Folyamatosan fáj a térded, ha olyan gyakorlatot végzel, ami megterheli? Ez állhat a háttérben!

Rajnay Kata gyógytornászunk egy futó-teniszező olvasónknak segített, akinek terhelésre rendszeresen megfájdul a térde. Az alábbi kérdést küldte szakértőnknek:

Rajnay Kata gyógytornászunk egy futó-teniszező olvasónknak segített, akinek terhelésre rendszeresen megfájdul a térde. Az alábbi kérdést küldte szakértőnknek:

Kedves Kata!

A tanácsodat szeretném kérni a térd problémámmal kapcsolatban. Amatőr vagy inkább szabadidős teniszező vagyok. A nyáron megütöttem saját térdemet a teniszütővel. A fájdalom a bal térd belső felén, a sípcsonttól egy picivel arrébb érződik. Egy kicsit fájt, de azt gondoltam elmúlik majd. Sajnos nem így történt. Az érdekes még az, hogy tulajdonképpen a játékban nem zavar, futni is tudok vele, a lépcsőzés sem okoz gondot, viszont pl. a bemelegítéskor végzett guggolásnál nagyon érzem a fájó pontot, a mai napig is.

Orvosnál voltam, szerinte szalagprobléma. Fizioterápiát írt elő, úgy érzem tompult a fájdalom, de nem szűnt meg. Kíváncsi lennék a véleményedre. Előre is köszönöm. Üdvözlettel: Csaba

Olvasd el ezt is!

SZAKÉRTŐNK, RAJNAY KATA VÁLASZA:

Kedves Csaba!

Érdekes az eseted. Nem biztos, hogy az ütéssel kapcsolható össze a panaszod, annak ellenére, hogy ha csontosabb helyen találod el a lábadat az ütővel, az okozhat csonthártya irritációt. Az viszont rövidebb idő alatt szokott gyógyulni.

Valamilyen izomegyensúlyi hiba lehet a háttérben, ami nem is feltétlenül a sportodból fakad, hiszen ott nem okoz panaszt, hanem a munkád során alkalmazott ergonómiádból esetleg.
A bemelegítés azért fontos, hogy átmozgassuk az ízületeinket, hogy jobb "kenése" legyen azoknak és az esetleges statikus pozíció után sérülésmentesen végezhessük a mozgásokat. Ugyanakkor aktiváljuk az izomzatunkat is a bemelegítés során, hogy jobb keringésük legyen és hatékonyabban legyenek képesek végezni a munkájukat.

Így, a bemelegítés során jelentkező panaszok akár lehetnek a rossz munkahelyi ergonómiából fakadóak is. Az gyanús, hogy pont ugyanazon a helyen érzed, ahol a korábban megütötted.

Azt javaslom, hogy figyeld meg a munkahelyi pozíciódat, illetve a bemelegítésedet, hogy mennyire végzed szimmetrikusan a mozgásaidat.

Guggolásnál például:
- a lábfejeknek párhuzamosan kell állniuk, csípőszéles terpeszben
- a térdek előre felé kell, hogy nézzenek
- a mozgás közben sem változhat meg a tengelyük
- a térdek nem mehetnek a lábfejek elé

Amennyiben nem találsz semmi eltérést, illetve nem változnak a tüneteid, keress fel egy sportrehabilitációval és/vagy manuálterápiával foglalkozó gyógytornászt.

Remélem tudtam segíteni!
Rajnay Kata- www.gyogytornaszda.hu

Tedd fel Katának kérdéseidet itt! A többi szakértőnket ide kattintva ismerheted meg!

„Sokkal viccesebb a fiúkkal bolondozni odahaza, mint elmenni futni akár egy órára is” – interjú Lőw Andrással

Lőw András a hazai ultrafutás egyik legnagyobb tapasztalattal rendelkező tagja, aki idén 20. alkalommal ért célba a 246 km hosszú Spartathlonon, ráadásul erről a teljesítményéről zavarba ejtő szerénységgel és sajátos humorral képes mesélni. Mintha ez olyan tök normális és természetes dolog lenne.

