Fuss vagy szoptass?

Jó hír, hogy a kettő nem zárja ki egymást. Persze van pár dolog, amire fontos odafigyelni, hogy te és a babád elégedettek legyetek a szoptatás és futás időszakában.

Jó hír, hogy a kettő nem zárja ki egymást. Persze van pár dolog, amire fontos odafigyelni, hogy te és a babád elégedettek legyetek a szoptatás és futás időszakában.

Futóként az első szülés után az egyik legnagyobb aggodalmat az jelentette számomra, vajon tudok-e futni szoptatás mellett. Nagyon óvatos voltam és rendkívüli módon figyeltem magunkat, változik-e valami a futás hatására szoptatás fronton. Ennek megfelelően az első kisfiam, Barnus 6 hónapos koráig kíméletesen terheltem magam. A leghosszabb távom mindössze 12 km volt. Könnyen futottam, nem csináltam nehéz, feladatos edzéseket (pl. résztáv, fartlek). 6 hónapos kora után, miután véget ért a kizárólagos szoptatás időszaka, elkezdtem a tudatosabb edzésmunkát, ismét edzővel, edzésterv alapján futottam. Kezdetben nem voltak akkor sem komoly durvulások (4 futás egy héten, 40 km körüli össz távval, egyetlen, nem túl megterhelő feladatos edzéssel). Az első sík, aszfaltos félmaraton, maraton, az első 3 óra feletti terepfutások Barnus 6-18 hónapos kora közötti időszakra estek, 18-24 hós kora között pedig már rövidebb ultratávokat (50-80 km között) is tudtam futni. Barnus soha nem evett lefejt anyatejet, mert nem volt hajlandó cumisüvegből táplálkozni, pohárból inni, kiskanállal enni, igény szerint szopott, nem volt játszó cumija sem. Egy idő után jól be lehetett lőni azt az időszakot, amikor szinte biztosan nem lesz rám szüksége. Két éves koráig szoptattam.

A második kisfiam, Benedek, 6 hónapos. Vele kapcsolatban kicsit már bátrabb voltam. Több 10+-os futást engedélyeztem magamnak, a leghosszabb 15 km-es terepedzésem már majd 2 órás időtartamú volt. Benedek szívesen elfogyasztja a lefejt tejet cumisüvegből. Így hát a kis csomagocskák ott sorakoznak a mélyhűtőnkben, és ha megéhezik, amíg én gyűjtöm a kilométereket, apukája meg tudja etetni. Ez nagy előny. Mostanában szeretném elkezdeni a két óra feletti futásokat, illetve ugye terveim szerint 4 hónap múlva maratont szeretnék futni. Benedek akkor 10 hónapos lesz és már szilárd táplálékot is fog fogyasztani (meg persze reményeim szerint még anyatejet is). Jó eséllyel meg sem fog kottyanni neki egy maratonnyi távollét, legalábbis kajálás szempontjából biztosan.

Kép
forrás: Szász Norbert

Három tapasztalt futó anyuka megosztja veletek, a szoptatással és futással kapcsolatos történetüket. Egyikőjük példája sem kizárólagosan követendő, csupán érdekesség, hogy hogyan illeszthető bele a szoptatás, akár egy amatőr futó(anyuka), akár egy profi hosszútávfutó(anyuka) sportéletébe.

Andrea, egy kislány anyukája

Nagyon könnyű dolgom volt, ugyanis a kislányom pár hetes korára kialakult a napi ritmusa, a 4 majd 6 óránkénti szoptatások rendje. Ezeket órára be is tartotta, így vagy délelőtt 11 körül, vagy délután 2 körül mentem futni, heti 2-3 alkalommal. Három hónapos korától átaludta az éjszakákat, így az első hosszú futásokat éjszakára tettem. Mivel fektetés után indultam, ebből ő semmit nem érezhetett, az ébredésére én is kialudtam magam, tejem is volt. Félévesen kezdtem a hozzátáplálást, kifejezetten a délelőtti szoptatást céloztam meg, hogy az ebéd legyen az első kiváltható táplálkozás. Ekkor mentem először napközben 30 km-t futni. Fejni nem kellett, a 3-3,5 órás futásokból simán megjöttem a következő esedékes szoptatásra. 8 hónapos volt, amikor először 50 km-t futottam (6 óra). De egy 12 órás 100 km-nél már éppen rezgett volna a léc, hogy beérek az esti szoptatásra. Ez olyan mentális nyomás volt, amit nem is bírtam elviselni, s meg is erősített abban, hogy ez már nem a régi életem. A szívem, lelkem, fejem, mindenem otthon marad a kislányommal. Egy feladott terep százast követően félmaratonnál többet nem futottam jó darabig. 14 hónapos koráig szoptattam.

