Alpesi futókalandunk krónikája

Csupán 3 és fél órányi autóútra van Budapestről Veitsch, ahol idén 31-ik alkalommal került megrendezésre a kimondhatatlan elnevezésű, Veitscher Grenzstaffel Lauf alpesi terepfutóverseny. Minden évben, június utolsó hétvégéjén felbolydul erre az eseményre ez a piciny 669 m–en elhelyezkedő falu.

Csupán 3 és fél órányi autóútra van Budapestről Veitsch, ahol idén 31-ik alkalommal került megrendezésre a kimondhatatlan elnevezésű, Veitscher Grenzstaffel Lauf alpesi terepfutóverseny. Minden évben, június utolsó hétvégéjén felbolydul erre az eseményre ez a piciny 669 m–en elhelyezkedő falu.

A futók innen rajtolnak és érintik a közeli, Veitsch hegycsúcsot, amely 2000 m felett található. A táv papírforma szerint 54 km, ám a gyakorlatban 50 km-nél nincs több és mintegy 2000 méter szintemelkedést tartalmaz. Teljesíthető egyénileg vagy 2-3 fős váltóban.

Többször voltunk már ezen az eseményen, idén úgy döntöttünk, hogy 4 év után ismét nekivágunk. Összepakoltuk hát a piciny családot és pénteken elautóztunk Veitsch-be.

Megérkezésünk után nevezéssel és rajtcsomag átvétellel kezdtünk. A csomag maga egy futóhátizsák volt, benne szponzori ajándékok, prospektusok, fürdőbelépő stb.). Ezt követően 3 másodperc alatt felvertük sátrunkat a rajtközpont mellett kialakított ingyenes kempingben és lelkiekben már készültünk is a szombati versenyre. Családi váltónk 4 tagú volt. Azaz Judit kezdte a futást az első két szakaszon, míg én a 3. szakaszt vállaltam be. A maradék két családtag játszotta a váltóbot szerepét. Azaz, amikor anya befutott a gyerekek átadásra kerültek és apa futott tovább. Nem nagy ügy, bár sokan gratuláltak nekünk, mondván bevállalósak vagyunk, meg hogy a gyerekek vagányak voltak az 1500-on lévő hágóban, ahol a váltásra várakoztak.

Rengeteg bocit kell kerülgetni, általában eléggé békések
Rengeteg bocit kell kerülgetni, általában eléggé békések

A verseny első szakasza inkább emelkedik és ritkán lejt. Kevésbé technikás dózer utak, erdei ösvények jellemzik. A 2. szakaszban van egy nagyon meredek emelkedő, ahol olykor elkel a kézi segítség is. A hegy teteje kitett, semmi árnyék, csak a napsütés, meg némi hófolt emlékeztet arra, hogy pár hónapja itt még elég cudar idők voltak. Technikás single track, ütemtelen ritmusú ösvény, majd egy technikás köves lejtő jellemezi. A 3. szakasz akár lejthetne is, de nem csak lejt, hanem van benne több, mint 600 m szintemelkedés is. Technikás lejtők, fenyőerdőben fától fáig tartó úttalan jelzések, majd a végén egy meredek veretős dózerút. Gyakorlatilag minden adott egy élmény gazdag futáshoz. A szervezők nem szűkölködtek a frissítőpontokból. 12 darabot „rejtettek el” az utak mentén. A bőséges kínálatot helyi süteményekkel is színesítették. Ugyan iszonyúan meleg volt, de ha valaki csak 1-1 szakaszt futott külön frissítés nélkül ki lehetett bírni. Így tettem én is. Másra nem kellett figyelni, csak a futásra, magamra és hogy szépen elhaladjon a táj alattam.

A táj gyönyörű, magáért beszél
A táj gyönyörű, magáért beszél
Remek lehetőség arra, hogy a hazaitól kissé eltérő terepen fussál
Remek lehetőség arra, hogy a hazaitól kissé eltérő terepen fussál
Kép

A családi futásunk végén party hangulat fogadott. A korosztályos értékelésnek köszönhetően rengeteg díjat kaptak a hazai futótársak. De a tombolának köszönhetően is lehetett erre-arra számítani. Ez az a verseny, amelyen jó eséllyel nem indulnak haza üres kézzel a futók, mi is díjazottak lettünk a két fős, vegyes váltó kategóriában.

