Fit.Love.Réka a Runner's World Run maratonra készül: Így fuss hétvégi hosszút!

Vészesen közeledik a maraton, és az azt megelőző két hosszú futásom (28 és 36 km), így most összeszedtem pár tippet, amiket én a hétvégi, hosszú futásaim során be szoktam építeni a gyakorlatba.

Vészesen közeledik a maraton, és az azt megelőző két hosszú futásom (28 és 36 km), így most összeszedtem pár tippet, amiket én a hétvégi, hosszú futásaim során be szoktam építeni a gyakorlatba.

1. Egyél előtte! – Több órás futásnak feltöltött tápanyagraktárakkal indulj neki. Start előtt 2 órával egyél mogyivajas pirítóst, banános zabkását, egy szendvicset, vagy amit jól esik. Az evés mellett figyelj a megfelelő hidratáltságra is, vigyél be minél több folyadékot a futás megkezdése előtt.

2. Melegíts be! – Természetesen soha, senki sem hagyja ki a pár perces átmozgatást, igaz? :)

3. Ne fusd el az elejét! – Hosszú távoknál alapszabály, hogy nem szabad nekiiramodni, mert könnyen visszaüthet a nagy lendület a táv második felében. Inkább fuss egyenletes, lassabb tempóban, vagy a vége felé gyorsíts be, ha van még benned energia.

4. Szakaszolj! – Nekem működni szokott, ha egy hosszú futáskor nem egyben gondolok a távra, hanem felezem, vagy több, kisebb szakaszra bontom. Könnyebben túllendülök ezen, ha mondjuk a 28 kiliset 10+10+8-ként osztom fel fejben.

5. Váltogasd az útvonalakat! – Aki kevésbé monotonitástűrő és szeret nézelődni is futás közben, annak érdemes változatos helyeken futni és nem a háztömb körül körözni. Én is rendszeresen megyek távolabbra is a Duna-parttól, ahol lakom, mert már minden buckát ismerek, így felüdülés tud lenni a Hármashatár-hegyen, a Normafánál, a Margit-szigeten vagy a rakparton futni is.

6. Ne hallgass a negatív hangokra! – Simán előfordulhat több óra futás alatt, hogy úgy érzed, nem fog menni. Ilyenkor a cél lebegjen a szemed előtt, ha versenyre készülsz, hiszen tudod, hogy a felkészülésed fontos lépcsőfoka minden egyes hosszú távú edzés is. Ha pedig csak egy hétvégi hosszún vagy kinn, egyedül, akkor sem adhatod fel: hiszen imádod, ezért csinálod.

7. Frissíts! – Hosszú futások közben kiürülnek a tápanyagraktárak, így fontos, hogy pótold ezeket. Inni én ebben a napsütéses, tavaszi időben nagyjából 5-6 kilométerenként szoktam kb. 1 decit, 10 kilométer feletti futásoknál pedig már a szénhidrátot is pótolni kell. Gélekkel, izotóniás italokkal a legcélszerűbb ezeket, mert hamar felszívódnak.

8. Élvezd! – Tudom, főleg, ha egy egyetemes nagy terv része a napi futás (mint Nekem a maratoni cél felé), hajlamosak vagyunk néha csak kötelességként tekinteni rá, de sosem szabad elfelejteni, hogy ezt tulajdonképpen azért csináljuk, mert szeretjük. Szeretünk sportolni, szeretünk a friss levegőn mozogni és épp ezért próbáld meg minden percét kiélvezni az időnek, amit erre fordítasz.

9. Keress társakat! – Bringával elkísérhet a pasid/csajod, vagy fuss együtt akár valakivel vagy valakikkel. Ha egyedül meg is zuhannál, társaságban sokkal inkább ki fogsz tartani.

Kép
forrás: Szaszafotó

10. Nyújts le és hengerezz! – Órákig tartó mozgás után kiemelten fontos figyelmet fordítani az izmok ellazítására. Utána vegyél egy forró fürdőt és egy kis hengerezés is jól jön.

11. Egyél utána is rögtön! – Érdemes minél hamarabb szénhidráthoz és fehérjéhez juttatni a szervezetünket, hogy meggátoljuk az izombontást.

Találkozzunk április 23-án, Balatonfüreden a Runner's World Runon, ahol Réka maratoni távon indul. Nevezz itt!

3 kérdés, amivel biztosan őrületbe kergetsz egy vega futót

Szóval, ha te húsevő vagy, és megismerkedsz egy vega futóval, ezeket hanyagold, mert megválaszoljuk mi ő helyette!

