Nonstop az Országos Kéken

Az Országos Kéktúra Magyarország északi tájain végighaladó, Írott-kőtől Hollóházáig tartó, folyamatos turistaút. A hossza több mint 1100 km. Ez Magyarország és Európa első hosszútávú turistaútja.* Három, terepultrafutásban jártas és tekintélyes eredményességi listával rendelkező, amatőr sportolónk nem mindennapi megmérettetésre készül ezen az útvonalon.

Az Országos Kéktúra Magyarország északi tájain végighaladó, Írott-kőtől Hollóházáig tartó, folyamatos turistaút. A hossza több mint 1100 km. Ez Magyarország és Európa első hosszútávú turistaútja.* Három, terepultrafutásban jártas és tekintélyes eredményességi listával rendelkező, amatőr sportolónk nem mindennapi megmérettetésre készül ezen az útvonalon.

A Lőrincz Olivér (aki edzőként olyan futókat segít eredményesen, mint például Lubics Szilvia, Maráz Zsuzsanna vagy Rudolf Tamás, hogy csak azokat említsük, akikről már volt szó itt), Zenyik Róbert és Medgyessy Gergely alkotta trió 2 évvel ezelőtt teljesítette a La Traversée 203 km-es távját, Chamonix és Briancon között. Tavaly pihenésképpen Robi és Gergő az emblematikus GR 20 útvonalat futották le 4 nap alatt, Olivér pedig az UTMB-n finiselt. Idén ismét összeáll a trió. Az Országos Kéktúra útvonalát tervezik non-stop, egymást váltva lefutni. Az 1160 km-es táv teljesítésére 1 kerek hetet, azaz 168 órát adtak maguknak. Ha igazságosan elosztják a távokat, 1 hét alatt fejenként közel 400 km-t és több mint 50 órát futnak. Erről a kalandról kérdeztük Olivért.

Miért az Országos Kéktúrát választottátok a következő kihívásotoknak?

A Kék egy egyedülálló, kultikus útvonal hazánkban, szinte mindenki ismeri, de egészében kevesen, eddig mi is csak egyes részeit futottuk. Úgy gondoltuk összeköthetnénk egy kihívással ennek a hiányosságunknak a pótlását. Így megismerhetjük az egyébként futóbarát és sokszínű Kéket és egyben egyedülálló felállásban egy héten belül teljesítenénk.

A tervezett indulási időpontotok július 8-a, reggel 6 óra. Hogyhogy a nyár legmelegebb hónapjára esett a választásotok?

Egyeztettük családi, munkahelyi elfoglaltságainkat, illetve versenynaptárainkat és ezt a hetet találtuk, ami mindhármunknak megfelelt. A meleg miatt nem optimális, de legalább az éjszakák viszonylag rövidek lesznek.

A Kéktúra füzet pecsételési sorrendje Írott-kőről indul. Miért a fordított útvonalat választottátok?

Szeretnénk a valamivel nehezebb, több szintemelkedést tartalmazó Északi-középhegységet még frissen, az első napokban letudni.

A Kék Csapat, a 2014-es La Traversée-n
forrás: Szász Norbert
A Kék Csapat, a 2014-es La Traversée-n

Összeszokott csapat vagytok, azonban itt most mindenki egyedül fog futni. Szakaszos egyéni teljesítések sorozatának tűnik. Mennyire lesz ez így csapatmunka?

Hirtelen ránézésre semennyire, hisz egymással csak a váltás pillanatában találkozunk, azonban a sikeres teljesítéshez mindhármunkra szükség van, bármelyik csapattag problémája az egész csapat sikerességére kihatna, így ha fizikálisan nem is leszünk egyszerre a pályán, lélekben végig figyelünk egymásra és szorítunk egymásért, vagy ha szükséges módosítunk az előre felosztott etapokon.

Fejenként 9 váltással tervezitek a teljesítést, ami nagyjából alkalmanként 40 km-es szakaszokat jelent, elegendő lehet 12-14 óra alatt kipihenni egy maratonnyi távot?

