Ez történik a szervezetedben, ha kihagyod az edzést

Ez történik, ha az izzasztó edzések helyett a punnyadást választod, s ennyi időbe tellik mindezt visszaállítani:

Ez történik, ha az izzasztó edzések helyett a punnyadást választod, s ennyi időbe tellik mindezt visszaállítani:

Olvasd el ezt is!

1. A vérnyomásod az egekbe szökik
A hatás szinte azonnali: a vérnyomásod mindig magasabb azokon a napokon, amikor nem mozogsz. A vérerek már két hét után alkalmazkodnak az ülő életmódhoz és felnyomják az értékeidet, derül ki a PLoS friss tanulmányából.
Egy hónapon belül a merev artériák és vénák olyan vérnyomásértékekhez juttatnak, mintha sose sportoltál volna, mondja a szerző Linda Pescatello, Ph.D., a Connecticut Egyetem tudósa.
Fordítsd visszájára: az egész forgatókönyv megfordul, amit elkezdesz újra dolgozni. A vérnyomás aznap már lecsökken egy kicsit, egy héten belül a vérerek újból hatékonyan működnek. Egy-két hónap elteltével az edzéssel karbantartott érrendszer rugalmasabb lesz, a vérnyomást tartósan lecsökkentve, mondja Pescatello.

2. Megnő a vércukorszint
Normál esetben a vércukorszint étkezés után emelkedik, majd lecsökken amikor az izmok és egyéb szöveteknek energiára van szüksége. Azonban 5 napos tétlenség után az evés utáni magas értékek ehelyett ugyanúgy maradnak, mondja egy mostani, a Medicine & Science in Sports & Exercise-ban megjelent tanulmány.
Ha ülve maradsz, a vércukorszint folyamatosan kúszik felfelé, szív- és cukorbetegség kockázatát okozva, mondja a tanulmány társszerzője James Thyfault, Ph.D., a Missouri Egyetemről.
Fordítsd visszájára: már 1 hetes rendszeres testmozgás jelentős mértékben csökkenti az étkezés után felívelő cukorszint mértékét, még azoknak is, akik 2.típusú diabéteszben szenvednek, mondja Thyfault.

3. Hamar kifulladhatsz
Egy pár lépcsőfok után is levegő után kapkodsz? Két héttel a mozgás abbahagyása után a VO2 max— a maximális oxigén mértéke, amit az izmok fel tudnak használni – érték legalább 20%-kal csökken, mondja a sportfiziológus, Stacy Sims, Ph.D, M.Sc.
Sőt, ha nemrég kezdtél el edzeni – mondjuk új évi fogadalomként – az eddig nyert fitnesz nyereséged azon nyom el is párolog, jegyzi meg Nikolaos Koundourakis, Ph.D., Crete University munkatársa.
Ennek egyik oka, hogy elveszted a mitokondriumokat, azokat a mini erőműveket az izomsejten belül, ami az oxigént energiává alakítja. Egy nemrégi brit tanulmány szerint két hét punnyadással annyit vesztesz belőlük, amit 6 hetes állóképességi munkával megszereztél.
Fordítsd a visszájára: visszaépítheted azokat a mitokondriumokat, méghozzá ugyanannyi idő alatt, amennyi alatt elvesztetted őket. Valószínűleg ez azért van, mert mindenki más is csak a nap egy részében tud mozogni. Az ülő életmód azonban egy 24 órás időtöltés, mondja Martin Gram, Ph.D., a Copenhagen Egyetemről. Mi a jó hír? Sose késő újrakezdeni a sportot. A tanulmányban egy idősebb ember körülbelül ugyanannyi idő alatt nyert el edzettséget mint a 45 éves, fiatalabb társai, mutat rá Gram.

4. Elsorvadnak az izmaid
Az erő tovább megmarad mint az állóképesség, ha felakasztod a kondibérleted a falra... Függően attól mennyire vagy rest, a négyfejű combizom és a bicepsz elkezd zsugorodni, amint kilépsz a konditerem ajtaján. A szakemberek szignifikáns izomtömegnövekedést mutattak ki, két hetes pihenő után. Sőt, néhány izom rostja átalakul a gyors, IIa típusú gyors izomrostokból, dinamikus de gyorsabban kifáradó IIx- típusra. Ez megakadályozhatja, hogy hosszabb távon, magas intenzitású mozgást végezz.
Fordítsd a visszájára: Hosszabb időbe fog telni, hogy visszaépítsd azt az izomtömeget, mint amennyi idő alatt megváltál tőle, de nem annyi mint egy olyannak, aki csak álmaiban fogott valaha súlyzót. S mi lesz azokkal a gyors-összehúzódású izomrostokkal? Körülbelül 10 szükséges olyan heti háromszori súlyzós tréninggel megspékelt hétből, hogy a teljes állomány 22%-kal nőjjön, ugyanannyi a IIa és IIx típusoknak, derül ki a Human Movement Sciense tanulmányából.

