A kutyája mentette meg - most újra fut!

A kutyák az ember legjobb baráati és sokak számára ők a tökéletes futótársak is. Vannak, akiknél a kapcsolat még ennél is szorosabbá válik.

A kutyák az ember legjobb baráati és sokak számára ők a tökéletes futótársak is. Vannak, akiknél a kapcsolat még ennél is szorosabbá válik.

Leni, Kylene Boka kutyája segítőtárs és mindig együtt futnak.

“Azért futunk közösen, mert nélküle nem lenne elég bátorságom, hogy kimerészkedjek egyedül az utcára. Ráadásul nélküle lehet, hogy nem is futnék. 2015 januárjában egy ritka betegséget, az MCAD-t (ez egy anyagcsere-zavar) diagnosztizálták nálam, 9 év keresés után jöttek rá, mi a bajom. Leni pedig a segítőkutyám, aki segít nekem abban, hogy normális életet éljek.

Az MCAD-ben szenvedő betegek allergiához hasonló tüneteket produkálhatnak bármire. Ezek lehetnek apró piros foltok, viszketés, de súlyosabb esetben akár anafilaxiás sokk is kialakulhat, ami azonnali beavatkozást igényel, hiszen életveszélyes is lehet. A betegségre nincs gyógyszer, a tüneteket viszont lehet kezelni.

A diagnózisom előtt is sportoltam. Azóta legalább egy tucat félmaratonon indultam, rengeteg 5K-t versenyen futottam, de két maratonon is részt vettem. Úgy nőttem fel, hogy imádok futni. Számomra a futás egyenlő a stressz levezetéssel, kitisztul közben a fejem, egy mód arra, hogy élvezzem a természetet és lehetőség, hogy többet hozzak ki a testemből…szóval jóval több egy sima sportnál.

A betegségem miatt viszont nem tudtam futni. Először az egyensúlyérzékemmel voltak gondok, aztán az erőmmel és a koordinációmmal. Az egyik percben még lazán lefutottam 12 kilométert, másnap viszont hirtelen az út másik oldalára sem voltam képes átsétálni. Amikor az orvosok is értetlenül álltak az eredményeim fölött, akkor kezdtem el azon gondolkodni, hogy vajon futhatok-e még életemben.

Aztán jött Leni. A segítségével valamennyire sikerült kontrollálnom a szeszélyeskedő egészségem. Kiszagolja, ha csökken a vércukrom és valami baj van velem. Segített stabilizálni a vércukorszintem, ráadásul 15-20 perccel azelőtt jelez, hogy sokkot kapnék. Ma már nem törénhet olyan, hogy alafilaxiás sokkot kapok, csak úgy, hirtelen. A sokk persze jeletnkezik még, de előre fel tudok rá készülni.

2016 márciusában futottam először Lenivel, több hónap kiahgyás után. A táv 200 méternél is kevesebb volt, de újra futottam! Azóta már 1 órát szoktunk együtt futni és sétálni. Szinte minden alkalommal eljön velem Leni is. Nagy segítség, hiszen a családom és én is biztonságban tudhatom magam mellette.

Ma már nem úgy futok, mint régebben. Muszáj kompressziós zoknit hordanom, vinnem kell magammal vizet és a gyógyszereimet, a kórházi adataimat, a telefonomat és még sok mást. Ha nagyon meleg van, Leninek és nekem is szükségünk van hűtőmellényre.

Kezdetben a kudarcok összetörtek. Annyira elbátortalanodtam, hogy nem az a futó vagyok, aaki régen voltam. Nem akartam beismerni magamnak, hogy nem futhatok úgy és annyit, mint korábban. De aztán egy hideg, nedves orr a lábamhoz ért és emlékeztetett arra, hogy nem a a futó vagyok, aki voltam, de ezzel nincs baj.

Nem küzdöttem azért, hogy profi maratonfutó legyek és rekordokat döntsek... Azért viszont keményen megdolgoztam, hogy újra fussak, mivel imádom ezt a sportot. Gyors, lassú, hosszú, rövid…csak a részletek. Futó vagyok, mert futok. Lehet, hogy másképp, de azért is változtam, mert Leni velem van. Vele újra futó lehetek.