Biztosan nem. A fáradtság halmozódni fog. Energetikailag nagyrészt ki fogjuk tudni pihenni, a glikogénraktárak újratölthetők, de az izomzatot ért mikro traumák regenerálódására ennyi idő nem lesz elég. Mind a futótempót, mind a regenerációt nagy körültekintéssel előre tervezzük.

Hogyan tervezitek a kihívás logisztikáját, illetve lesz-e segítőtök?

Összesen négy kísérő és két kísérő autó, illetve tájegységenként egy szálláshely. A kísérő autók mozognak a szállás és a váltópont között, hozzák-viszik a futókat, illetve 10-20 km-enként (ahol a pálya lehetőséget ad erre) frissítik a futót.

Kritikus pont lehet a pihenés, hogyan oldjátok meg?

Három fontos tényezőre kell összpontosítanunk. Elsősorban és mihamarabb a folyadék és kalória pótlása, ez a szakasz befejezését követően azonnal elkezdődik. Ugyanígy az izomzat regenerációja is kritikus, amire a legjobb és egyben legegyszerűbb a fekvés, alvás és ez utóbbi a harmadik, a mentális regenerációhoz is az optimális elfoglaltság. A szálláshelyek kényelmes, nyugodt környezete ezért igen fontos.

Kép
forrás: Természetjáró.hu

Ugyan a Kéktúra útvonala remekül ki van jelölve és táblázva, elegendő lesz ez - főleg éjszaka - az útvonalkövetéshez?

A nemrég felújított Kék jelölése alapvetően elég lenne a pálya végigkövetésére, de megerősítésként az útvonal fel lesz töltve a Suunto óráinkra, ha bizonytalan helyzetbe kerülnénk. Ez a GPS útvonalkövetés a Traversée-n is nagyon nagy segítségünkre volt.

Lesz-e esetleg valamilyen publicitása, nyomon követése a futásotoknak?

Igen, lesz egy internetes felület, ahol látni lehet valós időben, hogy hármunk közül éppen ki fut, pontosan hol, sőt még a sebessége is látható lesz.

Aki kedvet érez, csatlakozhat hozzátok?

Mi több kérünk mindenkit, hogy aki kedvet érez egy kis terepfutásra a Kéken és időben is belefér számára, csatlakozzon egy darabon. Az előbb említett nyomkövetés támpontot ad, hogy haladunk és nagyjából mikorra leszünk várhatók az egyes településekhez. A tempó a hosszú útvonal okán várhatóan nem lesz túl gyors, így a terepfutással még csak ismerkedő sportolók is bátran jöjjenek. Számunkra ez plusz motivációt jelent és a sok egyedül töltött futás mellett feldobja majd ezen kilométereinket a társaság.

az Apalache Trail céljában pezsgőt bontott - amiért később megbírságolták -, van esetleg valamilyen forgatókönyvetek a befutóra?

Egy héten keresztül mindhárom csapattag egyedül teszi majd a dolgát, így szeretnénk az utolsó kilométereket Kőszeg után együtt lefutni. Mi a pezsgőt várhatóan már ide elvisszük magunkkal.

A Kék Csapatnak van Facebook oldala, mégpedig itt.

*Forrás: Kéktúra.hu

Csapatkép Chamonixban
forrás: Szász Norbert
Csapatkép Chamonixban

A Kék Csapat La Traversée-ről készült nem rövid, de annál klasszabb kisfilmjét (tele szuper zenékkel) alább meg is nézheted:

5+1 tipp, hogy hosszú és egészséges életed legyen (és jó sokáig futhass)

Mindannyian arra vágyunk, hogy boldogan, egészségben öregedjünk meg. Erre azonban már most el kell kezdeni felkészülni, főleg, ha nem csak kötögetni, de futni is szeretnél majd!

A világ legegyszerűbb edzésterve azoknak, akik most kezdenének el futni

Mindössze heti háromszor 30 percet kell szabaddá tenned!

