5 ok, amiért rókázol a futástól

Sajnos megeshet, hogy futás közben vagy után nemcsak hányingered lesz, de hánysz is. Megmutatjuk, mi ennek az oka, és hogyan tehetsz ellene.

Sajnos megeshet, hogy futás közben vagy után nemcsak hányingered lesz, de hánysz is. Megmutatjuk, mi ennek az oka, és hogyan tehetsz ellene.

[text]

1. Az emésztőrendszer kikapcsol


Amikor futsz, az oxigéndús vér nem a gyomor és más, nem létfontosságú szervek felé áramlik, hanem a tüdő, a szív és a keményen dolgozó izmok felé. Mivel ilyenkor a gyomornak nincs energiája úgy emészteni, mint normál esetben, megeshet, hogy inkább megszabadul a benne lévő ételektől, különösen akkor, ha túletted magad futás előtt (vagy közben). Ez fokozottan így van, ha meleg van, ilyenkor ugyanis még a hűtésre is rengeteg energia megy el.
Hogy ezt elkerüld, fontos, hogy kitapasztald, mennyi ételt bír el a szervezeted edzés közben. Bátran kísérletezz, csak ne aznap, amikor versenyed van. Az energiazselékkel és a cukros ételekkel vigyázz, ezekhez mindig fogyassz vizet, hogy megkönnyítsd az emésztést. A vízivás amúgy is nagyon fontos az anyagcsere szempontjából, de vigyázz, ha túl sokat iszol, az is hányáshoz vezethet.

2. Fokozott nyomás a gyomornak


Ha magas intenzitással futsz, növeled a nyomást a hasüregben, amitől nő a nyomás a gyomorban is. Ennek az az oka, hogy jobban igénybe veszed a törzsed és nehezebben lélegzel, miközben futsz. És ennek gyakran az az eredménye, hogy kikívánkozik a nyomrod tartalma. Itt is fokozottan ki vagy téve a veszélynek, ha sokat ettél és ittál futás előtt. Ezt csakis úgy kerülheted el, hogy nagyon odafigyelsz az ételed mennyiségére a futást megelőzően.

3. Rosszul választod meg, mit fogyassz


Nagyon fontos, hogy kerüld a savas ételeket. Ilyenek a citrusok (narancs, bogyós gyümölcsök, grapefruit), a finomított sajtok, és az üdítők. A savas ételektől – nem meglepő módon – még több gyomorsavad lesz. Ennek következményeként egyrészt lassul az emésztés, másrészt hányingered lesz.
A magas zsír-, fehérje- és rosttartalmú ételek is kerüljenek tiltólistára futás előtt, mert ezek is lassítják az emésztést. Magyarul az étel tovább marad a gyomorban, és futás közben úgy érzed, mintha egy kőszikla lenne a hasadban. Hogy ezt megelőzd, ne egyél az edzés előtti két órában. Ha muszáj, kapj be valami apróságot.

4. Túl gyorsan hagyod abba


Ha behúzod a féket rögtön azután, hogy nyomtál egy hajrát a futás végén, az komoly gondot okozhat a gyomorban, mivel az egyáltalán nincs felkészülve erre a hirtelen intenzitás váltásra. (Ugyanez történik, ha felülsz a hullámvasútra.) Ezt nagyon könnyű kiküszöbölni, ha a futás befejeztével lassú kocogással vagy gyors gyaloglással vezetsz le. Ha végeztél, nem igyál rögtön energiaitalt és ne egyél túl gyorsan. Igyál vizet, folytasd a gyaloglást és minden helyreáll magától.

5. Túl szomjas vagy


Sportorvosok szerint ha hajlamos vagy az erős izzadásra, könnyebben tör rád ahányinger. Ha a testtömeged több, mint 4 százalékát elveszted a futás alkalmával, előfordul, hogy a szervezeted nem tudja feldolgozni az utánpótlást, és hányni fogsz. Ez különösen igaz, ha már futás előtt is szomjas voltál.

[/text]
Körömpörkölt Félmaraton - futás a vasárnapi ebéd után

Főszerkesztőnk, Máté teli hassal indult futni...a végét kitalálhatjátok. Nem is, inkább mesélje el ő!