Fruzsina, egy kislány és egy kisfiú anyukája

A lányom 5 hónapos koráig szopott. Az hogy csak ennyi ideig, annak volt köszönhető, hogy egy idő után egyszerűen nem akart, elválasztotta magát. A születése után 1 hónappal kezdtem el a kocogást (6-7 perc körüli ezrekkel). Minden alkalom előtt fejtem, tartottam attól, hogy valami gond lesz a tejjel, meg nagyok voltak a melleim, nem is tudtam volna velük futni. Futás előtt szoptattam, aztán kifejtem elektromos mellszívóval mindent. Kezdetben csak 5 km-eket mentem nagyon lassan, aztán kb. egy hónap múlva futottam az első tízest. A szüléstől számítva szűk 3 hónapra már ment az első hosszú is, majdnem 20 km (6 perces ezresekkel). Szüléstől számított 4 hónapra már 30 km-t futottam (ez volt az első három óra körüli futásom). Az volt a tapasztalatom, hogy a futás mindig pozitívan hatott a tejtermelésre. Viszont a folyadékpótlásra tudatosan nagyon figyeltem, és azzal hogy kifejtem mindent, a tejtermelést is serkentettem. Ráadásként a futás lenyugtatott, ez is kedvezett a szoptatásnak. Ha a futásom alatt esedékessé vált a kaja a babánál, cumisüvegből lefejt tejet kapott.
A kisfiam születése után már két héttel futottam (természetes szülés volt, mindenféle vágás nélkül, ezért nagyon gyorsan regenerálódtam). Az első hónapban csak 4-5 kilik voltak nagyon lassan, aztán a 6. héten megvolt az első tízes, a szüléstől számított 2. hónap végén pedig az első 15-ös. A távot fokozatosan emeltem. A kicsi ügyesen szopott, én pedig már rutinosnak bizonyultam, minden jól ment, míg el nem dugultak a tejcsatornák az egyik mellemben (magyarán mellgyulladásom lett magas lázzal a szülés utáni második héten). Hosszú kálváriánk (másik mellem is begyulladt) vége az lett, hogy a kisfiamat 3 hónapos kora után már nem tudtam szoptatni.

Erdélyi Zsófia kisfiával, Leventével
forrás: Szász Norbert
Erdélyi Zsófia kisfiával, Leventével

Erdélyi Zsófia, hosszútávfutó atléta, olimpikon, a legjobb hazai, női maratoni idővel kvalifikált a riói olimpia maratoni mezőnyébe

Sokan mondták, hogy a tejem a sport miatt fog elmenni, de nem lett így. Nagyon sokat küzdöttem, hogy ne is legyen így, küzdés alatt azt értem, a napi rutin része volt, hogy a szoptatás mellett rendszeresen fejtem. Telepakoltam a mélyhűtőnket. A szülés után 6 héttel már kimentem futni. 3 kilométerrel kezdtem, szinte minden nap futottam, fokozatosan jutottam el a 10 kiliig. Majd szeptemberben, 3 hónappal a fiam születése után, az UTE pályára is lejártam a rendes edzésekre. Szeptembertől már 60-70 kilométer volt hetente a lábamban, 2016. január és februárban már 100-130 között volt.
Kezdetben akkor mentem futni, amikor tudtam, hogy a fiam nem lesz éhes. Az első futások rövid időt vettek igénybe. Amikor órákra mentem el, akkor már tervezni kellett. Tudtam annyit fejni, hogy elég legyen arra az időre, amíg távol vagyok, de volt, hogy csak a mélyhűtőbe nyúltam és kikaptam egy, már korábban lefejt fagyasztott tejet. Ha több napra mentem, akkor is mélyhűtött anyatejet kapott Levente. 8 és fél hónapig szoptattam, eredetileg úgy gondoltam, 6 hónapos koráig fogom. Nagyon szerettem szoptatni. Nem volt vele problémám, és imádtam, hogy az csak az én időm Levivel.
Az edzések és a versenyzések alatt a párom és a nagyszülők segítenek a mai napig is. Az éjszakázásokat a párommal együtt oldottuk meg. Február végéig heti 2-3 alkalom kivételével én éjszakáztam a fiammal, a nehezebb edzéseim előtti éjszakákat az apukája elvállalta. Olyankor mélyhűtőből kivett anyatejet kapott. A februári rosszul sikerült Sevilla Maraton után átbeszéltük az éjszakákat, a párom elvállalta az összeset annak érdekében, hogy kipihenten tudjak a kemény edzésmunkára koncentrálni.