Gyönyörű illusztrációk a világ leghíresebb maratonjairól

A Cape Horn Illustrated csapata gyönyörű képeket készít a népszerű útvonalakról.

18 dolog, amiről csak a futók tudják, hogy igaz

Különlegesek vagyunk, mi futók. Csomó olyan dolgot teszünk, amit mások nem értenek meg. A lényeg viszont, hogy egy olyan közösséghez tartozunk, aminek minden tagjának ugyanaz a célja: hogy a legtöbbet kihozza magából.

Mivel regenerálódj edzés után, ha tejet nem fogyaszthatsz?

Szakértőnk, MacPherson Éva elmonjda, hogyan tudjátok pótolni a fehérjét, ha kazein intoleranciával küzdötök.

Rákóczi Feri: „Találj egy jó célt magadnak!"

Rákóczi Feri múlt vasárnap teljesítette a Los Angeles Marathon 42 kilométeres távját. Ezzel kapcsolatos élményeiről számol be nektek következő posztjában.

Kvázi bárki csatlakozhat még mindig az Ébredj! kihíváshoz…

…akárcsak Markocsán Sándor tette, a Runner’s World szakértője, a Kvázibárki egyik alapítója, többszörös magyar bajnok futó.

Előfizetés

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Szakértőink
Kérdezz szakértőinktől!

Mindegy, hogy edzéssel, táplálkozással, fogyással, futóruházattal, cipőkkel kapcsolatban vagy bizonytalan, a legprofibb szakemberek készen állnak, hogy megválaszolják a kérdéseidet, és segítsenek neked jobb futóvá és sportolóvá válni!

Csanya

terepfutásfutás

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Kérdezek tőle

Gadányi Bálint

maratonmaratoni felkészülésfutás

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Kérdezek tőle

Gergely Noémi

dietetikasportdietetikasporttáplálkozástáplálkozás

Az állóképességi sportot űzők táplálkozása egy igazán izgalmas terület és csak nagy felelősséggel lehet végezni, mert ezek a Te sikeredet szolgálják. Célom, hogy együtt Veled elérjük mindazokat a célokat, amiket kitűztél magadnak!

Kérdezek tőle

Janota Zoltán 'Johnny'

triatlonTRXspinningtáplálék-kiegészítők

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kérdezek tőle

Kis-Soós Zsanett

futásfutótechnikafutás várandósság alatt

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Kérdezek tőle

Lubics Szilvia

futásultrafutásmotiváció

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

Kérdezek tőle

Lőrincz Olivér

ultrafutásterepfutásfutáskerékpár

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Kérdezek tőle

MacPherson Éva

táplálkozásinzulinrezisztenciatermészetgyógyászatétrend

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Kérdezek tőle

Markocsán Sándor

futásmaratonversenyzés

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyosztistallo égisze alatt.

Kérdezek tőle

Pulay Szilvi

személyi edzéscore edzéskiegészítő edzésaerobik

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Kérdezek tőle

Sipos Fanni

Futásfutómozgásfutótechnikakezdő futók

Teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok mellett futók mozgását elemzem, amit Hamburgban volt lehetőségem elsajátítani. Így edzéstervek írása közben nem csak az élettani, hanem a biomechnaikai szempontokat megfigyelve igyekszem kihozni a futókból a maximumot. A Semmelweis Egyetem Testnevelési Karán végeztem humánkineziológia szakon, kedvenc területem a terhelés élettan volt, amiben az Ensport laborvezetőjeként van lehetőségem elmélyülni. Futás mellett nagyon szeretek utazni, így az utazás dátumát gyakran 1-1 futórendezvényhez, versenyhez igazítom.

Kérdezek tőle

Szántó Nelli

személyi edzéstriatlonfutásamatőr futás

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Kérdezek tőle

Szilágyi Tibi

futásterepfutásultrafutás

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Kérdezek tőle

Vajda Zsuzsa

futásfutótechnika

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Kérdezek tőle

Fizess elő a Runner's World magazinra 35% kedvezménnyel!

Csak 2380 Ft