Borítókép: „Az a fontos, hogy a versenyzőket maximálisan ki tudjuk szolgálni”

„Az a fontos, hogy a versenyzőket maximálisan ki tudjuk szolgálni”

A jövő évi Ultrabalatonra alig több, mint egy nap alatt betelt a létszám. Az esemény szervezői ezzel egyedülálló sporttörténelmet írtak. Erről és az elkövetkezendő évek várható változásairól mesélt a verseny főszervezője, Zelcsényi Miklós.

- Két héttel korábbra került az Ultrabalaton időpontja. Mi ennek az oka?

- Nagyon egyszerűek az okok. Már idén is a határon mozogtunk és nekünk szervezőknek az az elsődleges és legfontosabb feladatunk, hogy ezt a több mint 800 csapatot a körön keresztül, végig tudjuk vinni. A balatoni úthálózatot nem arra tervezték, hogy egy ilyen fokú terhelésnek legyen kitéve. Több mint 3000 autó indul el. Idén azt tapasztaltuk, hogy nagyon jól sikerült a rajtoltatásnál a futóalakzat megtartása, egyenletes volt a terhelés a pontokon. Ugyanakkor a bővítés feltétele az volt, hogy egy picit hozzuk korábbra, azaz 2017. május 19-21-re a verseny időpontját, ebben az időszakban még kevesebb hétvégi nyaraló tartózkodik a Balatonon. A másik ok az volt, hogy megnéztük az időjárás jelentések statisztikáit és a május 20-a környéki hétvégén egy picit hűvösebb az idő, ezzel megpróbálunk kedvezni a futóknak, főleg az ultrafutóknak.

- Tavaly, az idei UB-ra 700 csapat nevezhetett, illetve további 100 csapat indulhatott még el…

- Pontosabban 780 csapatnevezés volt, illetve még 50 csapat indult el, azaz összesen 830 csapat volt. Majdnem ennyien célba is értek.

- Volt feladó csapat?

- Igen, persze, mindig van feladó csapat.

- A jövő évi versenyre 880 csapat nevezhetett, és ahogy olvastam, tavaly 54 nap alatt telt be a 780 csapatnevezés, míg idén a 880 csapatnevezés 54 óra alatt betelt. Meglepetésként ért?

- Egyrészt igen, másrészt nem nagyon tudok, olyan 5000 fő feletti versenyről, amelynek nevezése 54 órán belül betelik, lezárul. Ezzel sporttörténelmet írtunk. Már a tavalyi nevezési idő is meglepett, a mostani 54 óra, pedig derült égből villámcsapásként ért. Azt gondoljuk, hogy tisztességesen kommunikáltunk, különböző csatornákon keresztül, hogy a csapatvezetők szervezzék a csapataikat és készüljenek a nevezésre. Csalódottságot érzek azoknál az embereknél – és hangos a közösségi média tőlük –, akik nem kerültek be a 880 csapatba, de nem szeretném további 100 csapat befogadásával a meglévő 880 csapat élményét kockára tenni. A rajtoltatás szigorú rend szerint történik, a csapatok rendkívül korrektül betartották a rajtoltatási időpontokat, de érezzük, hogy ez a verseny nagyon a határon mozog. Be tudnánk fogadni akár 1500 csapatot is, de azzal tönkretenném az eseményt.

- Maradjunk a nevezésnél egy kicsit. Idén 7 fős csapatban indultam és azt tapasztaltam, hogy a rendezvény elvesztette a verseny jellegét. Nem tudtuk, ki hol van, más csapatokhoz képest, hogy állunk, gyakorlatilag egy légüres térben futottunk. Kicsit átvette a rendezvény a buli jellegét. Most azt látom, hogy a 2-3-4-5 fős csapatok, közös rajtidőpontokban indulnak (kicsit versenyszerűbben) illetve a 6-12 fős csapatok pedig hasonlóan a tavalyihoz.

- Igen. Először arra szeretnék válaszolni, mit tettünk annak érdekében, hogy több csapatot tudjunk fogadni. Növeltük a körön a váltópontok számát. Idén 37 pont volt, jövőre 42 pont lesz, illetve a későbbiekben az is elképzelhető, hogy 50 váltópont lesz. Nem kötelező minden ponton megállni, viszont a pontok számával csökkentettük a pontokra nehezedő nyomást. 365 napon keresztül szervezzük a versenyt és fölfedeztünk, olyan területeket, parkolókat, amelyek ideálisabbak az eddigiekhez képest a versenyzők kiszolgálására. Harmadik lépésként az alábbiakat határoztuk meg. Óriási tisztelői vagyunk az ultra távot teljesítőknek. Ha a 220 km-es távot nézzük, már egy 5 fős csapat is ultratávot fut. Az egyéni és a kis létszámú csapatok védelmében korlátoztuk az egyes csapatkategóriákban lévő helyek számokat. Hogy például ne úgy alakuljon a mezőny, hogy 10 darab 2 fős váltó mellett indul 880 darab 12 fős váltó. Az idei csapatindulási számokat vettük alapul és a 2-5 fős csapatok számára a következő évben is biztosítjuk ugyanazt a létszámot. Nemcsak a csapatszámokat korlátoztuk, hanem idén kialakítottuk a 4 és 5 fős kategóriát, melyeken belül a csapatok egymással tudnak versenyezni, hiszen egyszerre tudnak indulni. A 2 fős csapatoknál a lassabb csapatok hamarabb indulnak, míg a gyorsabb 2 fős csapatok később indulnak el.