Télen mindig felszalad rád plusz 2-3 kiló, bármit is csinálsz? Itt a megoldás!

Szakértőnkhöz az alábbi kérdés érkezett egyik olvasónktól:

A következő, lábon jelentkező tünetek komoly problémát jelezhetnek előre!

Valószínűleg akárhogy is megpróbálsz odafigyelni arra, hogy a sok futás ellenére szépek maradjanak a lábaid, még így is kevés figyelmet fordítasz rájuk.

Mit profitálhat egy futó az agility létrás edzésekből? Szakértőnk elmondja!

Olvasónk a következő kérdést tette fel szakértőnknek, Darabos Balázsnak:

Így ne betegedj le a kemény, téli edzések alatt

Ha már a tavasz elején fontos versenyen indulsz, akkor bizony a telet keményen végig kell edzened: viszont ilyenkor sokkal sérülékenyebb a szervezeted, egy komolyabb betegség pedig könnyen elvágja az edzéstervet.

Ízesítsd a kávédat ezzel a különleges alapanyaggal, hogy még finomabb legyen!

A fahéj és kakaó helyett itt egy sokkal különlegesebb összetevő: a banántej.

Érdemes beiktatni mindenki napirendjébe: a masszázs előnyei

Mindegy, hogy hobbiból futsz, vagy a versenyek miatt, a masszázsnak rengeteg előnye van minden futó számára!

4 tipp, amit érdemes megtenned a versenyszezon végén

Ha a szezonban folyamatosan keményen hajtottál, és vége a célversenyednek, fogadd meg az alábbi tanácsokat, hogy a következő még sikeresebb legyen!

A legújabb fitt őrület: mogyoróvajpor

Tegye fel a kezét, aki imádja a mogyoróvajat!

Plusz vagy mínusz? Így öltözz fel a hideg időben!

Ha télen sem edzel a fűtött konditeremben, akkor egyrészt hatalmas az akaraterőd, másrészt viszont a hóval, ónos esővel és a hideggel is meg kell küzdened.

Hogyan lehet megelőzni a bokasérüléseket?

A boka rengeteg stressznek van kitéve futás közben, ezért is sérül meg gyakran.

Inspirálódj Shalane Flanagantől - itt vannak a karrierjének legfontosabb pillanatai

A New York Marathonon 1977 után ismét női győztest ünnepelhettek a futó személyében.

Tényleg hatásos a krioterápia vagy csak túlságosan felhájpolták?

Rengeteg elit sportoló használja ezt a módszert a gyorsabb regeneráció és sérülések elkerülése miatt.

Érdemes a forgószékedet fitballra cserélned az irodában?

Jó ötletnek tűnik a hagyományos széket labdára cserélni, hiszen így munka közben a törzsizmaidat is megdolgoztathatod. De valójában mennyire hatékony ez a módszer?

5 ok, amiért egyszerűen megváltozik az életed, ha több időt töltesz szabadban

A futásban az az egyik legjobb dolog, hogy ott űzheted, ahol csak szeretnéd, és persze nekivághatsz a természetnek is!

Ne csak a palacsintára tedd! A juharszirup nagyon jó hatással van az egészségedre

Amerikában nagy hagyománya van a palacsintára locsolt juharszirupnak. Ettől függetlenül érdemes megvizsgálni, mennyire egészséges!

Jót tesz, ha kompressziós zokniban utazol?

Egy hosszú utazás előtt állsz, vagy repülővel mész valahová? Biztos megfordult a fejedben, hogy a trombózis elkerülése miatt felhúzod a kompressziós zoknidat.

4 trükk a hosszú távok közben megjelenő negatív gondolatok ellen

Mert bizony hiába vagy edzett, ezek sokszor tönkretehetik az egész versenyt!

