Kilian Jornet az Everest mászás előtt

Világszerte sokan figyelik és várják Kilian Jornet közelgő vállalását: Könnyített felszereléssel és minél gyorsabban szeretne feljutni a Mount Everest (8848 m) csúcsára.

Világszerte sokan figyelik és várják Kilian Jornet közelgő vállalását: Könnyített felszereléssel és minél gyorsabban szeretne feljutni a Mount Everest (8848 m) csúcsára.

Sokan sokféleképpen vélekednek erről a rendkívüli kihívásról. Ian Corless, fotós, blogger, Kilian-t kérdezte a Summits of my life (SoML) projekt utolsó, egyben legveszélyesebb állomásáról.

A Summits of my life projekt megannyi sikeres és rendkívüli erőpróbája után Kilian Nepálban van és az utolsó csúcsra készül.

Nekem is voltak aggodalmaim és kétségeim a csúcsprogrammal kapcsolatban. Nem Kilian képességeit vonom kétségbe, vagy kérdőjelezem meg. De az a tapasztalat, hogy ha valamit hosszú ideg csinálsz, akkor idővel előfordulhat, hogy valami baj történik, vagy valami rosszul sül el. Kilian már megélt veszteséget és tragédiát az SoML projekt alatt. Ezzel kapcsolatban egy idézet jut eszembe tőle: „A boldogságot kell keresni az életedben, és megtalálni azokban a dolgokban, amelyektől úgy érzed, hogy élsz. Az élet nem valami, amit konzerválni vagy védeni kell, hanem felfedezni és teljes egészében megélni.”

Kép
forrás: Ian Corless

Az Everest lesz az utolsó erőpróba és valószínűleg a legmegerőltetőbb kihívás, de nemcsak az SoML projekthez kapcsolódóan, hanem egyben eddigi életében is. Számos rekordot döntött már meg a világ különböző hegyein. Az Everest mászás egy kísérlet is. Kilian szeretné a világ legmagasabb hegyének csúcsát az eddigi legrövidebb idő alatt elérni.

„Talán az Everest lesz a legmegerőltetőbb mászás, az eddigiek közül. Hatalmas tanulás és tapasztalás, kezdve azzal, hogy a testem hogyan reagál a magasság okozta hegyi betegségre, azon át, hogy hogyan tudom alkalmazni az Alpesi környezetben tanultakat az Everest megmászásakor. Hónapok óta készülök erre a megmérettetésre, és alig várom, hogy elkezdhessem. Az SoML projektben mindig feszegettem a határaimat, ez most sem lesz másképp.”

A magasság kulcsfontosságú lesz, valami, amivel már az Aconcagua megközelítésekor is küzdött. Kilian ezzel kapcsolatban azt mondta: „a legmagasabb csúcs, amin eddig voltam 7700 m magas volt, akkor jól éreztem magam, de nagy a különbség 8000 m fölött. Nagyon fontos a megfelelő akklimatizálódás 6000m-nél. Ezért több éjszakát is el fogok tölteni ezen a magasságon. Aztán felmegyek 8000 m-ig, mielőtt megkísérlem a csúcstámadást.”

Kép
forrás: Kilian Jornet

Az időjárás, a körülmények, a hozzájuk való alkalmazkodás és a szerencse, mind kiemelkedő szerepet fog játszani a terv sikeres megvalósulásában. Garanciák nincsenek! Bár Kilian derűs és alaposan felkészült, tisztában van vele, hogy esetleg több kísérletre lesz szüksége. „Ebben az évben megpróbáljuk, de elképzelhető, hogy még egyszer vissza kell jönnünk jövőre.”

A tervezett kísérlet időpontja szeptember, a mászást az északi oldalon indítják vagy a Norton-kuloár vagy a Horbein-kuloár irányából a körülményektől függően. Kilian könnyített felszereléssel, oxigén nélkül mászik, de visz mindent, amire szüksége lehet.

„A könnyű felszereléssel fokozni tudjuk a gyorsaságot, ugyanakkor azt is tudjuk, hogy így kockázatosabb lesz a mászás. Ennek tudatában vagyunk és vállaljuk.”

Az Everest expedícióban részt vesz Jordi Tosas, egy alpesi hegymászó, aki jól ismeri a terepviszonyokat, az operatőr és a vezető, Sébastien Montaz-Roset és Vivian Bouchez, akik együtt edzettek Kilian-nal.