- Nem lehet megoldani azt, hogy a gyorsakat is és a lassúakat is egyszerre lehessen elindítani?

- Nem lehet. Nem fognak felállni a frissítőpontok, illetve nem lesz biztosítás az útvonalon. Ha az Ultrabalatonon szeretnél futni és becsületesen megadod a célidődet, akkor biztosítva lesz az útvonalad és az összes frissítőpont is a rendelkezésedre áll.

- Nekem szimpatikus az, hogy a buli futásból – legalábbis a futók egy része – átmegy egy kicsit komolyabb versenyzésbe. Van-e esély arra, hogy a 2-5 fős csapatszám korlátot feljebb emeljétek 2017-ben?

- Nem tudom, 2018-ban tervezzük, de 2017-re nem ígérem. Most már teltházasok vagyunk, várólistán vannak a csapatok, a 2-3 fősök vélhetően bekerülnek, a 4-5 fős csapatoknál nem ígérem, a 6-12 fős csapatok esetén biztos, hogy további jelentkezők nem fognak bekerülni, legfeljebb lemondás esetén van erre esély. Ez a verseny olyan lesz a jövőben is, hogy biztos lesz olyan csapat, aki nem fog bekerülni.

- Az eddigi tapasztalatok alapján nem lenne logikus lépés a jövőben, az hogy két jelentkezési feltétel legyen? Nevezni ne csak a csapatnévvel lehessen, hanem a konkrét csapattagok adatait is fel kelljen tüntetni, illetve a nevezést követően 3 napon belül be is kelljen fizetni a nevezési díjat?

- A következőt tervezzük 2018-ban. A 2017-es csapatok, ugyanazzal a létszámmal és ugyanazokkal a tagokkal előre bejelentkezhetnek e-mailen a 2018-as versenyre. Ha ez bizonyos ideig megtörténik, akkor ők prioritást élveznek. A következő csoport azoké lesz, akik már voltak a versenyen előző évben, de más csapatban, utánuk nevezhetnek azok, akik még nem voltak. Biztos van pár csapat, amelyek esetében valaki benevez egy csapatot és később szedi össze rá az embereket. Tegye. De bizonyos határidőig, ha nem szedi össze és nem nevez be, akkor töröljük, és megnyitjuk más csapatoknak a nevezési lehetőséget. Nem fogunk a csapattagokkal kiszúrni azzal, hogy karácsony előtt nevezési díjat kérünk, fizetni január 15-ig kell.

- A nevezési díj lépcsőzetesen van felépítve, ha valaki nem kerül be, viszont a törlések miatt csak később tud nevezni, az már csak a magasabb nevezési díjjal tud nevezni.

- Idén 15 ilyen csapat volt. Lehet, hogy egyáltalán nem is lesz további csapatnevezés január 15-e után.

- Elméleti szinten meddig bővíthető szerinted a versenyen a résztvevők száma?

- 2000 csapatig, 5000 csapatig, csak akkor több napos rendezvény lesz. Ami fontos, hogy a versenyzőket maximálisan és minden tekintetben ki tudjuk szolgálni. Csak egy példát mondok. Jövőre lesz olyan járat, amely a verseny közben a WC-ket fogja tisztítani, mert erre szükség van. Jött ilyen kritika és mi ezt figyelembe vesszük. Szemétszedő járatok lesznek 3 óránként. A 8 óránál tovább nyitva tartó pontokon a személyzetet leváltjuk. Idén azért ment jól a pontokon a gördülékeny haladás, mert parkoltató személyzet volt. 3-5 fő parkoltató személyzet, akik segítettek az autók elhelyezésében. Így elfért 2-300 autó. Biztos, hogy lesz olyan pont, ahol összetorlódik a forgalom és nehezebb lesz mozogni. Áthelyeztünk pontokat olyan helyszínekre, ahol találtunk parkolásra alkalmas nagy területet. Más volt a logisztika 300 csapatnál, más 480-nál, más 680-nál és más lesz 1200-nál is. Azért kell lépésről lépésre haladni, mert nem az a célunk, hogy megbuktassuk a versenyt, hanem az, hogy azt a szintet, amit idén tudtunk tartani, tudjuk vinni tovább. Tudom, hogy voltak hibák, mint ahogyan minden versenyen vannak, de ha ez annyira rossz lett volna, most miért nevezne 800 csapat?! Írnánk sporttörténelmet?! Biztos vagyok benne, hogy nem. Tanultam, tanultunk okultunk. Az az utolsó 16 csapat, amit mi úgy hívunk, hogy a sereghajtó tizenhatok, akik későn indultak el és már a lerabolt frissítőállomásokkal találkoztak, a 2017-es Ultrabalatonon rajtidőpontot választhatnak. Kompenzálni szeretném őket. Belátom, hogy ők nem ugyanazt kapták, jövőre megpróbálom jóvá tenni ezt a dolgot. Azt szeretnénk, hogy fejlődjön az esemény, hogy tudjuk növelni a létszámot, de úgy, hogy a biztonság megmaradjon. Az pedig, hogy ki versenyzik és ki bulizik, legyen az ő döntése. Én mind a kettőt el tudom fogadni. Szerintem egy olyan csapat is tud versenyezni, aki 10 főből áll, 6 percesben fut, de a határait feszegeti és van olyan csapat, amely 5 fővel fut, 4 percesben, közben beszélgetnek, és nem versenyeznek. Minden futó ugyanannyit ér.

