Futva 24 órán át - 2. rész

Rudolf Tamásnak ez volt az első 24 órás versenye és rögtön pályacsúcsot futott Sárváron. A legfőbb indok, hogy elindult, mert egyszer szerette volna ilyesmi versenyen is kipróbálni magát. Aztán futott 255, 25 km-t, majd 10 km-rel többet az előző pályacsúcsnál, s minden idők harmadik legjobb magyar idejét ebben a versenyszámban. Edzője, Lőrincz Olivér azt mondja, ez a kiváló teljesítmény az elmúlt több mint 4 év szorgalmas, céltudatos, kifogásoktól mentes edzésmunkája mellett, Tamás genetikai adottságain, akaratán és a felkészülését támogató életkörülményein múlott.

Rudolf Tamásnak ez volt az első 24 órás versenye és rögtön pályacsúcsot futott Sárváron. A legfőbb indok, hogy elindult, mert egyszer szerette volna ilyesmi versenyen is kipróbálni magát. Aztán futott 255, 25 km-t, majd 10 km-rel többet az előző pályacsúcsnál, s minden idők harmadik legjobb magyar idejét ebben a versenyszámban. Edzője, Lőrincz Olivér azt mondja, ez a kiváló teljesítmény az elmúlt több mint 4 év szorgalmas, céltudatos, kifogásoktól mentes edzésmunkája mellett, Tamás genetikai adottságain, akaratán és a felkészülését támogató életkörülményein múlott.

Tamás azt mondja, jó volt a sárvári 24 órás időzítése, a terepfutó versenyszezon csak később kezdődik, ez azért lényeges, mert ő terepen is fut, ráadásul kiváló eredményekkel. Egy jó 24 órás szerepléssel a jövő évi VB-n való részvétel lehetősége is felmerült, valamint országos bajnokság is volt egyben, ez rangban sem lényegtelen szempont. A helyszín közelsége és a verseny jó híre, hangulata is egyértelművé tette számára, ha 24 órás futás, akkor csakis Sárvár – más lehetőség fel sem merült.


Tamás az idei és a tavalyi év 100 km-es Országos Bajnoka, de nyert már OB-t 50 km-en (2012, Nagykanizsa), teljesített Ultrabalatont háromszor (a legjobb eredménye a 2013-as harmadik hely), Spartathlont kétszer (a legjobb eredménye itt a 2012-es hatodik hely). Hosszabb terepversenyei között szerepel az UTMB, a Lavaredo, a Terep Százas, a Piros 85, s még sok egyéb.

Hogyan készültél erre a futásra, mennyivel tettél bele több vagy más edzésmunkát, a korábbi évekhez viszonyítva?
A terepfutás jobban vonz, mint az aszfalt, mégis ezt a versenyt választottam fő versenynek a tavaszra. Edzést ugyanannyit tettem bele, mint az elmúlt években is, 10-13 órát hetente. Két hónapot készültem erre a 24 órás futásra, ami a gyakorlatban azt jelentette, hogy szinte az összes edzésem aszfalton végeztem, csak ritkán futottam terepen. Szerencsére az edzéseken nem kell gondolkodnom. Már több mint 4 éve Lőrincz Olivér írja az edzéseim, nekem „csak” végre kell hajtani a tervet.


Mennyire figyelted futás közben a versenytársaidat?
Mintegy 10 óra után tudtam meg, hogy a negyedik helyen állok. Néhány kör alatt a rajtban felállított kivetítőről kiderült, hogy kik is vannak előttem – ez nem ért meglepetésként. Ezt követően figyeltem a köreiket, de a futásomat nem befolyásolta a helyezés, végig a saját tempómat mentem.
Jól sikerült a frissítésed? Meghatározott időközönként veszel magadhoz ilyenkor folyadékot és egyéb táplálékot, vagy amikor szükségét érzed ennek?
A frissítésemen sok javítanivaló van. Volt bevált receptem, ami működött 2-3 éve, most viszont nem, így mással próbálkoztam. Az első óra után már elrontottam a gyomrom és nagyon-nagyon nehezen, 6 óra elteltével állt csak helyre. Este még egyszer előjött ugyanaz a probléma, de szerencsére ekkor már csak 4 óráig tartott. Nagy vonalakban megvan órára lebontva, hogy mit fogok enni, de ha bármi közbejön, akkor egyből váltok és azt iszom és eszem, amit akkor jónak látok éppen. Ezt elég jól tudom kontrolálni verseny alatt is. Ezen a versenyen az utolsó 5 órában csak teát ittam, sport szeletet és sós percet majszoltam. Pedig sokféle űrkaja volt betárazva, mégis ment nélkülük is a futás.
Mennyiben nehezítette meg a változékony időjárás számodra a futást?
Én csak szép időben szeretek futni. Az eső és a szél nem zavart különösebben, viszont a kettő együtt hajnalban nagyon kemény volt. Ha egy pillanatra is lelassultam (például frissíteni) egyből nagyon fáztam. Amint elállt az eső a segítőim egyből átöltöztettek. Annyira remegtem, hogy azon is csodálkoztam, hogy lépni tudok, de néhány kör alatt helyreállt a rend és tudtam rendesen futni. Hihetetlen jó érzés volt, mindezt száraz ruhában és cipőben tenni.


