Nonstop az Országos Kéken

Az Országos Kéktúra Magyarország északi tájain végighaladó, Írott-kőtől Hollóházáig tartó, folyamatos turistaút. A hossza több mint 1100 km. Ez Magyarország és Európa első hosszútávú turistaútja.* Három, terepultrafutásban jártas és tekintélyes eredményességi listával rendelkező, amatőr sportolónk nem mindennapi megmérettetésre készül ezen az útvonalon.

Az Országos Kéktúra Magyarország északi tájain végighaladó, Írott-kőtől Hollóházáig tartó, folyamatos turistaút. A hossza több mint 1100 km. Ez Magyarország és Európa első hosszútávú turistaútja.* Három, terepultrafutásban jártas és tekintélyes eredményességi listával rendelkező, amatőr sportolónk nem mindennapi megmérettetésre készül ezen az útvonalon.

A Lőrincz Olivér (aki edzőként olyan futókat segít eredményesen, mint például Lubics Szilvia, Maráz Zsuzsanna vagy Rudolf Tamás, hogy csak azokat említsük, akikről már volt szó itt), Zenyik Róbert és Medgyessy Gergely alkotta trió 2 évvel ezelőtt teljesítette a La Traversée 203 km-es távját, Chamonix és Briancon között. Tavaly pihenésképpen Robi és Gergő az emblematikus GR 20 útvonalat futották le 4 nap alatt, Olivér pedig az UTMB-n finiselt. Idén ismét összeáll a trió. Az Országos Kéktúra útvonalát tervezik non-stop, egymást váltva lefutni. Az 1160 km-es táv teljesítésére 1 kerek hetet, azaz 168 órát adtak maguknak. Ha igazságosan elosztják a távokat, 1 hét alatt fejenként közel 400 km-t és több mint 50 órát futnak. Erről a kalandról kérdeztük Olivért.

Miért az Országos Kéktúrát választottátok a következő kihívásotoknak?

A Kék egy egyedülálló, kultikus útvonal hazánkban, szinte mindenki ismeri, de egészében kevesen, eddig mi is csak egyes részeit futottuk. Úgy gondoltuk összeköthetnénk egy kihívással ennek a hiányosságunknak a pótlását. Így megismerhetjük az egyébként futóbarát és sokszínű Kéket és egyben egyedülálló felállásban egy héten belül teljesítenénk.

A tervezett indulási időpontotok július 8-a, reggel 6 óra. Hogyhogy a nyár legmelegebb hónapjára esett a választásotok?

Egyeztettük családi, munkahelyi elfoglaltságainkat, illetve versenynaptárainkat és ezt a hetet találtuk, ami mindhármunknak megfelelt. A meleg miatt nem optimális, de legalább az éjszakák viszonylag rövidek lesznek.

A Kéktúra füzet pecsételési sorrendje Írott-kőről indul. Miért a fordított útvonalat választottátok?

Szeretnénk a valamivel nehezebb, több szintemelkedést tartalmazó Északi-középhegységet még frissen, az első napokban letudni.

A Kék Csapat, a 2014-es La Traversée-n
forrás: Szász Norbert
A Kék Csapat, a 2014-es La Traversée-n

Összeszokott csapat vagytok, azonban itt most mindenki egyedül fog futni. Szakaszos egyéni teljesítések sorozatának tűnik. Mennyire lesz ez így csapatmunka?

Hirtelen ránézésre semennyire, hisz egymással csak a váltás pillanatában találkozunk, azonban a sikeres teljesítéshez mindhármunkra szükség van, bármelyik csapattag problémája az egész csapat sikerességére kihatna, így ha fizikálisan nem is leszünk egyszerre a pályán, lélekben végig figyelünk egymásra és szorítunk egymásért, vagy ha szükséges módosítunk az előre felosztott etapokon.

Fejenként 9 váltással tervezitek a teljesítést, ami nagyjából alkalmanként 40 km-es szakaszokat jelent, elegendő lehet 12-14 óra alatt kipihenni egy maratonnyi távot?

Biztosan nem. A fáradtság halmozódni fog. Energetikailag nagyrészt ki fogjuk tudni pihenni, a glikogénraktárak újratölthetők, de az izomzatot ért mikro traumák regenerálódására ennyi idő nem lesz elég. Mind a futótempót, mind a regenerációt nagy körültekintéssel előre tervezzük.

