(Téli)Mátrabérc Trail

A tavasz egyik nagy terepfutó eseménye, a Mátrabérc Trail előtt állunk. Van, akinek célversenye, másoknak első teljesítése lesz, a többségnek a sokadik, de ők is rendhagyó futásra készülhetnek. A Mátra tiszta hó ugyanis.

A tavasz egyik nagy terepfutó eseménye, a Mátrabérc Trail előtt állunk. Van, akinek célversenye, másoknak első teljesítése lesz, a többségnek a sokadik, de ők is rendhagyó futásra készülhetnek. A Mátra tiszta hó ugyanis.

Hetekkel ezelőtt átböngésztem a Mátrabérc Trail női mezőnyét. Nem ismerek mindenkit, de azért akadt jó pár név, akiket látva, azt gondoltam, minden idők legerősebb női mezőnye készül rajthoz állni ezen a Bércen. Az első 6 nő simán 6-ossal kezdődő időt futhat – gondoltam, s persze még lehet ennél több is, hiszen adódhat jó néhány meglepetés futó köztük, akik idén képesek erre az időre.

Az eddigi Mátrabércek történetében nem volt még olyan, hogy csupán csak az első három nő menetideje 6-ossal kezdődött volna. 2014-ben volt az első olyan év, amikor volt három nő, akik erre képesek voltak. Én voltam a harmadik, aki még éppen becsusszant 7 óra alatt. Igaz ugyan, hogy nem azonos mezőnyben indultunk, mert abban az évben a Mátrabérc túrát és a terepfutóversenyt egy azonos napon szervezték, tehát két külön esemény zajlott szinte azonos időben, azonos pályán. Így hát nem állhattam az első két nővel egy dobogón, viszont a Mátrabérc túrán első helyen futottam be a nők között.

Egy tavaszi és egy téli futás, a kettő között pontosan 7 nap telt el
Egy tavaszi és egy téli futás, a kettő között pontosan 7 nap telt el

A Mátrabérc (54 km 2800 m+) útvonalon futott menetidők folyamatosan fejlődnek akár a férfi, akár a női mezőnyt nézzük. A fiúknál lassan 5 órán belüli idő is születik talán (a jelenlegi pályacsúcs Kiss Mikié, 5.08-cal, a női Paál Emőkéé, 6.10-es idővel), a nőknél pedig egyre többen lesznek képesek 7 órán belül célba érni. Álmom egyszer egy olyan női mezőnyben indulni a Mátrabércen, ahol az első 10 nő 7 órán belül célba ér. Simán van Magyarországon annyi női terepfutó, aki erre képes.

Viszont ma reggel, ahogyan a Hármashatár-hegyi hó helyzetet láttam, az jutott eszembe, hogy idén valószínű, mindenkinek el kell engednie a vágyott vagy tervezett célidejét a Mátrabérc Trail-en. Valószínű nem lesz 6-ossal kezdődő női idő és nem lesz férfi pályacsúcs sem. Ez persze nem a futók állapotát és felkészültségét minősíti, egyszerűen hóban nem lehet olyan gyorsan haladni.

Mint kívülálló kíváncsian várom, változik-e valami a hétvégi mátrai versenyeken a szokatlan télies időjárás, a havas körülmények miatt. Lesz ugyanis Kékes Csúcsfutás is szombaton, amely ugyan aszfalton zajlik, bár egyelőre ott is a hó az úr. A korábbi nyár eleji versenyt nem ritkán kánikulai körülmények között szervezték, idén a kellemes tavaszi idő volt az egyik fő vonzereje az eseménynek, most pedig arra hívják fel a futók figyelmét – persze jogosan – hogy gondoskodjanak maguknak meleg ruházatról a célban is, amelyet a szervezők busszal felvisznek Kékestetőre.

2017. április 20 - Hármashatár-hegy
2017. április 20 - Hármashatár-hegy

A ma reggeli futásom közben jó bulinak tűnt a hó, mégsem lennék most sem a futók, sem a szervezők helyében. Amikor a célversenyed azon bukik el, hogy adódik egy nem túl szerencsés időjárási körülmény, az nem annyira kellemes, hiszen sokan hónapok óta készülnek például az MB Trailre.

Persze ettől még teljesíthető a verseny, sőt lehet, hogy pont ezért az idei Mátrabérc Trail-ről évek múlva is hosszan fognak anekdotázni a futók és a szervezők, a teljesítés értéke jóval nagyobb lesz, mint egy klasszikus tavaszi Bérc esetében (az sem csekély), s az is lehet, hogy aki idén kihagyja – például pont a hó miatt – az valami egészen különleges élménytől fosztja meg magát, hisz ki tudja, lesz-e még Mátrabérc Trail-en valaha ekkora hó, mint amekkora – várhatóan – most lesz.

