5 ok, amiért rókázol a futástól

Sajnos megeshet, hogy futás közben vagy után nemcsak hányingered lesz, de hánysz is. Megmutatjuk, mi ennek az oka, és hogyan tehetsz ellene.

Sajnos megeshet, hogy futás közben vagy után nemcsak hányingered lesz, de hánysz is. Megmutatjuk, mi ennek az oka, és hogyan tehetsz ellene.

[text]

1. Az emésztőrendszer kikapcsol


Amikor futsz, az oxigéndús vér nem a gyomor és más, nem létfontosságú szervek felé áramlik, hanem a tüdő, a szív és a keményen dolgozó izmok felé. Mivel ilyenkor a gyomornak nincs energiája úgy emészteni, mint normál esetben, megeshet, hogy inkább megszabadul a benne lévő ételektől, különösen akkor, ha túletted magad futás előtt (vagy közben). Ez fokozottan így van, ha meleg van, ilyenkor ugyanis még a hűtésre is rengeteg energia megy el.
Hogy ezt elkerüld, fontos, hogy kitapasztald, mennyi ételt bír el a szervezeted edzés közben. Bátran kísérletezz, csak ne aznap, amikor versenyed van. Az energiazselékkel és a cukros ételekkel vigyázz, ezekhez mindig fogyassz vizet, hogy megkönnyítsd az emésztést. A vízivás amúgy is nagyon fontos az anyagcsere szempontjából, de vigyázz, ha túl sokat iszol, az is hányáshoz vezethet.

2. Fokozott nyomás a gyomornak


Ha magas intenzitással futsz, növeled a nyomást a hasüregben, amitől nő a nyomás a gyomorban is. Ennek az az oka, hogy jobban igénybe veszed a törzsed és nehezebben lélegzel, miközben futsz. És ennek gyakran az az eredménye, hogy kikívánkozik a nyomrod tartalma. Itt is fokozottan ki vagy téve a veszélynek, ha sokat ettél és ittál futás előtt. Ezt csakis úgy kerülheted el, hogy nagyon odafigyelsz az ételed mennyiségére a futást megelőzően.

3. Rosszul választod meg, mit fogyassz


Nagyon fontos, hogy kerüld a savas ételeket. Ilyenek a citrusok (narancs, bogyós gyümölcsök, grapefruit), a finomított sajtok, és az üdítők. A savas ételektől – nem meglepő módon – még több gyomorsavad lesz. Ennek következményeként egyrészt lassul az emésztés, másrészt hányingered lesz.
A magas zsír-, fehérje- és rosttartalmú ételek is kerüljenek tiltólistára futás előtt, mert ezek is lassítják az emésztést. Magyarul az étel tovább marad a gyomorban, és futás közben úgy érzed, mintha egy kőszikla lenne a hasadban. Hogy ezt megelőzd, ne egyél az edzés előtti két órában. Ha muszáj, kapj be valami apróságot.

4. Túl gyorsan hagyod abba


Ha behúzod a féket rögtön azután, hogy nyomtál egy hajrát a futás végén, az komoly gondot okozhat a gyomorban, mivel az egyáltalán nincs felkészülve erre a hirtelen intenzitás váltásra. (Ugyanez történik, ha felülsz a hullámvasútra.) Ezt nagyon könnyű kiküszöbölni, ha a futás befejeztével lassú kocogással vagy gyors gyaloglással vezetsz le. Ha végeztél, nem igyál rögtön energiaitalt és ne egyél túl gyorsan. Igyál vizet, folytasd a gyaloglást és minden helyreáll magától.

5. Túl szomjas vagy


Sportorvosok szerint ha hajlamos vagy az erős izzadásra, könnyebben tör rád ahányinger. Ha a testtömeged több, mint 4 százalékát elveszted a futás alkalmával, előfordul, hogy a szervezeted nem tudja feldolgozni az utánpótlást, és hányni fogsz. Ez különösen igaz, ha már futás előtt is szomjas voltál.

[/text]
4 nő éppen New Yorkból Washingtonba fut - de vajon miért?

A futás egyúttal egy nőjogi ügyet szolgálna.

Nincs energiád? 6 dolog, ami segít kirobbanó formába kerülni

Ha az utóbbi időben úgy érzed, hogy soha nincs elég erőd a futásokhoz, edzésekhez, vagy úgy általában a mindennapokhoz, az alábbi változások a segítségedre lesznek!

5 ok - ezért hízol el télen

A telet sokan utálják: hideg, latyakos és a napot is ritkán látod. Mindenki köhög, beteg és a bankkártyádon is jóval kevesebb a pénz.

Ajándék apának: 1 éves előfizetés 30% kedvezménnyel
Borító
Előfizetés

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Fizess elő 35%-os kedvezménnyel! Most 4 lapszám 3580 Ft helyett csak 2380 Ft-ért lehet a tiéd!

Csak 2380 Ft