Hogyan regenerálódsz egy ekkora futás után?
Egy hetet szoktam pihenni, ilyenkor nincsenek edzések kiírva. Ha nagyon futni szeretnék, akkor kimegyek egy órát a természetbe, mindenfajta kötöttség nélkül.
Terepen is szoktál futni, ráadásul igen jó eredménnyel, mennyiben más síkon, ráadásul körpályán, mint például az UTMB-n futni?
Teljesen más egy terepverseny, mint egy aszfaltos körözős verseny. Különösen igaz ez a magashegyi versenyekre. Ott 3-4 kilós hátizsákkal megyünk, gyakran órákon keresztül mindenfajta frissítőpont nélkül. Emelkedőkön nem ritkák a 15-20 perces kilométerek sem, lefelé pedig vigyázni kell, hogy észrevétlenül ne verjük szét a lábizmainkat vagy legalábbis csak a verseny végére. S akkor még nem is beszéltünk arról, hogy mennyire technikás szakaszon vezet az útvonal. Ehhez képest egy körözős verseny maga a Kánaán, ahol 5-10 percenként bármit be tud adni a segítő. Itt a nehézséget a nagyobb tempó és a monotonitás jelenti, bár ez utóbbit meglépően jól viseltem.
Mik a következő futócélok?
Két nagyobb terepversenyt tervezek idén. Júniusban a Lavaredo (119 km, 5800 méter szintemelkedéssel), ahol már kétszer voltam, de egyik sem úgy sikerült, ahogy szerettem volna. Az idei év csúcspontja a Tor des Geants lesz (330 km, 24000 méter szintemelkedés), aminél nem sok nagyobb őrültség van a terepfutás világában. Hosszú aszfaltos versenyt már nem tervezek idén, a jövő év pedig még nagy kérdőjel.
5.39-es átlagtempót futott Tamás ez alatt a 24 óra alatt. A frissítést menet közben oldotta meg. Öltözködés miatt is csak egyszer állt meg. Ha ez valami csoda folytán ment volna futás közben, talán még emiatt sem áll meg.

S hogy pontosan hogyan készült Tamás erre a 24 órás pályacsúcsra? Edzője, Lőrincz Olivér elmondja:

  • 50 hónapja készülünk együtt,
  • lustaságból, nincs kedvemből kihagyott edzések száma ez idő alatt nulla,
  • az edzés utasításnak megfelelő végrehajtása mindig 100% -os, magyarul nem fut kevesebbet, többet, máshogy, más tempóban, más pulzuson, más napon, mint az a tervben szerepel,
  • nagyjából 50-50% aszfalt- terep arány (ennek oka inkább az, hogy Tomi terepen is versenyez),
  • utolsó két hónap átlag edzésóra száma heti 9 óra (majd minden hétvégén volt versenye), előtte inkább a 10-12 óra a jellemző,
  • maraton tempó fölött futott edzés kilométerek az utóbbi két hónapban: nulla,
  • pulzusmérés, táv, sebesség rögzítése minden tréningen,
  • idei év leghosszabb futása nem versenyen vagy rendezvényen: 4 óra.

Ez persze csak a felszín. Három igazán fontos tényező szükséges a versenyző részéről: genetika, akarat, felkészülést támogató életkörülmények. Az én részemről pedig – a közhiedelemmel ellentétben – nem a pulzusmérés a fontos, az csak egy eszköz. A lényeg az edzések, a terhelés optimális strukturálása mennyiségben, intenzitásban mindig a versenyző pillanatnyi állapotának és céljainak megfelelően.

