Négy mód, ahogy a génjeid befolyásolják a futásod

Bizony, a gének a futásodra is hatással lehetnek.

Bizony, a gének a futásodra is hatással lehetnek.

SEBESSÉG KONTRA KITARTÁS
MIT TUDHATSZ MEG? A gének befolyásolják a gyors és lassú izomrostok arányát, ami abban játszik szerepet, 100 méteren, vagy félmaratonban jeleskedsz-e. A legtöbb élvonalbeli rövidtávfutóból például hiányzik az ACTN3 nevű génváltozat, amely ront a vágtázási teljesítményen.
MIÉRT HASZNOS TUDNI? E génvariáció megléte csupán annyit árul el, befoghatod-e Usain Boltot, azt viszont nem, hogy eléred-e a szintidőt a bostoni maratonhoz; azt pedig végképp nem, hogyan készülj rá – véli dr. Stephen Roth marylandi génkutató.

A SÉRÜLÉS KOCKÁZATA
MIT TUDHATSZ MEG? Egy COL1A nevű génváltozat az elülső térszalag szakadásához köthető. Emellett a DNS 67 darabkája befolyásolja a csonttörések valószínűségét. Dr. Stuart Kim, a Stanford Egyetem tudósa szerint a génjeid valószínűleg magyarázatot adnak a sérülékenységedre.
MIÉRT HASZNOS TUDNI? A tudósok által felfedezett genetikai markerek vélhetően csupán a teljes kép egy egészen kis hányadát fedik le – sokkal többet nem tudunk, mint amit igen. A múlt viszont sokat elárul: ha valahol már megsérültél, ott nagyobb az újbóli sérülés kockázata.

REGENERÁLÓDÁS
MIT TUDHATSZ MEG? A szakterülettel foglalkozó cégek az IL-6-hoz hasonló gyulladás marker géneket elemzik, és javaslatot tesznek a ideális pihenőidőre.
MIÉRT HASZNOS TUDNI? Számos tényező játszik szerepet a regenerálódás gyorsaságában, többek között az, milyen gyorsan futottál, és mit ettél utána – hangsúlyozza dr. Linda Pescatello a Connecticuti Egyetemről. Hogy valós időben követhesd mindezt, használj az Ithlete-hoz hasonló, ujjbegy-érzékelővel kombinált alkalmazást, hogy feljegyezhesd a pulzusod szaporaságának változását, ami jelezheti, ha túlzásba viszed az edzést.

TESTALKAT
MIT TUDHATSZ MEG? A legtöbb genetikai teszt azonosítja az úgynevezett túlsúly-géneket – emeli ki Pescatello. Bizonyos variációk növelik a kockázatot; talán az étvágyadat vagy a zsírraktározást befolyásolják.
MIÉRT HASZNOS TUDNI? Pescatello szerint számos más gén – és az életmód, például az étrend – játszik szerepet abban, mennyire könnyen tudod belepréselni magad a futónadrágba. Ha a rokonságban sok a kövér – elég körbenézned a karácsonyi asztalnál –, ezzel motiváld magad. Akár heti egy óra futás is a javadra billentheti a mérleg nyelvét, még akkor is genetikailag hajlamos vagy az elhízásra.

Ezért szeretem a téli futásokat

Bár sok nehézség van, hiszen rengeteg cuccot kell felvenni, csúszós a talaj, és konkrétan megfagy az arcom, mégis imádok télen futni, ezek miatt:

Csodaszerként emlegetett SMR henger

Manapság egyre nagyobb népszerűségnek örvendő új funkcionális eszköz az SMR henger (self-myofascial release- izompólya önmasszázs). Élsportolók esküsznek rá, henger nélkül nem mennek egy edzésre/versenyre sem. Ha nekik bevált, neked is érdemes beépíteni az edzéseid mellé. Amellett, hogy regenerációt gyorsíthatsz, számos sérülés megelőzésében segíthet.

Ha a futáshoz jól jön egy új dal

Új videoklipjével azokat a futókat jó eséllyel megnyeri a Manoya, akik szívesen hallgatnak zenét futás közben. A kellemes ütemű nóta egy könnyű futás klassz kísérője lehet.

Az életmódváltás 5 érzelmi fázisa

A fogyúkúra nem vicc. Mindig rengeteg változással, lemondással jár és mindenkire másképp hat. Ha életmódváltásba kezdesz, az is biztos, hogy kissé érzékenyebb leszel a megszokottnál.

Miért van szükség keresztedzésre?

Ha kitűzött céljaid között az is szerepel, hogy gyorsabb legyél, más sportok is segíthetnek abban, hogy ezt elérd.

Előfizetés

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Fizess elő 35%-os kedvezménnyel! Most 4 lapszám 3580 Ft helyett csak 2380 Ft-ért lehet a tiéd!

Csak 2380 Ft