A szoptatás időszakában, az edzéseidre vidd magaddal a babát és ha szükséges, szoptasd őt meg
forrás: Szász Norbert
A szoptatás időszakában, az edzéseidre vidd magaddal a babát és ha szükséges, szoptasd őt meg

További tanácsok a szakértőtől

Semmi akadálya, hogy egy szoptató nő rendszeresen fusson, akár hosszabb távokat is. Az alábbi szempontokat azonban érdemes figyelembe venni.

1. Mindenkire vonatkozik

  • A futás megkezdésével feltétlenül várd meg a hathetes gyermekágyas időszak végét, vagy azt az ennél is későbbi időpontot, amikor úgy érzed, regenerálódott a szervezeted. Ez császármetszés után jóval tovább is eltarthat hat hétnél. Ha természetes szülésnél komolyabb sérülések keletkeztek vagy gátmetszés volt, szintén tovább tarthat a regenerálódás. Célszerű előtte a törzsizomzatot erősítő, tartásjavító tornával kezdeni, esetleg gátizomtornával is.
  • Nagyon teli mellekkel ne indulj futni. A legjobb megoldás az, ha közvetlenül futás előtt szoptatod meg mindkét melledből a babát, hogy minél üresebb mellekkel indulhass el.
  • Elengedhetetlenül fontos kellék a tökéletes, jó minőségű sportmelltartó, akár kettő is egyszerre. Célja az erős rázkódás megakadályozása vagy enyhítése, az ugyanis nem tesz jót a mellnek, különösen dúskeblűeknél. Ugyanakkor nem vághat be, nem szoríthat el sehol tejcsatornákat. Melltartót eleve csak jóval az első hat hét után érdemes próbálni, amikor már nagyjából beállt a kereslet-kínálat a tejmennyiségben.
  • Mérlegeled a babakocsis futás remek lehetőségét. Így akár közben is megszoptathatod a babát.

2. Kezdőknek a fentieken kívül még ezekre is figyelniük kell

  • Kezdd tempós sétával, de azt rendszeresen, minden nap beiktatva, emelkedőkkel.
  • A futást kis távokkal, rövid időtartamokkal kezdd, és csak nagyon apránként emeld a mennyiséget.
  • A szülés utáni első hat hónapban, illetve addig, amíg a kizárólagos szoptatás tart, lehetséges, hogy a futásnál jobb megoldás a heti legalább háromszori törzsizomzatot erősítő torna, például a Pilates. Ez főként azokra vonatkozik, akiknek a melle különösen érzékeny a szoptatás időszakában a fizikai behatásokra, legfőképpen a rázkódásra.

3. Akik korábban is sokat futottak

  • Amíg a mellbimbón esetleg sérülés van, vagy amíg nem érzed tökéletesen rendben levőnek a szoptatást, addig kerüld az erős igénybevételt jelentő, hosszú távokat.
  • Fokozatosan emeld a távolságot és a futásra szánt időt. Ez azt jelenti, hogy akkor is öt perc futással kezdd, ha ultramaratonista vagy.
  • A hosszú távokat a szoptatásnak abban az időszakában kezdd el, amikor már kibír a baba annyi időt szopás nélkül. Hosszú távoknál különösen figyelj a megfelelő energia- és folyadék utánpótlásra futás közben.
  • Hosszútávú edzések alatt hat hónapos kor után már nem csak fejéssel és cumisüveges táplálásal lehet lehet megoldani a baba etetését, hanem rugalmas, az igényekhez alkalmazkodó szoptatással és szilárd, az életkornak megfelelő ételekkel. A szoptatás ideális időtartama két év, ahhoz, hogy ez megvalósítható legyen, általában szükséges a viszonylag gyakori szoptatás egyéves koron túl is.

W. Ungváry Renáta laktációs szaktanácsadó, IBCLC, amatőr futó

3 kérdés, amivel biztosan őrületbe kergetsz egy vega futót

Szóval, ha te húsevő vagy, és megismerkedsz egy vega futóval, ezeket hanyagold, mert megválaszoljuk mi ő helyette!