A Midnight Runners Budapesten járt - élménybeszámoló a közösségi futásról

A múlt hétvégén részt vett a SPAR Budapest Maratonon London legnagyobb futóközösségének, a „Midnight Runners” csapatának néhány futója. Ha már itt vannak, gondoltak egy nagyot és péntekre szerveztek egy közösségi futást. Az előzetes várakozásnak megfelelően igen sokan jelentkeztek az eseményre. A mintegy 30-40 londoni futót kiegészítette, további 100-150 budapesti.

Mesterhármas hosszú futás utánra

Ha túl vagy a hosszú futáson, biztos, hogy nagyon örülsz neki. Azonban nem árt, ha utána nem dőlsz le egyből a kanapéra, hanem szánsz néhány percet a következő dolgokra is.

Szakértőink
Kérdezz szakértőinktől!

Mindegy, hogy edzéssel, táplálkozással, fogyással, futóruházattal, cipőkkel kapcsolatban vagy bizonytalan, a legprofibb szakemberek készen állnak, hogy megválaszolják a kérdéseidet, és segítsenek neked jobb futóvá és sportolóvá válni!

Csanya

terepfutásfutás

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Kérdezek tőle

Darabos Balázs

futáskiegészítő edzéscore edzés

Darabos Balázs vagyok, testnevelő tanár, atlétika- és erőnléti edző. A modern sport világában egyre nagyobb jelentőséggel bír az, hogy egy edző minél több oldalról képes legyen megtámogatni a fejlődési lehetőségeket. A fizikális felkészültség, a terhelés helyes adagolása, a fejlesztésre szánt gyakorlatok kiválasztása és minősége, valamint az előrelépés ellenőrzése egyaránt fontos és elengedhetetlen feladat. Erőnléti edzőként folyamatosan követem a legújabb edzésmódszereket, az edzéselmélet változásait. Fontosnak tartom, hogy mindig új inger érje a versenyzőimet, ezáltal a fizikális felkészítés nehézségeit is próbálom áthidalni a legújabb eszközök és lehetőségek által. Hiszem, hogy egyénre lebontva, az egyéni sajátosságokat szem előtt tartva kell igazítani a fizikális felkészítési tervet, mely sportáganként változik, ezért fontos a sportági mozgásforma helyes és pontos biomechanikai és anatómiai ismerete. Munkám során mindig elsődleges szempont volt a prevenció, a megelőzés és a folyamatos fejlődés. Az Adidas Runners csapatában ezen elvek alapján próbáljuk a sport felé irányítani az embereket, illetve kialakítani bennük azt az igényszintet, hogy mindig szakképzett és minőségi folyamatok részesei lehessenek!

Kérdezek tőle

Frányó Eszter

táplálkozássporttáplálkozásétrenddiéta

A táplálkozásnak önmagában nincs teljesítményfokozó hatása, de ha nem megfelelően viszed be a tápanyagokat, azzal nagyban ronthatsz a teljesítményeden. Dietetikusként az a célom, hogy kihozzam belőled a maximumot, méghozzá olyan személyre szabott tanácsokkal és étrenddel, amiben nem hagyom figyelmen kívül azt sem, hogy mi a kedvenc ételed. Fordulj hozzám bizalommal.

Kérdezek tőle

Fülöp Tibor

futáspulzuskontrollteljesítménydiagnosztikakerékpárhegymászás

Az edzőképzést és teljesítménydiagnosztika képzést Németországban végeztem. A Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatójaként elsősorban állóképességi sportolók sportágspecifikus teljesítménydiagnosztikájával, valamint személyre szabott edzéstervezéssel foglalkozom. A hazai edzőképzésben több mint 15 éve jelen vagyok szaktárgyi oktatóként. Szabadidőmben hegyivezetőként és barlangkutatóként tevékenykedem.

