsz egy vega futóval, ezeket hanyagold, mert megválaszoljuk mi ő helyette!

A legfontosabb dolgok, amiket tudnod kell az IT-szalagodról

Érdemes SMR-hengerezned? És nyújtanod? Választ adunk a legfontosabb kérdésre az IT-szalagoddal kapcsolatban.

Mi okozza az izomhúzódást és hogyan kell kezelni?

Jártál már úgy, hogy futás közen hirtelen éles fájdalmat éreztél? Ez sajnos az izomhúzódás tünete. A megfelelő kezeléséről megkérdeztünk egy szakértőt.

Mire ügyelj, ha nagy melegben futni mész?

Az elmúlt hetekben ízelítőt kaptunk a nyári melegből és az előrejelzések szerint egyelőre folytatódnak a 30 pluszos napok. Íme pár praktika, amelyekkel elviselhetőbbé válnak a kánikulai futások.

Előfizetés

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Szakértőink
Kérdezz szakértőinktől!

Mindegy, hogy edzéssel, táplálkozással, fogyással, futóruházattal, cipőkkel kapcsolatban vagy bizonytalan, a legprofibb szakemberek készen állnak, hogy megválaszolják a kérdéseidet, és segítsenek neked jobb futóvá és sportolóvá válni!

Fülöp Tibor

futáspulzuskontrollteljesítménydiagnosztikakerékpárhegymászás

Az edzőképzést és teljesítménydiagnosztika képzést Németországban végeztem. A Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatójaként elsősorban állóképességi sportolók sportágspecifikus teljesítménydiagnosztikájával, valamint személyre szabott edzéstervezéssel foglalkozom. A hazai edzőképzésben több mint 15 éve jelen vagyok szaktárgyi oktatóként. Szabadidőmben hegyivezetőként és barlangkutatóként tevékenykedem.

Kérdezek tőle

Frányó Eszter

táplálkozássporttáplálkozásétrenddiéta

A táplálkozásnak önmagában nincs teljesítményfokozó hatása, de ha nem megfelelően viszed be a tápanyagokat, azzal nagyban ronthatsz a teljesítményeden. Dietetikusként az a célom, hogy kihozzam belőled a maximumot, méghozzá olyan személyre szabott tanácsokkal és étrenddel, amiben nem hagyom figyelmen kívül azt sem, hogy mi a kedvenc ételed. Fordulj hozzám bizalommal.

Kérdezek tőle

Csanya

terepfutásfutás

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Kérdezek tőle

Gadányi Bálint

maratonmaratoni felkészülésfutás

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Kérdezek tőle

Janota Zoltán 'Johnny'

triatlonTRXspinningtáplálék-kiegészítők

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kérdezek tőle

Kis-Soós Zsanett

futásfutótechnikafutás várandósság alatt

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Kérdezek tőle

Lubics Szilvia

futásultrafutásmotiváció

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

Kérdezek tőle

Lőrincz Olivér

ultrafutásterepfutásfutáskerékpár

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Kérdezek tőle

MacPherson Éva

táplálkozásinzulinrezisztenciatermészetgyógyászatétrend

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Kérdezek tőle

Markocsán Sándor

futásmaratonversenyzés

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyoszistallo égisze alatt.

Kérdezek tőle

Pulay Szilvi

személyi edzéscore edzéskiegészítő edzésaerobik

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Kérdezek tőle

Sipos Fanni

Futásfutómozgásfutótechnikakezdő futók

Teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok mellett futók mozgását elemzem, amit Hamburgban volt lehetőségem elsajátítani. Így edzéstervek írása közben nem csak az élettani, hanem a biomechnaikai szempontokat megfigyelve igyekszem kihozni a futókból a maximumot. A Semmelweis Egyetem Testnevelési Karán végeztem humánkineziológia szakon, kedvenc területem a terhelés élettan volt, amiben az Ensport laborvezetőjeként van lehetőségem elmélyülni. Futás mellett nagyon szeretek utazni, így az utazás dátumát gyakran 1-1 futórendezvényhez, versenyhez igazítom.

Kérdezek tőle

Szántó Nelli

személyi edzéstriatlonfutásamatőr futás

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Kérdezek tőle

Szilágyi Tibi

futásterepfutásultrafutás

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Kérdezek tőle

Vajda Zsuzsa

futásfutótechnika

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Kérdezek tőle

Fizess elő a Runner's World magazinra 35% kedvezménnyel!

Csak 2380 Ft