A sárvári 24 órás országos bajnokság eredményei itt találhatóak.

Fotók: Rudolf Rita, Optivita Ultrafutó Kupa Facebook oldal
Vedd fel ezt az egyszerű pózt minden futás után 15 percre, és megváltozik az életed!

Ha fontos az egészséged és a teljesítményed, biztosan kipróbáltál már néhány regenerációs technikát. Most viszont egy olyan egyszerűt mutatunk, amihez semmilyen fancy eszközre nincs szükséged, csak egy falra!

12 ok, amiért jó félmaratont futni

Ha gondolkodtál már azon, miért jó félmaratont futni, hagyd, hogy a következő gifek meséljenek erről.

"Szörnyen mennek az edzéseim, de miért?"

Ha hirtelen és tartósan romlik a teljesítményed, a következő 5 dolog állhat a háttérben!

„Nem vagyok futóalkat” - ez ne állítson meg, higgy magadban és fuss!

Amikor valaki elkezd futni, az nem könnyű, és az elején nem is annyira élvezetes. Sokan emiatt hamar feladják, és persze előjönnek a klasszikus „nem vagyok futóalkat” kifogással is.

Keresztedzés-variációk, amikre eddig biztos, hogy nem gondoltál!

Ha a biciklizés és úszás már unalmas, ideje kicsit változtatnod a megszokott keresztedzés-rutinodon.

Előfizetés

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Szakértőink
Kérdezz szakértőinktől!

Mindegy, hogy edzéssel, táplálkozással, fogyással, futóruházattal, cipőkkel kapcsolatban vagy bizonytalan, a legprofibb szakemberek készen állnak, hogy megválaszolják a kérdéseidet, és segítsenek neked jobb futóvá és sportolóvá válni!

Csanya

terepfutásfutás

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Kérdezek tőle

Darabos Balázs

futáskiegészítő edzéscore edzés

Darabos Balázs vagyok, testnevelő tanár, atlétika- és erőnléti edző. A modern sport világában egyre nagyobb jelentőséggel bír az, hogy egy edző minél több oldalról képes legyen megtámogatni a fejlődési lehetőségeket. A fizikális felkészültség, a terhelés helyes adagolása, a fejlesztésre szánt gyakorlatok kiválasztása és minősége, valamint az előrelépés ellenőrzése egyaránt fontos és elengedhetetlen feladat. Erőnléti edzőként folyamatosan követem a legújabb edzésmódszereket, az edzéselmélet változásait. Fontosnak tartom, hogy mindig új inger érje a versenyzőimet, ezáltal a fizikális felkészítés nehézségeit is próbálom áthidalni a legújabb eszközök és lehetőségek által. Hiszem, hogy egyénre lebontva, az egyéni sajátosságokat szem előtt tartva kell igazítani a fizikális felkészítési tervet, mely sportáganként változik, ezért fontos a sportági mozgásforma helyes és pontos biomechanikai és anatómiai ismerete. Munkám során mindig elsődleges szempont volt a prevenció, a megelőzés és a folyamatos fejlődés. Az Adidas Runners csapatában ezen elvek alapján próbáljuk a sport felé irányítani az embereket, illetve kialakítani bennük azt az igényszintet, hogy mindig szakképzett és minőségi folyamatok részesei lehessenek!

Kérdezek tőle

Frányó Eszter

táplálkozássporttáplálkozásétrenddiéta

A táplálkozásnak önmagában nincs teljesítményfokozó hatása, de ha nem megfelelően viszed be a tápanyagokat, azzal nagyban ronthatsz a teljesítményeden. Dietetikusként az a célom, hogy kihozzam belőled a maximumot, méghozzá olyan személyre szabott tanácsokkal és étrenddel, amiben nem hagyom figyelmen kívül azt sem, hogy mi a kedvenc ételed. Fordulj hozzám bizalommal.

Kérdezek tőle

Fülöp Tibor

futáspulzuskontrollteljesítménydiagnosztikakerékpárhegymászás

Az edzőképzést és teljesítménydiagnosztika képzést Németországban végeztem. A Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatójaként elsősorban állóképességi sportolók sportágspecifikus teljesítménydiagnosztikájával, valamint személyre szabott edzéstervezéssel foglalkozom. A hazai edzőképzésben több mint 15 éve jelen vagyok szaktárgyi oktatóként. Szabadidőmben hegyivezetőként és barlangkutatóként tevékenykedem.