UPDATE! Mind a két esemény későbbi időpontban kerül megrendezésre!

3 kérdés, amivel biztosan őrületbe kergetsz egy vega futót

Szóval, ha te húsevő vagy, és megismerkedsz egy vega futóval, ezeket hanyagold, mert megválaszoljuk mi ő helyette!

A legfontosabb dolgok, amiket tudnod kell az IT-szalagodról

Érdemes SMR-hengerezned? És nyújtanod? Választ adunk a legfontosabb kérdésre az IT-szalagoddal kapcsolatban.

Mi okozza az izomhúzódást és hogyan kell kezelni?

Jártál már úgy, hogy futás közen hirtelen éles fájdalmat éreztél? Ez sajnos az izomhúzódás tünete. A megfelelő kezeléséről megkérdeztünk egy szakértőt.

Mire ügyelj, ha nagy melegben futni mész?

Az elmúlt hetekben ízelítőt kaptunk a nyári melegből és az előrejelzések szerint egyelőre folytatódnak a 30 pluszos napok. Íme pár praktika, amelyekkel elviselhetőbbé válnak a kánikulai futások.

Előfizetés

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Szakértőink
Kérdezz szakértőinktől!

Mindegy, hogy edzéssel, táplálkozással, fogyással, futóruházattal, cipőkkel kapcsolatban vagy bizonytalan, a legprofibb szakemberek készen állnak, hogy megválaszolják a kérdéseidet, és segítsenek neked jobb futóvá és sportolóvá válni!

Fülöp Tibor

futáspulzuskontrollteljesítménydiagnosztikakerékpárhegymászás

Az edzőképzést és teljesítménydiagnosztika képzést Németországban végeztem. A Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatójaként elsősorban állóképességi sportolók sportágspecifikus teljesítménydiagnosztikájával, valamint személyre szabott edzéstervezéssel foglalkozom. A hazai edzőképzésben több mint 15 éve jelen vagyok szaktárgyi oktatóként. Szabadidőmben hegyivezetőként és barlangkutatóként tevékenykedem.

Kérdezek tőle

Frányó Eszter

táplálkozássporttáplálkozásétrenddiéta

A táplálkozásnak önmagában nincs teljesítményfokozó hatása, de ha nem megfelelően viszed be a tápanyagokat, azzal nagyban ronthatsz a teljesítményeden. Dietetikusként az a célom, hogy kihozzam belőled a maximumot, méghozzá olyan személyre szabott tanácsokkal és étrenddel, amiben nem hagyom figyelmen kívül azt sem, hogy mi a kedvenc ételed. Fordulj hozzám bizalommal.

Kérdezek tőle

Csanya

terepfutásfutás

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Kérdezek tőle

Gadányi Bálint

maratonmaratoni felkészülésfutás

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Kérdezek tőle

Janota Zoltán 'Johnny'

triatlonTRXspinningtáplálék-kiegészítők

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kérdezek tőle

Kis-Soós Zsanett

futásfutótechnikafutás várandósság alatt

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Kérdezek tőle

Lubics Szilvia

futásultrafutásmotiváció

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

Kérdezek tőle

Lőrincz Olivér

ultrafutásterepfutásfutáskerékpár

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Kérdezek tőle

MacPherson Éva

táplálkozásinzulinrezisztenciatermészetgyógyászatétrend

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Kérdezek tőle

Markocsán Sándor

futásmaratonversenyzés

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyoszistallo égisze alatt.

Kérdezek tőle

Pulay Szilvi

személyi edzéscore edzéskiegészítő edzésaerobik

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Kérdezek tőle

Sipos Fanni

Futásfutómozgásfutótechnikakezdő futók

Teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok mellett futók mozgását elemzem, amit Hamburgban volt lehetőségem elsajátítani. Így edzéstervek írása közben nem csak az élettani, hanem a biomechnaikai szempontokat megfigyelve igyekszem kihozni a futókból a maximumot. A Semmelweis Egyetem Testnevelési Karán végeztem humánkineziológia szakon, kedvenc területem a terhelés élettan volt, amiben az Ensport laborvezetőjeként van lehetőségem elmélyülni. Futás mellett nagyon szeretek utazni, így az utazás dátumát gyakran 1-1 futórendezvényhez, versenyhez igazítom.

Kérdezek tőle

Szántó Nelli

személyi edzéstriatlonfutásamatőr futás

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Kérdezek tőle

Szilágyi Tibi

futásterepfutásultrafutás

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Kérdezek tőle

Vajda Zsuzsa

futásfutótechnika

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Kérdezek tőle

Fizess elő a Runner's World magazinra 35% kedvezménnyel!

Csak 2380 Ft