Fit.Love.Réka a Generali Runner's World Run maratonra készül: Miért olyan nehéz visszavenni?

Nem tudom, hogy a jó idő vagy a sok szuper közösségi futás, vagy mindkettő miatt, de az elmúlt hetekben nagyon elkapott a gépszíj és alig bírom visszafogni magam, hogy ne toljak le akár 2 edzést is minden nap.

Hogyan lehet hatékonyan fejleszteni a gyorsaságodon?

Szakértőnk, Szántó Nelli elmeséli, milyen módszerekkel tudtok fejleszteni a sebességeteken.

Ébredj! Ráadás esti futás a magyar BBG lányokkal

Az Ébredj! kihívás vége után egy nappal egy szuper kis közösségi futásra invitálunk Budapest legszebb helyeire:

Hetente hányszor kell elmenned futni?

Köztudott tény, hogy ahhoz, hogy futónak nevezd magad, futnod kell. Mindegy, mennyit és milyen gyakran, akkor is futó maradsz. Ha viszont versenyre készülsz, vagy a rekordod szeretnéd megdönteni, nagyon is számít az, hogy hányszor húzod fel a futócipőd, mekkora távot teszel meg, és mindezt milyen gyorsan!

Előfizetés

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Szakértőink
Kérdezz szakértőinktől!

Mindegy, hogy edzéssel, táplálkozással, fogyással, futóruházattal, cipőkkel kapcsolatban vagy bizonytalan, a legprofibb szakemberek készen állnak, hogy megválaszolják a kérdéseidet, és segítsenek neked jobb futóvá és sportolóvá válni!

Csanya

terepfutásfutás

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Kérdezek tőle

Gadányi Bálint

maratonmaratoni felkészülésfutás

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Kérdezek tőle

Gergely Noémi

dietetikasportdietetikasporttáplálkozástáplálkozás

Az állóképességi sportot űzők táplálkozása egy igazán izgalmas terület és csak nagy felelősséggel lehet végezni, mert ezek a Te sikeredet szolgálják. Célom, hogy együtt Veled elérjük mindazokat a célokat, amiket kitűztél magadnak!

Kérdezek tőle

Janota Zoltán 'Johnny'

triatlonTRXspinningtáplálék-kiegészítők

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kérdezek tőle

Kis-Soós Zsanett

futásfutótechnikafutás várandósság alatt

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Kérdezek tőle

Lubics Szilvia

futásultrafutásmotiváció

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

Kérdezek tőle

Lőrincz Olivér

ultrafutásterepfutásfutáskerékpár

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Kérdezek tőle

MacPherson Éva

táplálkozásinzulinrezisztenciatermészetgyógyászatétrend

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Kérdezek tőle

Markocsán Sándor

futásmaratonversenyzés

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyosztistallo égisze alatt.

Kérdezek tőle

Pulay Szilvi

személyi edzéscore edzéskiegészítő edzésaerobik

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Kérdezek tőle

Sipos Fanni

Futásfutómozgásfutótechnikakezdő futók

Teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok mellett futók mozgását elemzem, amit Hamburgban volt lehetőségem elsajátítani. Így edzéstervek írása közben nem csak az élettani, hanem a biomechnaikai szempontokat megfigyelve igyekszem kihozni a futókból a maximumot. A Semmelweis Egyetem Testnevelési Karán végeztem humánkineziológia szakon, kedvenc területem a terhelés élettan volt, amiben az Ensport laborvezetőjeként van lehetőségem elmélyülni. Futás mellett nagyon szeretek utazni, így az utazás dátumát gyakran 1-1 futórendezvényhez, versenyhez igazítom.

Kérdezek tőle

Szántó Nelli

személyi edzéstriatlonfutásamatőr futás

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Kérdezek tőle

Szilágyi Tibi

futásterepfutásultrafutás

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Kérdezek tőle

Vajda Zsuzsa

futásfutótechnika

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Kérdezek tőle

Fizess elő a Runner's World magazinra 35% kedvezménnyel!

Csak 2380 Ft