„Ha nem sikerül, számomra az nem bukás. Épp ellenkezőleg, egy lecke. Tudom, hogy bármi történjék, úgy térünk vissza az Everest-ről, hogy tanultunk valamit.”

Szöveg: Ian Corless blogbejegyzése alapján

Kép
forrás: Summits of my life / Kilian Jornet
18 dolog, amiről csak a futók tudják, hogy igaz

Különlegesek vagyunk, mi futók. Csomó olyan dolgot teszünk, amit mások nem értenek meg. A lényeg viszont, hogy egy olyan közösséghez tartozunk, aminek minden tagjának ugyanaz a célja: hogy a legtöbbet kihozza magából.

Mivel regenerálódj edzés után, ha tejet nem fogyaszthatsz?

Szakértőnk, MacPherson Éva elmonjda, hogyan tudjátok pótolni a fehérjét, ha kazein intoleranciával küzdötök.

Rákóczi Feri: „Találj egy jó célt magadnak!"

Rákóczi Feri múlt vasárnap teljesítette a Los Angeles Marathon 42 kilométeres távját. Ezzel kapcsolatos élményeiről számol be nektek következő posztjában.

Kvázi bárki csatlakozhat még mindig az Ébredj! kihíváshoz…

…akárcsak Markocsán Sándor tette, a Runner’s World szakértője, a Kvázibárki egyik alapítója, többszörös magyar bajnok futó.

Ez az első versenyfelkészülésed? Kerüld el a túledzést!

Ha valaki először készül egy nagyobb távú versenyre, gyakori hiba, hogy az illető túledzi magát, aminek mentális és fizikai kimerültség lehet az eredménye, és akár sérülések is.

Előfizetés

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Szakértőink
Kérdezz szakértőinktől!

Mindegy, hogy edzéssel, táplálkozással, fogyással, futóruházattal, cipőkkel kapcsolatban vagy bizonytalan, a legprofibb szakemberek készen állnak, hogy megválaszolják a kérdéseidet, és segítsenek neked jobb futóvá és sportolóvá válni!

Csanya

terepfutásfutás

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Kérdezek tőle

Gadányi Bálint

maratonmaratoni felkészülésfutás

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Kérdezek tőle

Gergely Noémi

dietetikasportdietetikasporttáplálkozástáplálkozás

Az állóképességi sportot űzők táplálkozása egy igazán izgalmas terület és csak nagy felelősséggel lehet végezni, mert ezek a Te sikeredet szolgálják. Célom, hogy együtt Veled elérjük mindazokat a célokat, amiket kitűztél magadnak!

Kérdezek tőle

Janota Zoltán 'Johnny'

triatlonTRXspinningtáplálék-kiegészítők

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kérdezek tőle

Kis-Soós Zsanett

futásfutótechnikafutás várandósság alatt

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Kérdezek tőle

Lubics Szilvia

futásultrafutásmotiváció

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

Kérdezek tőle

Lőrincz Olivér

ultrafutásterepfutásfutáskerékpár

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Kérdezek tőle

MacPherson Éva

táplálkozásinzulinrezisztenciatermészetgyógyászatétrend

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Kérdezek tőle

Markocsán Sándor

futásmaratonversenyzés

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyosztistallo égisze alatt.

Kérdezek tőle

Pulay Szilvi

személyi edzéscore edzéskiegészítő edzésaerobik

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Kérdezek tőle

Sipos Fanni

Futásfutómozgásfutótechnikakezdő futók

Teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok mellett futók mozgását elemzem, amit Hamburgban volt lehetőségem elsajátítani. Így edzéstervek írása közben nem csak az élettani, hanem a biomechnaikai szempontokat megfigyelve igyekszem kihozni a futókból a maximumot. A Semmelweis Egyetem Testnevelési Karán végeztem humánkineziológia szakon, kedvenc területem a terhelés élettan volt, amiben az Ensport laborvezetőjeként van lehetőségem elmélyülni. Futás mellett nagyon szeretek utazni, így az utazás dátumát gyakran 1-1 futórendezvényhez, versenyhez igazítom.

Kérdezek tőle

Szántó Nelli

személyi edzéstriatlonfutásamatőr futás

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Kérdezek tőle

Szilágyi Tibi

futásterepfutásultrafutás

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Kérdezek tőle

Vajda Zsuzsa

futásfutótechnika

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Kérdezek tőle

Fizess elő a Runner's World magazinra 35% kedvezménnyel!

Csak 2380 Ft