A legfontosabb dolgok, amiket tudnod kell az IT-szalagodról

Érdemes SMR-hengerezned? És nyújtanod? Választ adunk a legfontosabb kérdésre az IT-szalagoddal kapcsolatban.

Mi okozza az izomhúzódást és hogyan kell kezelni?

Jártál már úgy, hogy futás közen hirtelen éles fájdalmat éreztél? Ez sajnos az izomhúzódás tünete. A megfelelő kezeléséről megkérdeztünk egy szakértőt.

Mire ügyelj, ha nagy melegben futni mész?

Az elmúlt hetekben ízelítőt kaptunk a nyári melegből és az előrejelzések szerint egyelőre folytatódnak a 30 pluszos napok. Íme pár praktika, amelyekkel elviselhetőbbé válnak a kánikulai futások.

Előfizetés

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Szakértőink
Kérdezz szakértőinktől!

Mindegy, hogy edzéssel, táplálkozással, fogyással, futóruházattal, cipőkkel kapcsolatban vagy bizonytalan, a legprofibb szakemberek készen állnak, hogy megválaszolják a kérdéseidet, és segítsenek neked jobb futóvá és sportolóvá válni!

Fülöp Tibor

futáspulzuskontrollteljesítménydiagnosztikakerékpárhegymászás

Az edzőképzést és teljesítménydiagnosztika képzést Németországban végeztem. A Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatójaként elsősorban állóképességi sportolók sportágspecifikus teljesítménydiagnosztikájával, valamint személyre szabott edzéstervezéssel foglalkozom. A hazai edzőképzésben több mint 15 éve jelen vagyok szaktárgyi oktatóként. Szabadidőmben hegyivezetőként és barlangkutatóként tevékenykedem.

Kérdezek tőle

Frányó Eszter

táplálkozássporttáplálkozásétrenddiéta

A táplálkozásnak önmagában nincs teljesítményfokozó hatása, de ha nem megfelelően viszed be a tápanyagokat, azzal nagyban ronthatsz a teljesítményeden. Dietetikusként az a célom, hogy kihozzam belőled a maximumot, méghozzá olyan személyre szabott tanácsokkal és étrenddel, amiben nem hagyom figyelmen kívül azt sem, hogy mi a kedvenc ételed. Fordulj hozzám bizalommal.

Kérdezek tőle

Csanya

terepfutásfutás

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Kérdezek tőle

Gadányi Bálint

maratonmaratoni felkészülésfutás

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Kérdezek tőle

Janota Zoltán 'Johnny'

triatlonTRXspinningtáplálék-kiegészítők

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kérdezek tőle

Kis-Soós Zsanett

futásfutótechnikafutás várandósság alatt

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Kérdezek tőle

Lubics Szilvia

futásultrafutásmotiváció

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

Kérdezek tőle

Lőrincz Olivér

ultrafutásterepfutásfutáskerékpár

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Kérdezek tőle

MacPherson Éva

táplálkozásinzulinrezisztenciatermészetgyógyászatétrend

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Kérdezek tőle

Markocsán Sándor

futásmaratonversenyzés

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyoszistallo égisze alatt.

Kérdezek tőle

Pulay Szilvi

személyi edzéscore edzéskiegészítő edzésaerobik

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Kérdezek tőle

Sipos Fanni

Futásfutómozgásfutótechnikakezdő futók

Teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok mellett futók mozgását elemzem, amit Hamburgban volt lehetőségem elsajátítani. Így edzéstervek írása közben nem csak az élettani, hanem a biomechnaikai szempontokat megfigyelve igyekszem kihozni a futókból a maximumot. A Semmelweis Egyetem Testnevelési Karán végeztem humánkineziológia szakon, kedvenc területem a terhelés élettan volt, amiben az Ensport laborvezetőjeként van lehetőségem elmélyülni. Futás mellett nagyon szeretek utazni, így az utazás dátumát gyakran 1-1 futórendezvényhez, versenyhez igazítom.

Kérdezek tőle

Szántó Nelli

személyi edzéstriatlonfutásamatőr futás

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Kérdezek tőle

Szilágyi Tibi

futásterepfutásultrafutás

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Kérdezek tőle

Vajda Zsuzsa

futásfutótechnika

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Kérdezek tőle

Fizess elő a Runner's World magazinra 35% kedvezménnyel!

Csak 2380 Ft