Lehet, hogy még mindig kilométerekre (szó szerint és átvitt értelemben is) vagyok attól, aki voltam, de lépésenként, fokozatosan haladok előre. Ennek legnagyobb része Leninek köszönhető. Több, mint a legjobb futótárs. Ő az, aki segít kordában tartani a betegségem és visszaadta nekem a lehetőséget, hogy visszatérjek ahhoz a sporthoz, amit mindig imádtam."

Olvasd el ezt is!
Mivel regenerálódj edzés után, ha tejet nem fogyaszthatsz?

Szakértőnk, MacPherson Éva elmonjda, hogyan tudjátok pótolni a fehérjét, ha kazein intoleranciával küzdötök.

Rákóczi Feri: „Találj egy jó célt magadnak!"

Rákóczi Feri múlt vasárnap teljesítette a Los Angeles Marathon 42 kilométeres távját. Ezzel kapcsolatos élményeiről számol be nektek következő posztjában.

Kvázi bárki csatlakozhat még mindig az Ébredj! kihíváshoz…

…akárcsak Markocsán Sándor tette, a Runner’s World szakértője, a Kvázibárki egyik alapítója, többszörös magyar bajnok futó.

Ez az első versenyfelkészülésed? Kerüld el a túledzést!

Ha valaki először készül egy nagyobb távú versenyre, gyakori hiba, hogy az illető túledzi magát, aminek mentális és fizikai kimerültség lehet az eredménye, és akár sérülések is.

Ébredj: már csak egy hét van a kihívásból. A kérdés, hogy folytatod-e?

Ez a három hét úgy elrohant, mint Usain Bolt. A koránkelésből szokás lett, sokaknak már biztos nem jelent akkora problémát, mint az első néhány napban.

Előfizetés

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Szakértőink
Kérdezz szakértőinktől!

Mindegy, hogy edzéssel, táplálkozással, fogyással, futóruházattal, cipőkkel kapcsolatban vagy bizonytalan, a legprofibb szakemberek készen állnak, hogy megválaszolják a kérdéseidet, és segítsenek neked jobb futóvá és sportolóvá válni!

Csanya

terepfutásfutás

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Kérdezek tőle

Gadányi Bálint

maratonmaratoni felkészülésfutás

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Kérdezek tőle

Gergely Noémi

dietetikasportdietetikasporttáplálkozástáplálkozás

Az állóképességi sportot űzők táplálkozása egy igazán izgalmas terület és csak nagy felelősséggel lehet végezni, mert ezek a Te sikeredet szolgálják. Célom, hogy együtt Veled elérjük mindazokat a célokat, amiket kitűztél magadnak!

Kérdezek tőle

Janota Zoltán 'Johnny'

triatlonTRXspinningtáplálék-kiegészítők

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kérdezek tőle

Kis-Soós Zsanett

futásfutótechnikafutás várandósság alatt

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Kérdezek tőle

Lubics Szilvia

futásultrafutásmotiváció

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

Kérdezek tőle

Lőrincz Olivér

ultrafutásterepfutásfutáskerékpár

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Kérdezek tőle

MacPherson Éva

táplálkozásinzulinrezisztenciatermészetgyógyászatétrend

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Kérdezek tőle

Markocsán Sándor

futásmaratonversenyzés

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyosztistallo égisze alatt.

Kérdezek tőle

Pulay Szilvi

személyi edzéscore edzéskiegészítő edzésaerobik

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Kérdezek tőle

Sipos Fanni

Futásfutómozgásfutótechnikakezdő futók

Teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok mellett futók mozgását elemzem, amit Hamburgban volt lehetőségem elsajátítani. Így edzéstervek írása közben nem csak az élettani, hanem a biomechnaikai szempontokat megfigyelve igyekszem kihozni a futókból a maximumot. A Semmelweis Egyetem Testnevelési Karán végeztem humánkineziológia szakon, kedvenc területem a terhelés élettan volt, amiben az Ensport laborvezetőjeként van lehetőségem elmélyülni. Futás mellett nagyon szeretek utazni, így az utazás dátumát gyakran 1-1 futórendezvényhez, versenyhez igazítom.

Kérdezek tőle

Szántó Nelli

személyi edzéstriatlonfutásamatőr futás

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Kérdezek tőle

Szilágyi Tibi

futásterepfutásultrafutás

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Kérdezek tőle

Vajda Zsuzsa

futásfutótechnika

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Kérdezek tőle

Fizess elő a Runner's World magazinra 35% kedvezménnyel!

Csak 2380 Ft