Gyerekeknek is kiváló program, mert a rajtszámokkal ingyen lehet fürdeni a szomszédos szálloda fürdőjében, ahol ráadásul az ugyancsak ingyenes szuper játszóházat is használhatják a gyerekek, illetve a szintén a hotelhez tartozó zárt játszóteret.

Ha valaki szeretne belekóstolni a magashegyek világába és egy igazán közeli, barátságos versenyt próbálna ki, a Veitscher Grenzstaffel Lauf a legjobb választás. Mondjuk ebből a verseny névből elég annyit megjegyezni, hogy Veitsch, ennek a kis falunak a neve talán még kis is mondható (vejcs vagy fejcs). :-) Jövőre 06.30-án lesz, szerintem mi is megyünk.

Szuperjó regeneráló vacsorák

Valószínűleg már ezerszer leírtuk a következő mondatot: az, hogy mennyit javul a teljesítményed, nem csak attól függ, hogy mit csinálsz az edzésen, hanem attól is, mit teszel a kettő között. Ennek pedig a táplálkozás is fontos része.

A kiskamaszok sporttáplálkozását is komolyan kell venni!

Ne a táplálékkiegészítő legyen az első gondolatod, ha szülő/edző vagy!

Hasznos tippek, ha most futod életed első versenyét

Jeff Galloway olimpikon módszerével felmérheted első öt- vagy tízezres versenyed időeredményét, ami segít megtervezni a felkészülést.

Végre éld át a flow-élményt!

Biztosan hallottál már a flow-élményről, amikor megélheted a tevékenységben való teljes elmerülés örömét, a pillanatban létezés eufóriáját. De van-e recept arra, hogyan hozd létre ezt a varázslatos élményt?

A konyhában is erősíthetsz a csontjaidon - Mutatjuk, hogyan!

Az erős csontok fontos szerepet játszanak a sérülések elkerülésében. A következő alapanyagok segítenek abban, hogy megőrizd csontjaid állapotát és az erőnléted is fejlesztik.

Előfizetés

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Szakértőink
Kérdezz szakértőinktől!

Mindegy, hogy edzéssel, táplálkozással, fogyással, futóruházattal, cipőkkel kapcsolatban vagy bizonytalan, a legprofibb szakemberek készen állnak, hogy megválaszolják a kérdéseidet, és segítsenek neked jobb futóvá és sportolóvá válni!

Csanya

terepfutásfutás

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Kérdezek tőle

Darabos Balázs

futáskiegészítő edzéscore edzés

Darabos Balázs vagyok, testnevelő tanár, atlétika- és erőnléti edző. A modern sport világában egyre nagyobb jelentőséggel bír az, hogy egy edző minél több oldalról képes legyen megtámogatni a fejlődési lehetőségeket. A fizikális felkészültség, a terhelés helyes adagolása, a fejlesztésre szánt gyakorlatok kiválasztása és minősége, valamint az előrelépés ellenőrzése egyaránt fontos és elengedhetetlen feladat. Erőnléti edzőként folyamatosan követem a legújabb edzésmódszereket, az edzéselmélet változásait. Fontosnak tartom, hogy mindig új inger érje a versenyzőimet, ezáltal a fizikális felkészítés nehézségeit is próbálom áthidalni a legújabb eszközök és lehetőségek által. Hiszem, hogy egyénre lebontva, az egyéni sajátosságokat szem előtt tartva kell igazítani a fizikális felkészítési tervet, mely sportáganként változik, ezért fontos a sportági mozgásforma helyes és pontos biomechanikai és anatómiai ismerete. Munkám során mindig elsődleges szempont volt a prevenció, a megelőzés és a folyamatos fejlődés. Az Adidas Runners csapatában ezen elvek alapján próbáljuk a sport felé irányítani az embereket, illetve kialakítani bennük azt az igényszintet, hogy mindig szakképzett és minőségi folyamatok részesei lehessenek!