A legegyszerűbb és egyik legjobb edzésterv futópályára

Használd a pálya egyenes szakaszait és kanyarjait arra, hogy olyan állóképességi edzésben legyen részed, amit eddig még nem próbáltál!

A Tarahumarák titkai, amikkel te is jobb futóvá válhatsz

Az Észak-Mexikóban élő Tarahumarák a legjobb ultrafutók közé tartoznak.

Szakértőink
Kérdezz szakértőinktől!

Mindegy, hogy edzéssel, táplálkozással, fogyással, futóruházattal, cipőkkel kapcsolatban vagy bizonytalan, a legprofibb szakemberek készen állnak, hogy megválaszolják a kérdéseidet, és segítsenek neked jobb futóvá és sportolóvá válni!

Csanya

terepfutásfutás

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Kérdezek tőle

Darabos Balázs

futáskiegészítő edzéscore edzés

Darabos Balázs vagyok, testnevelő tanár, atlétika- és erőnléti edző. A modern sport világában egyre nagyobb jelentőséggel bír az, hogy egy edző minél több oldalról képes legyen megtámogatni a fejlődési lehetőségeket. A fizikális felkészültség, a terhelés helyes adagolása, a fejlesztésre szánt gyakorlatok kiválasztása és minősége, valamint az előrelépés ellenőrzése egyaránt fontos és elengedhetetlen feladat. Erőnléti edzőként folyamatosan követem a legújabb edzésmódszereket, az edzéselmélet változásait. Fontosnak tartom, hogy mindig új inger érje a versenyzőimet, ezáltal a fizikális felkészítés nehézségeit is próbálom áthidalni a legújabb eszközök és lehetőségek által. Hiszem, hogy egyénre lebontva, az egyéni sajátosságokat szem előtt tartva kell igazítani a fizikális felkészítési tervet, mely sportáganként változik, ezért fontos a sportági mozgásforma helyes és pontos biomechanikai és anatómiai ismerete. Munkám során mindig elsődleges szempont volt a prevenció, a megelőzés és a folyamatos fejlődés. Az Adidas Runners csapatában ezen elvek alapján próbáljuk a sport felé irányítani az embereket, illetve kialakítani bennük azt az igényszintet, hogy mindig szakképzett és minőségi folyamatok részesei lehessenek!

Kérdezek tőle

Frányó Eszter

táplálkozássporttáplálkozásétrenddiéta

A táplálkozásnak önmagában nincs teljesítményfokozó hatása, de ha nem megfelelően viszed be a tápanyagokat, azzal nagyban ronthatsz a teljesítményeden. Dietetikusként az a célom, hogy kihozzam belőled a maximumot, méghozzá olyan személyre szabott tanácsokkal és étrenddel, amiben nem hagyom figyelmen kívül azt sem, hogy mi a kedvenc ételed. Fordulj hozzám bizalommal.

Kérdezek tőle

Fülöp Tibor

futáspulzuskontrollteljesítménydiagnosztikakerékpárhegymászás

Az edzőképzést és teljesítménydiagnosztika képzést Németországban végeztem. A Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatójaként elsősorban állóképességi sportolók sportágspecifikus teljesítménydiagnosztikájával, valamint személyre szabott edzéstervezéssel foglalkozom. A hazai edzőképzésben több mint 15 éve jelen vagyok szaktárgyi oktatóként. Szabadidőmben hegyivezetőként és barlangkutatóként tevékenykedem.