- Egyéniek. Azt látom, hogy a csapatok, váltók folyamatosan növekednek, az egyénieknél szinten tartás van.

- 220 egyéni nevező volt tavaly, nőtt az egyéniek száma is. 203 vagy 204 egyéni indult el ténylegesen. Valamennyit mindig nő, de egyszerű az oka annak, hogy kisebb mértékben. Csak nagyon kevesen képesek 220 km-t futni. 2015-ben kiírtunk 1 millió forint pénzdíjazást. Második legnagyobb pénzdíjat adtuk a világon. Európában a legnagyobb pénzdíj volt. Semmit nem jelent. Nem ez motiválja a futókat. Megpróbáljuk azokat a plusz apróságokat beépíteni az egyéniek versenyébe, amelyekről azt gondoljuk, hogy egy egyéninek számít és fontos lehet. Például minden egyéni pólójára ráírjuk, hogy „Egyedül futom körbe” és a nevét. Persze nem minden úgy jön össze, ahogy tervezzük, de igyekszünk.

- Még egy észrevétel. Mindenki fut éjszaka. Ami számomra hiányos volt, az az emberek fején a fejlámpa. Tervezitek a kötelező felszerelés ellenőrzését a jövőben?

- Egyénieknél ezt meg lehet oldani, de náluk pont nem kell, hiszen ők teljesen képben vannak, milyen körülmények között futnak. A csapatok esetén azt az egyet tudjuk tenni, hogy időben fogjuk kommunikálni, figyelmeztetni őket, sötétedéskor vigyenek magukkal fejlámpát. Fizikailag nem tudjuk megakadályozni, hogy a futó fejlámpa nélkül kimenjen futni.

- Így viszont nagyobb a kockázata annak, hogy valamilyen sérülés adódik, esetleg valakit el fognak ütni…

- Igen ez benne van. Előfordulhatnak balesetek, a nagyszámok törvénye alapján akár végzetes kimenetelű is. Nekünk arra kell felkészülni, hogy tudjuk majd ezt a helyzetet kezelni. Mindenki a saját felelősségére fut. Ezért nagyon fontos, hogy a futók és az autósok is figyeljenek egymásra. Az északi part bizonyos szakaszain tilos autóval megállni, illetve kísérni. Csináltattunk figyelmeztető táblákat és 16 darab motorosnak az a feladata, hogy ne engedje, hogy a futókat autóval kísérjék. Először figyelmezteti, aztán második figyelmeztetésnél leveszi a rajtszámot. Ha mindenki kíséri a futóját, akkor leáll a sor. Persze nem lehet mindenkit megnevelni. Idén bevált a síp. Figyelmeztetésnél a kollegák sípolnak.

- Van egy kísérőrendezvénye az Ultrabalatonnak, egy félmaratoni verseny. Van értelme ennek a kísérőrendezvénynek?

- Igen van. Indult 60-70 futó. Ezzel megadjuk a lehetőséget azoknak a futóknak is, akik valamiért nem akartak vagy nem tudtak elindulni a főrendezvényen, hogy fussanak egy félmaratont. Éljék át az élményt, fussanak be az Ultrabalaton célkapuján.

- Milyen színű lesz 2017-ben a póló?

- Narancssárga, de nem mondom meg milyen márka. Nekem nagyon tetszik.

- Végül milyen lényeges változások lesznek az Ultrabalatonon a 2017-es évben?

- Külön indítjuk fix időpontban a 4 és 5 fős kategóriát, megnöveljük a váltópontok számát, melyek pár helyen változnak is, illetve plusz személyzet bevonását tervezzük. Fokozottabb figyelmet fordítunk a WC-k tisztaságára, a szemétszedésre, installációs meglepetések lesznek. Természetesen megtartjuk az ingyenes fotós pontokat is.