Hogyan tervezitek a kihívás logisztikáját, illetve lesz-e segítőtök?

Összesen négy kísérő és két kísérő autó, illetve tájegységenként egy szálláshely. A kísérő autók mozognak a szállás és a váltópont között, hozzák-viszik a futókat, illetve 10-20 km-enként (ahol a pálya lehetőséget ad erre) frissítik a futót.

Kritikus pont lehet a pihenés, hogyan oldjátok meg?

Három fontos tényezőre kell összpontosítanunk. Elsősorban és mihamarabb a folyadék és kalória pótlása, ez a szakasz befejezését követően azonnal elkezdődik. Ugyanígy az izomzat regenerációja is kritikus, amire a legjobb és egyben legegyszerűbb a fekvés, alvás és ez utóbbi a harmadik, a mentális regenerációhoz is az optimális elfoglaltság. A szálláshelyek kényelmes, nyugodt környezete ezért igen fontos.

Kép
forrás: Természetjáró.hu

Ugyan a Kéktúra útvonala remekül ki van jelölve és táblázva, elegendő lesz ez - főleg éjszaka - az útvonalkövetéshez?

A nemrég felújított Kék jelölése alapvetően elég lenne a pálya végigkövetésére, de megerősítésként az útvonal fel lesz töltve a Suunto óráinkra, ha bizonytalan helyzetbe kerülnénk. Ez a GPS útvonalkövetés a Traversée-n is nagyon nagy segítségünkre volt.

Lesz-e esetleg valamilyen publicitása, nyomon követése a futásotoknak?

Igen, lesz egy internetes felület, ahol látni lehet valós időben, hogy hármunk közül éppen ki fut, pontosan hol, sőt még a sebessége is látható lesz.

Aki kedvet érez, csatlakozhat hozzátok?

Mi több kérünk mindenkit, hogy aki kedvet érez egy kis terepfutásra a Kéken és időben is belefér számára, csatlakozzon egy darabon. Az előbb említett nyomkövetés támpontot ad, hogy haladunk és nagyjából mikorra leszünk várhatók az egyes településekhez. A tempó a hosszú útvonal okán várhatóan nem lesz túl gyors, így a terepfutással még csak ismerkedő sportolók is bátran jöjjenek. Számunkra ez plusz motivációt jelent és a sok egyedül töltött futás mellett feldobja majd ezen kilométereinket a társaság.

Scott Jurek az Apalache Trail céljában pezsgőt bontott - amiért később megbírságolták -, van esetleg valamilyen forgatókönyvetek a befutóra?

Egy héten keresztül mindhárom csapattag egyedül teszi majd a dolgát, így szeretnénk az utolsó kilométereket Kőszeg után együtt lefutni. Mi a pezsgőt várhatóan már ide elvisszük magunkkal.

A Kék Csapatnak van Facebook oldala, mégpedig itt.

*Forrás: Kéktúra.hu

Csapatkép Chamonixban
forrás: Szász Norbert
Csapatkép Chamonixban

A Kék Csapat La Traversée-ről készült nem rövid, de annál klasszabb kisfilmjét (tele szuper zenékkel) alább meg is nézheted:

Akkor is edzened kellene, ha nincs kedved?

Minden sportoló ember életében eljön a pont, amikor a háta közepére sem kívánja a mozgást. Egy új kutatás szerint viszont pontosan ilyenkor nem érdemes kihagynod a sportolást!

Az 5 legkönnyebb gyakorlat hasizomra

A core izmok erősítik és stabilizálják a gerinced és medencéd, ezért az első lépés ezeknek az izmoknak az erősítése, ha golyóálló testre vágysz.

Tedd helyre a kapcsolatodat a kajával!

Előfordult már, hogy diétáztál, és szerettél volna megszabadulni pár kilótól? Vagy másokhoz hasonlítgattad a tested? Ha igen, olvass tovább!

NO POST NO RUN

No post no run - mondják futóberkeken belül viccesen, vagyis, ha nem posztolsz a futásodról – például fotót – akkor az a futás nem is számít. Lássuk hát, melyek a jó futós fotók alapjai.

Hol kapható a Fuss&Főzz könyv?

Nem tudtad még beszerezni a Fuss&Főzz című könyvünket?

Előfizetés

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Fizess elő 35%-os kedvezménnyel! Most 4 lapszám 3580 Ft helyett csak 2380 Ft-ért lehet a tiéd!

Csak 2380 Ft