Kérdezek tőle

Frányó Eszter

táplálkozássporttáplálkozásétrenddiéta

A táplálkozásnak önmagában nincs teljesítményfokozó hatása, de ha nem megfelelően viszed be a tápanyagokat, azzal nagyban ronthatsz a teljesítményeden. Dietetikusként az a célom, hogy kihozzam belőled a maximumot, méghozzá olyan személyre szabott tanácsokkal és étrenddel, amiben nem hagyom figyelmen kívül azt sem, hogy mi a kedvenc ételed. Fordulj hozzám bizalommal.

Kérdezek tőle

Fülöp Tibor

futáspulzuskontrollteljesítménydiagnosztikakerékpárhegymászás

Az edzőképzést és teljesítménydiagnosztika képzést Németországban végeztem. A Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatójaként elsősorban állóképességi sportolók sportágspecifikus teljesítménydiagnosztikájával, valamint személyre szabott edzéstervezéssel foglalkozom. A hazai edzőképzésben több mint 15 éve jelen vagyok szaktárgyi oktatóként. Szabadidőmben hegyivezetőként és barlangkutatóként tevékenykedem.

Kérdezek tőle

Gadányi Bálint

maratonmaratoni felkészülésfutás

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Kérdezek tőle

Janota Zoltán 'Johnny'

triatlonTRXspinningtáplálék-kiegészítők

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kérdezek tőle

Kiss Áron

futáskiegészítő edzéscore edzés

Erőnléti edzőként hat sportág versenyzőivel foglalkozom egyéni- és csapatszinten egyaránt, a hobbisportolóktól a kétszeres olimpiai bajnokig. Négy éven keresztül dolgoztam egy labor szakmai vezetőjeként, ahol több száz sportoló felméréseit elemezve gyűjtöttem tapasztalatot döntően állóképességi sportokban.  Mindig is érdekelt, hogy milyen változtatásokkal nyújthat valaki jobb teljesítményt, vagyis melyek azok a tényezők, amelyek gátolhatják egy még jobb eredmény elérésében.  Aktív sportolóként a módszereket természetesen magamon is lelkesen tesztelem, legyen szó futásról, kerékpárról vagy általános erőnlétről. A futás több mint húsz éve része az edzéseimnek, elsősorban a 10km körüli versenytávokat kedvelem.  Az adidas Runners csapatával tapasztalatainkat felhasználva törekszünk arra, hogy edzéseinken minden résztvevő saját szintjén a legtöbbet profitálhassa, hatékonyan és egészségesen haladhasson tovább céljai felé.

Kérdezek tőle

Kis-Soós Zsanett

futásfutótechnikafutás várandósság alatt

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Kérdezek tőle

Lőrincz Olivér

ultrafutásterepfutásfutáskerékpár

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Kérdezek tőle

Lubics Szilvia

futásultrafutásmotiváció

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

Kérdezek tőle

MacPherson Éva

táplálkozásinzulinrezisztenciatermészetgyógyászatétrend

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Kérdezek tőle

Markocsán Sándor

futásmaratonversenyzés

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyoszistallo égisze alatt.

Kérdezek tőle

Pulay Szilvi

személyi edzéscore edzéskiegészítő edzésaerobik

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Kérdezek tőle

Sipos Fanni

Futásfutómozgásfutótechnikakezdő futók

Teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok mellett futók mozgását elemzem, amit Hamburgban volt lehetőségem elsajátítani. Így edzéstervek írása közben nem csak az élettani, hanem a biomechnaikai szempontokat megfigyelve igyekszem kihozni a futókból a maximumot. A Semmelweis Egyetem Testnevelési Karán végeztem humánkineziológia szakon, kedvenc területem a terhelés élettan volt, amiben az Ensport laborvezetőjeként van lehetőségem elmélyülni. Futás mellett nagyon szeretek utazni, így az utazás dátumát gyakran 1-1 futórendezvényhez, versenyhez igazítom.

Kérdezek tőle

Szántó Nelli

személyi edzéstriatlonfutásamatőr futás

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Kérdezek tőle

Szilágyi Tibi

futásterepfutásultrafutás

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Kérdezek tőle

Vajda Zsuzsa

futásfutótechnika

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Kérdezek tőle

Fizess elő a Runner's World magazinra 35% kedvezménnyel!

Csak 2380 Ft