A legfontosabb dolgok, amiket tudnod kell az IT-szalagodról

Érdemes SMR-hengerezned? És nyújtanod? Választ adunk a legfontosabb kérdésre az IT-szalagoddal kapcsolatban.

Mi okozza az izomhúzódást és hogyan kell kezelni?

Jártál már úgy, hogy futás közen hirtelen éles fájdalmat éreztél? Ez sajnos az izomhúzódás tünete. A megfelelő kezeléséről megkérdeztünk egy szakértőt.

Mire ügyelj, ha nagy melegben futni mész?

Az elmúlt hetekben ízelítőt kaptunk a nyári melegből és az előrejelzések szerint egyelőre folytatódnak a 30 pluszos napok. Íme pár praktika, amelyekkel elviselhetőbbé válnak a kánikulai futások.

Előfizetés

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Szakértőink
Kérdezz szakértőinktől!

Mindegy, hogy edzéssel, táplálkozással, fogyással, futóruházattal, cipőkkel kapcsolatban vagy bizonytalan, a legprofibb szakemberek készen állnak, hogy megválaszolják a kérdéseidet, és segítsenek neked jobb futóvá és sportolóvá válni!

Fülöp Tibor

futáspulzuskontrollteljesítménydiagnosztikakerékpárhegymászás

Az edzőképzést és teljesítménydiagnosztika képzést Németországban végeztem. A Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatójaként elsősorban állóképességi sportolók sportágspecifikus teljesítménydiagnosztikájával, valamint személyre szabott edzéstervezéssel foglalkozom. A hazai edzőképzésben több mint 15 éve jelen vagyok szaktárgyi oktatóként. Szabadidőmben hegyivezetőként és barlangkutatóként tevékenykedem.

Kérdezek tőle

Frányó Eszter

táplálkozássporttáplálkozásétrenddiéta

A táplálkozásnak önmagában nincs teljesítményfokozó hatása, de ha nem megfelelően viszed be a tápanyagokat, azzal nagyban ronthatsz a teljesítményeden. Dietetikusként az a célom, hogy kihozzam belőled a maximumot, méghozzá olyan személyre szabott tanácsokkal és étrenddel, amiben nem hagyom figyelmen kívül azt sem, hogy mi a kedvenc ételed. Fordulj hozzám bizalommal.

Kérdezek tőle

Csanya

terepfutásfutás

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Kérdezek tőle

Gadányi Bálint

maratonmaratoni felkészülésfutás

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Kérdezek tőle

Janota Zoltán 'Johnny'

triatlonTRXspinningtáplálék-kiegészítők

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kérdezek tőle

Kis-Soós Zsanett

futásfutótechnikafutás várandósság alatt

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Kérdezek tőle

Lubics Szilvia

futásultrafutásmotiváció

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

Kérdezek tőle

Lőrincz Olivér

ultrafutásterepfutásfutáskerékpár

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Kérdezek tőle

MacPherson Éva

táplálkozásinzulinrezisztenciatermészetgyógyászatétrend

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Kérdezek tőle

Markocsán Sándor

futásmaratonversenyzés

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyoszistallo égisze alatt.

Kérdezek tőle

Pulay Szilvi

személyi edzéscore edzéskiegészítő edzésaerobik

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Kérdezek tőle

Sipos Fanni

Futásfutómozgásfutótechnikakezdő futók

Teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok mellett futók mozgását elemzem, amit Hamburgban volt lehetőségem elsajátítani. Így edzéstervek írása közben nem csak az élettani, hanem a biomechnaikai szempontokat megfigyelve igyekszem kihozni a futókból a maximumot. A Semmelweis Egyetem Testnevelési Karán végeztem humánkineziológia szakon, kedvenc területem a terhelés élettan volt, amiben az Ensport laborvezetőjeként van lehetőségem elmélyülni. Futás mellett nagyon szeretek utazni, így az utazás dátumát gyakran 1-1 futórendezvényhez, versenyhez igazítom.

Kérdezek tőle

Szántó Nelli

személyi edzéstriatlonfutásamatőr futás

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Kérdezek tőle

Szilágyi Tibi

futásterepfutásultrafutás

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Kérdezek tőle

Vajda Zsuzsa

futásfutótechnika

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Kérdezek tőle

Fizess elő a Runner's World magazinra 35% kedvezménnyel!

Csak 2380 Ft