Kérdezek tőle

Gadányi Bálint

maratonmaratoni felkészülésfutás

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Kérdezek tőle

Janota Zoltán 'Johnny'

triatlonTRXspinningtáplálék-kiegészítők

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kérdezek tőle

Kiss Áron

futáskiegészítő edzéscore edzés

Erőnléti edzőként hat sportág versenyzőivel foglalkozom egyéni- és csapatszinten egyaránt, a hobbisportolóktól a kétszeres olimpiai bajnokig. Négy éven keresztül dolgoztam egy labor szakmai vezetőjeként, ahol több száz sportoló felméréseit elemezve gyűjtöttem tapasztalatot döntően állóképességi sportokban.  Mindig is érdekelt, hogy milyen változtatásokkal nyújthat valaki jobb teljesítményt, vagyis melyek azok a tényezők, amelyek gátolhatják egy még jobb eredmény elérésében.  Aktív sportolóként a módszereket természetesen magamon is lelkesen tesztelem, legyen szó futásról, kerékpárról vagy általános erőnlétről. A futás több mint húsz éve része az edzéseimnek, elsősorban a 10km körüli versenytávokat kedvelem.  Az adidas Runners csapatával tapasztalatainkat felhasználva törekszünk arra, hogy edzéseinken minden résztvevő saját szintjén a legtöbbet profitálhassa, hatékonyan és egészségesen haladhasson tovább céljai felé.

Kérdezek tőle

Kis-Soós Zsanett

futásfutótechnikafutás várandósság alatt

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Kérdezek tőle

Lőrincz Olivér

ultrafutásterepfutásfutáskerékpár

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Kérdezek tőle

Lubics Szilvia

futásultrafutásmotiváció

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

Kérdezek tőle

MacPherson Éva

táplálkozásinzulinrezisztenciatermészetgyógyászatétrend

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Kérdezek tőle

Markocsán Sándor

futásmaratonversenyzés

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyoszistallo égisze alatt.

Kérdezek tőle

Pulay Szilvi

személyi edzéscore edzéskiegészítő edzésaerobik

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Kérdezek tőle

Rajnay Kata

gyógytornászkinesio tapemanuálterápia

Gyógytornász, manuálterapeuta, SMR-, Kinesio tape terapeuta vagyok. 2010-ben végeztem el az egyetemet, és saját sportmúltamból és a korábbi sérüléseimből adódóan a sportrehabilitációval kezdtem foglalkozni és abban az irányban kezdtem fejleszteni is magam. Az utóbbi években rengeteg futó-, triatlon-, fitnesz- és strandröplabda rendezvényen fordultam meg, mint terapeuta. Ebből adódóan rengeteg olyan hobbi-és élsportolóval találkoztam és találkozom azóta is nap mint nap, akiknek akut vagy éppen hosszú ideje fennálló, krónikus panaszaik vannak. Szeretnénk a lehető legtöbb sportembernek segítséget adni a bemelegítés-, a helyes edzés kivitelezés- és a megfelelő levezetés területein. Ebben lehetek segítségedre csapatommal, akik válogatott szakemberek a prevenció, rehabilitáció-, sportspecifikus rehabilitáció és a megfelelő ergonómia, ezáltal az újra sérülés megelőzésének témáiban.

Kérdezek tőle

Sipos Fanni

Futásfutómozgásfutótechnikakezdő futók

Teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok mellett futók mozgását elemzem, amit Hamburgban volt lehetőségem elsajátítani. Így edzéstervek írása közben nem csak az élettani, hanem a biomechnaikai szempontokat megfigyelve igyekszem kihozni a futókból a maximumot. A Semmelweis Egyetem Testnevelési Karán végeztem humánkineziológia szakon, kedvenc területem a terhelés élettan volt, amiben az Ensport laborvezetőjeként van lehetőségem elmélyülni. Futás mellett nagyon szeretek utazni, így az utazás dátumát gyakran 1-1 futórendezvényhez, versenyhez igazítom.

Kérdezek tőle

Szántó Nelli

személyi edzéstriatlonfutásamatőr futás

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Kérdezek tőle

Szilágyi Tibi

futásterepfutásultrafutás

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Kérdezek tőle

Vajda Zsuzsa

futásfutótechnika

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Kérdezek tőle

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Tedd meg velünk az első lépést a legújabb célod felé!

Csak 3570 Ft