Kérdezek tőle

Gadányi Bálint

maratonmaratoni felkészülésfutás

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Kérdezek tőle

Janota Zoltán 'Johnny'

triatlonTRXspinningtáplálék-kiegészítők

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kérdezek tőle

Kiss Áron

futáskiegészítő edzéscore edzés

Erőnléti edzőként hat sportág versenyzőivel foglalkozom egyéni- és csapatszinten egyaránt, a hobbisportolóktól a kétszeres olimpiai bajnokig. Négy éven keresztül dolgoztam egy labor szakmai vezetőjeként, ahol több száz sportoló felméréseit elemezve gyűjtöttem tapasztalatot döntően állóképességi sportokban.  Mindig is érdekelt, hogy milyen változtatásokkal nyújthat valaki jobb teljesítményt, vagyis melyek azok a tényezők, amelyek gátolhatják egy még jobb eredmény elérésében.  Aktív sportolóként a módszereket természetesen magamon is lelkesen tesztelem, legyen szó futásról, kerékpárról vagy általános erőnlétről. A futás több mint húsz éve része az edzéseimnek, elsősorban a 10km körüli versenytávokat kedvelem.  Az adidas Runners csapatával tapasztalatainkat felhasználva törekszünk arra, hogy edzéseinken minden résztvevő saját szintjén a legtöbbet profitálhassa, hatékonyan és egészségesen haladhasson tovább céljai felé.

Kérdezek tőle

Kis-Soós Zsanett

futásfutótechnikafutás várandósság alatt

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Kérdezek tőle

Lőrincz Olivér

ultrafutásterepfutásfutáskerékpár

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Kérdezek tőle

Lubics Szilvia

futásultrafutásmotiváció

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

Kérdezek tőle

MacPherson Éva

táplálkozásinzulinrezisztenciatermészetgyógyászatétrend

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Kérdezek tőle

Markocsán Sándor

futásmaratonversenyzés

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyoszistallo égisze alatt.

Kérdezek tőle

Pulay Szilvi

személyi edzéscore edzéskiegészítő edzésaerobik

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Kérdezek tőle

Rajnay Kata

gyógytornászkinesio tapemanuálterápia

Gyógytornász, manuálterapeuta, SMR-, Kinesio tape terapeuta vagyok. 2010-ben végeztem el az egyetemet, és saját sportmúltamból és a korábbi sérüléseimből adódóan a sportrehabilitációval kezdtem foglalkozni és abban az irányban kezdtem fejleszteni is magam. Az utóbbi években rengeteg futó-, triatlon-, fitnesz- és strandröplabda rendezvényen fordultam meg, mint terapeuta. Ebből adódóan rengeteg olyan hobbi-és élsportolóval találkoztam és találkozom azóta is nap mint nap, akiknek akut vagy éppen hosszú ideje fennálló, krónikus panaszaik vannak. Szeretnénk a lehető legtöbb sportembernek segítséget adni a bemelegítés-, a helyes edzés kivitelezés- és a megfelelő levezetés területein. Ebben lehetek segítségedre csapatommal, akik válogatott szakemberek a prevenció, rehabilitáció-, sportspecifikus rehabilitáció és a megfelelő ergonómia, ezáltal az újra sérülés megelőzésének témáiban.

Kérdezek tőle

Sipos Fanni

Futásfutómozgásfutótechnikakezdő futók

Teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok mellett futók mozgását elemzem, amit Hamburgban volt lehetőségem elsajátítani. Így edzéstervek írása közben nem csak az élettani, hanem a biomechnaikai szempontokat megfigyelve igyekszem kihozni a futókból a maximumot. A Semmelweis Egyetem Testnevelési Karán végeztem humánkineziológia szakon, kedvenc területem a terhelés élettan volt, amiben az Ensport laborvezetőjeként van lehetőségem elmélyülni. Futás mellett nagyon szeretek utazni, így az utazás dátumát gyakran 1-1 futórendezvényhez, versenyhez igazítom.

Kérdezek tőle

Szántó Nelli

személyi edzéstriatlonfutásamatőr futás

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Kérdezek tőle

Szilágyi Tibi

futásterepfutásultrafutás

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Kérdezek tőle

Vajda Zsuzsa

futásfutótechnika

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Kérdezek tőle

Fizess elő a Runner's World magazinra 35% kedvezménnyel!

Csak 2380 Ft