Kérdezek tőle

Gadányi Bálint

maratonmaratoni felkészülésfutás

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Kérdezek tőle

Janota Zoltán 'Johnny'

triatlonTRXspinningtáplálék-kiegészítők

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kérdezek tőle

Kiss Áron

futáskiegészítő edzéscore edzés

Erőnléti edzőként hat sportág versenyzőivel foglalkozom egyéni- és csapatszinten egyaránt, a hobbisportolóktól a kétszeres olimpiai bajnokig. Négy éven keresztül dolgoztam egy labor szakmai vezetőjeként, ahol több száz sportoló felméréseit elemezve gyűjtöttem tapasztalatot döntően állóképességi sportokban.  Mindig is érdekelt, hogy milyen változtatásokkal nyújthat valaki jobb teljesítményt, vagyis melyek azok a tényezők, amelyek gátolhatják egy még jobb eredmény elérésében.  Aktív sportolóként a módszereket természetesen magamon is lelkesen tesztelem, legyen szó futásról, kerékpárról vagy általános erőnlétről. A futás több mint húsz éve része az edzéseimnek, elsősorban a 10km körüli versenytávokat kedvelem.  Az adidas Runners csapatával tapasztalatainkat felhasználva törekszünk arra, hogy edzéseinken minden résztvevő saját szintjén a legtöbbet profitálhassa, hatékonyan és egészségesen haladhasson tovább céljai felé.

Kérdezek tőle

Kis-Soós Zsanett

futásfutótechnikafutás várandósság alatt

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Kérdezek tőle

Lőrincz Olivér

ultrafutásterepfutásfutáskerékpár

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Kérdezek tőle

Lubics Szilvia

futásultrafutásmotiváció

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

Kérdezek tőle

MacPherson Éva

táplálkozásinzulinrezisztenciatermészetgyógyászatétrend

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Kérdezek tőle

Markocsán Sándor

futásmaratonversenyzés

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyoszistallo égisze alatt.

Kérdezek tőle

Pulay Szilvi

személyi edzéscore edzéskiegészítő edzésaerobik

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Kérdezek tőle

Rajnay Kata

gyógytornászkinesio tapemanuálterápia

Gyógytornász, manuálterapeuta, SMR-, Kinesio tape terapeuta vagyok. 2010-ben végeztem el az egyetemet, és saját sportmúltamból és a korábbi sérüléseimből adódóan a sportrehabilitációval kezdtem foglalkozni és abban az irányban kezdtem fejleszteni is magam. Az utóbbi években rengeteg futó-, triatlon-, fitnesz- és strandröplabda rendezvényen fordultam meg, mint terapeuta. Ebből adódóan rengeteg olyan hobbi-és élsportolóval találkoztam és találkozom azóta is nap mint nap, akiknek akut vagy éppen hosszú ideje fennálló, krónikus panaszaik vannak. Szeretnénk a lehető legtöbb sportembernek segítséget adni a bemelegítés-, a helyes edzés kivitelezés- és a megfelelő levezetés területein. Ebben lehetek segítségedre csapatommal, akik válogatott szakemberek a prevenció, rehabilitáció-, sportspecifikus rehabilitáció és a megfelelő ergonómia, ezáltal az újra sérülés megelőzésének témáiban.

Kérdezek tőle

Sipos Fanni

Futásfutómozgásfutótechnikakezdő futók

Teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok mellett futók mozgását elemzem, amit Hamburgban volt lehetőségem elsajátítani. Így edzéstervek írása közben nem csak az élettani, hanem a biomechnaikai szempontokat megfigyelve igyekszem kihozni a futókból a maximumot. A Semmelweis Egyetem Testnevelési Karán végeztem humánkineziológia szakon, kedvenc területem a terhelés élettan volt, amiben az Ensport laborvezetőjeként van lehetőségem elmélyülni. Futás mellett nagyon szeretek utazni, így az utazás dátumát gyakran 1-1 futórendezvényhez, versenyhez igazítom.

Kérdezek tőle

Szántó Nelli

személyi edzéstriatlonfutásamatőr futás

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Kérdezek tőle

Szilágyi Tibi

futásterepfutásultrafutás

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Kérdezek tőle

Vajda Zsuzsa

futásfutótechnika

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Kérdezek tőle

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Tedd meg velünk az első lépést a legújabb célod felé!

Csak 3570 Ft