Na mi a pálya?

A résztávos pályaedzés szépségei az amatőr futó(anyuka) szemszögéből.

A résztávos pályaedzés szépségei az amatőr futó(anyuka) szemszögéből.

December elején volt egy beszélgetésünk Norbival azzal kapcsolatban, hogy mi az, amitől igazán gyorsulni lehet. Nagyjából hónapok óta egy helyben toporogtam ezen a téren. Megcsináltam rendben a heti két feladatos futásomat, de valójában soha nem éreztem elégedetnek magam az edzések után.

Volt olyan, hogy azt gondoltam, hű, most nagyon megy, most nagyon jó vagyok, majd az adott szakasz után meglepetten láttam, hogy 5.30 perc / km volt az a tempó, aminél azt gondoltam, hogy nagyon megy. Persze éreztem, hogy ez így nem okés, hisz, ha a normál tempóm 5.40-5.50 körüli, akkor nem igazán mondható erős tempónak az 5.30-as ezer. Szóval sok ilyen és ehhez hasonló félresikerült résztáv után beszélgettünk Norbival, mígnem azt mondta, hogy menjek le Vajda Zsuzsiékhoz edzeni. Először kicsit vakartam a fejem, hogy de hát ők későn edzenek, meg nem ismerek ott senkit igazán, meg úgy összességében keresgéltem a kifogásokat – azt hiszem éreztem, hogy eléggé ki kell majd lépnem a komfortos zónámból – de aztán be kellett látnom, hogy valójában egyik sem volt olyan ok, amely miatt legalább ne nézhettem volna meg, hogy mit csinálnak. Így hát történetesen pont december 6-án le is mentem az első MAC-os keddi edzésre.

Mindenféle nyújtás, bemelegítő futás, futóiskolázás után kezdődik az edzés kemény része a 400-as pályán. Volt, hogy 600 métereket futottunk, volt, hogy 5 darab ezret, meg olyan is, hogy 800 métereket, ezeken belül pedig voltak hosszabb, rövidebb szakaszok, amelyek tempósak, illetve könnyűek voltak. Szóval különböző típusú táv és tempó váltogatással telik a pályán az edzés feladatos része.

Korábbi téli, hétvégi edzés, némileg ideálisabb körülmények között, mint a mai esti futásunknál
Korábbi téli, hétvégi edzés, némileg ideálisabb körülmények között, mint a mai esti futásunknál

Nagyjából alig látom, hogy kikkel futok. Hiába van kivilágítva az atlétikai pálya, tökre nem látok szinte semmit, félhomály van. Arra elég a fény, hogy lássam a lábam alatt a pálya jelöléseit és próbáljak tapadni vagy legalább közel lenni az előttem lévőhöz. A csapat hátulján iszkolok, nem mondom, hogy a legutolsó vagyok, de úgy eléggé a végén. S még így is "simán" (már-már röhögve :-)) 4.30-on belül „tolom” az ezreket. Nem tudom és nem is fontos, hogy az eleje mit csinál. Mint ahogyan az sem fontos, hogy kiféle, miféle az a maréknyi ember, akik minden kedden fegyelmezetten és rendíthetetlenül hajtják végre a Zsuzsi által kitalált finomságokat.

Időnként azért átvillan az agyamon, hogy nekem, a 40 éves, 2 gyerekes anyukának, mi a jó fenének kell kedden este 8-kor a MAC-ban, akár -10 fokban, tapadni az előttem futóra, s ez által a tapadás által számomra fontos előnyökre szert tenni a magam futóállapotára tekintettel. De azaz igazság, hogy mindegy ez, mármint az én 40 évem, meg a 2 gyerekem, meg bármi, ami engem itt megkülönböztet a többiektől. Az a fontos, hogy valószínű, mindannyian ugyanazért a dologért járunk oda, ugyanazért a célért alkotunk – ismeretlenül is – egy látszólag megbonthatatlan egységet. Hiszen a legelső futónk – igen, az enyém is – aki mit tudom én, milyen tempóban vágtázik száz méterekkel előttem (nem is látom őt), engem is húz, az én gyorsaságomat is fokozza, ami által az én alaptempóm remélhetőleg kisvártatva – mondjuk tavaszra – sok-sok másodperccel fog javulni és ez tuti, akár elhiszem, akár nem, akár akarom, akár nem. Ez egy nagyon-nagyon egyszerű dolog. Csupán csak be kell állni és csinálni.

Jó pofa ajándék pályaatlétikát (is) kedvelő futóismerősöknek
forrás: Ikea
Jó pofa ajándék pályaatlétikát (is) kedvelő futóismerősöknek

Ma egyébként a totál jeges szigeti külső körről és a 400-as pályáról a Margitsziget központi útjára szorultunk. Ezen a belső, 5 km-es úton kellett tempót futni a jegesedést figyelembe véve. Ahol jég volt, ott lassítani kellett (az volt a pihenő szakasz). 24.10-en belüli (talán 3 vagy 6 mp) lett a köröm. A gyors fejszámoló Vajda Zsuzsi 4.48 körüli átlagtempót mondott. -5 fokban, félig sötétben, jeges úton, vállalom. Itt láthatóak az edzés paraméterei. Na szóval így telnek mostanában a kedd esték. A leghasznosabb és a legegyszerűbb futóedzés, már, ami a gyorsaságot fejlesztő edzésmódszereket illeti. Ja és, hogy én történetesen terepcélokra készülök ebben az évben, ráadásul remélhetőleg lesz köztük aránylag hosszú is… Sebaj. Egyes futóiskolák szerint mindegy, hogy hol futsz, ha gyors szeretnél lenni, elsősorban síkon fejleszd a gyorsaságod, amit aztán persze terepen is érezni fogsz.

