Ez történik a szervezetedben, ha kihagyod az edzést

Ez történik, ha az izzasztó edzések helyett a punnyadást választod, s ennyi időbe tellik mindezt visszaállítani:

Ez történik, ha az izzasztó edzések helyett a punnyadást választod, s ennyi időbe tellik mindezt visszaállítani:

Olvasd el ezt is!

1. A vérnyomásod az egekbe szökik
A hatás szinte azonnali: a vérnyomásod mindig magasabb azokon a napokon, amikor nem mozogsz. A vérerek már két hét után alkalmazkodnak az ülő életmódhoz és felnyomják az értékeidet, derül ki a PLoS friss tanulmányából.
Egy hónapon belül a merev artériák és vénák olyan vérnyomásértékekhez juttatnak, mintha sose sportoltál volna, mondja a szerző Linda Pescatello, Ph.D., a Connecticut Egyetem tudósa.
Fordítsd visszájára: az egész forgatókönyv megfordul, amit elkezdesz újra dolgozni. A vérnyomás aznap már lecsökken egy kicsit, egy héten belül a vérerek újból hatékonyan működnek. Egy-két hónap elteltével az edzéssel karbantartott érrendszer rugalmasabb lesz, a vérnyomást tartósan lecsökkentve, mondja Pescatello.

2. Megnő a vércukorszint
Normál esetben a vércukorszint étkezés után emelkedik, majd lecsökken amikor az izmok és egyéb szöveteknek energiára van szüksége. Azonban 5 napos tétlenség után az evés utáni magas értékek ehelyett ugyanúgy maradnak, mondja egy mostani, a Medicine & Science in Sports & Exercise-ban megjelent tanulmány.
Ha ülve maradsz, a vércukorszint folyamatosan kúszik felfelé, szív- és cukorbetegség kockázatát okozva, mondja a tanulmány társszerzője James Thyfault, Ph.D., a Missouri Egyetemről.
Fordítsd visszájára: már 1 hetes rendszeres testmozgás jelentős mértékben csökkenti az étkezés után felívelő cukorszint mértékét, még azoknak is, akik 2.típusú diabéteszben szenvednek, mondja Thyfault.

3. Hamar kifulladhatsz
Egy pár lépcsőfok után is levegő után kapkodsz? Két héttel a mozgás abbahagyása után a VO2 max— a maximális oxigén mértéke, amit az izmok fel tudnak használni – érték legalább 20%-kal csökken, mondja a sportfiziológus, Stacy Sims, Ph.D, M.Sc.
Sőt, ha nemrég kezdtél el edzeni – mondjuk új évi fogadalomként – az eddig nyert fitnesz nyereséged azon nyom el is párolog, jegyzi meg Nikolaos Koundourakis, Ph.D., Crete University munkatársa.
Ennek egyik oka, hogy elveszted a mitokondriumokat, azokat a mini erőműveket az izomsejten belül, ami az oxigént energiává alakítja. Egy nemrégi brit tanulmány szerint két hét punnyadással annyit vesztesz belőlük, amit 6 hetes állóképességi munkával megszereztél.
Fordítsd a visszájára: visszaépítheted azokat a mitokondriumokat, méghozzá ugyanannyi idő alatt, amennyi alatt elvesztetted őket. Valószínűleg ez azért van, mert mindenki más is csak a nap egy részében tud mozogni. Az ülő életmód azonban egy 24 órás időtöltés, mondja Martin Gram, Ph.D., a Copenhagen Egyetemről. Mi a jó hír? Sose késő újrakezdeni a sportot. A tanulmányban egy idősebb ember körülbelül ugyanannyi idő alatt nyert el edzettséget mint a 45 éves, fiatalabb társai, mutat rá Gram.

4. Elsorvadnak az izmaid
Az erő tovább megmarad mint az állóképesség, ha felakasztod a kondibérleted a falra... Függően attól mennyire vagy rest, a négyfejű combizom és a bicepsz elkezd zsugorodni, amint kilépsz a konditerem ajtaján. A szakemberek szignifikáns izomtömegnövekedést mutattak ki, két hetes pihenő után. Sőt, néhány izom rostja átalakul a gyors, IIa típusú gyors izomrostokból, dinamikus de gyorsabban kifáradó IIx- típusra. Ez megakadályozhatja, hogy hosszabb távon, magas intenzitású mozgást végezz.
Fordítsd a visszájára: Hosszabb időbe fog telni, hogy visszaépítsd azt az izomtömeget, mint amennyi idő alatt megváltál tőle, de nem annyi mint egy olyannak, aki csak álmaiban fogott valaha súlyzót. S mi lesz azokkal a gyors-összehúzódású izomrostokkal? Körülbelül 10 szükséges olyan heti háromszori súlyzós tréninggel megspékelt hétből, hogy a teljes állomány 22%-kal nőjjön, ugyanannyi a IIa és IIx típusoknak, derül ki a Human Movement Sciense tanulmányából.

Tanácsok, hogy ne szenvedj annyira a futópadon

Gyűlölök padon futni. Mondjuk soha nem szoktam, mert esőben, hóban, fagyban, 50 fokban is inkább odakint edzem, nem igazán zavarnak a különböző környezeti tényezők.

Meggyógyítja az ízületi gyulladásokat, csökkenti a fájdalmat: a kurkuma tényleg csodaszer!

Újabban az egyik legtrendibb fűszer, sőt már menő „arany lattét” is lehet belőle készíteni a kurkumából. De nem csak a különleges íze miatt, hanem fantasztikus hatásai miatt is hódít, amelyek kifejezetten sportolók számára hasznosak!

Tésztavacsora 15 perc alatt, 29 gramm fehérjével

A recept nem titkolt célja, hogy ne tudj kifogást találni arra, hogy miért nem főzöl otthon. És mik a leggyakoribb kifogások?

Szereted a kihívásokat? Fuss az év leghidegebb időszakában és légy részese egy nemzetközi versenynek!

Minden év januárjának és februárjának utolsó vasárnapján világszerte csatlakoznak a finn kezdeményezésű Yours Truly futáshoz.

Javíts az edzéseid hatékonyságán!

Hozd ki a legtöbbet az edzéseidből végre!

Előfizetés

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Fizess elő 35%-os kedvezménnyel! Most 4 lapszám 3580 Ft helyett csak 2380 Ft-ért lehet a tiéd!

Csak 2380 Ft