Vajda Zsuzsi mér és mondja is, hogy mennyi az annyi, mindenkinek

Vajda Zsuzsi mér és mondja is, hogy mennyi az annyi, mindenkinek

Egyébként nagyon értékelem és nagyra tartom Zsuzsi elképesztő lelkesedését, amellyel az edzéseket levezényli. Nem igazán tudom elképzelni, hogy lenne futó, akit ne lenne képes feldobni ez a szemlélet. Megkockáztatom, hogy így nem is annyira nehezek ezek a kedd esti résztávok. :-)

Felkészülés a Generali Runner’s World Runra: A táplálkozás szerepe a felkészülésben és a versenyen

Judit és Gellért felkészülésének következő állomása a megfelelő étrend kialakítása volt, melyben MacPherson Éva természetgyógyász, egészség és táplálkozási tanácsadó volt segítségükre.

Milyen gyakorlatokkal erősítheted a törzsizmaid?

A törzsizmok erősítése nagyon fontos futóknál. Szakértőnk, Pulay Szilvi elmeséli, hogyan tudjátok megerősíteni őket!

VTM: szuperfinish helyett szuperbetli

Avagy hogyan lehet elrontani egy minden jel szerint nagyszerűnek ígérkező futást. Rögtön elmesélem...

Körömpörkölt Félmaraton - futás a vasárnapi ebéd után

Főszerkesztőnk, Máté teli hassal indult futni...a végét kitalálhatjátok. Nem is, inkább mesélje el ő!

Fit.Love.Réka a Generali Runner's World Run maratonra készül: Miért olyan nehéz visszavenni?

Nem tudom, hogy a jó idő vagy a sok szuper közösségi futás, vagy mindkettő miatt, de az elmúlt hetekben nagyon elkapott a gépszíj és alig bírom visszafogni magam, hogy ne toljak le akár 2 edzést is minden nap.

Előfizetés

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Szakértőink
Kérdezz szakértőinktől!

Mindegy, hogy edzéssel, táplálkozással, fogyással, futóruházattal, cipőkkel kapcsolatban vagy bizonytalan, a legprofibb szakemberek készen állnak, hogy megválaszolják a kérdéseidet, és segítsenek neked jobb futóvá és sportolóvá válni!

Csanya

terepfutásfutás

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Kérdezek tőle

Gadányi Bálint

maratonmaratoni felkészülésfutás

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Kérdezek tőle

Gergely Noémi

dietetikasportdietetikasporttáplálkozástáplálkozás

Az állóképességi sportot űzők táplálkozása egy igazán izgalmas terület és csak nagy felelősséggel lehet végezni, mert ezek a Te sikeredet szolgálják. Célom, hogy együtt Veled elérjük mindazokat a célokat, amiket kitűztél magadnak!

Kérdezek tőle

Janota Zoltán 'Johnny'

triatlonTRXspinningtáplálék-kiegészítők

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kérdezek tőle

Kis-Soós Zsanett

futásfutótechnikafutás várandósság alatt

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Kérdezek tőle

Lubics Szilvia

futásultrafutásmotiváció

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

Kérdezek tőle

Lőrincz Olivér

ultrafutásterepfutásfutáskerékpár

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Kérdezek tőle

MacPherson Éva

táplálkozásinzulinrezisztenciatermészetgyógyászatétrend

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Kérdezek tőle

Markocsán Sándor

futásmaratonversenyzés

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyosztistallo égisze alatt.

Kérdezek tőle

Pulay Szilvi

személyi edzéscore edzéskiegészítő edzésaerobik

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Kérdezek tőle

Sipos Fanni

Futásfutómozgásfutótechnikakezdő futók

Teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok mellett futók mozgását elemzem, amit Hamburgban volt lehetőségem elsajátítani. Így edzéstervek írása közben nem csak az élettani, hanem a biomechnaikai szempontokat megfigyelve igyekszem kihozni a futókból a maximumot. A Semmelweis Egyetem Testnevelési Karán végeztem humánkineziológia szakon, kedvenc területem a terhelés élettan volt, amiben az Ensport laborvezetőjeként van lehetőségem elmélyülni. Futás mellett nagyon szeretek utazni, így az utazás dátumát gyakran 1-1 futórendezvényhez, versenyhez igazítom.

Kérdezek tőle

Szántó Nelli

személyi edzéstriatlonfutásamatőr futás

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Kérdezek tőle

Szilágyi Tibi

futásterepfutásultrafutás

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Kérdezek tőle

Vajda Zsuzsa

futásfutótechnika

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Kérdezek tőle

Fizess elő a Runner's World magazinra 35% kedvezménnyel!

Csak 2380 Ft