„Aki megérzi a futás varázsát, azzal egyszer újra találkozunk”

Vajda Zsuzsanna hihetetlen lelkesedése és a futás iránti mély elköteleződése, sok futót vonz edzésről edzésre a Margitszigeti Atlétikai Club-ba (MAC), még az őszi, téli, sötét, esős, hideg időszakban is. Vajon mi a titka az általa vezetett futóedzéseknek? Talán az, hogy őszinte örömmel csinálja.

Vajda Zsuzsanna hihetetlen lelkesedése és a futás iránti mély elköteleződése, sok futót vonz edzésről edzésre a Margitszigeti Atlétikai Club-ba (MAC), még az őszi, téli, sötét, esős, hideg időszakban is. Vajon mi a titka az általa vezetett futóedzéseknek? Talán az, hogy őszinte örömmel csinálja.

- A MAC edzője vagy, ebben a klubban kezdted el az egyetem utáni futókarrieredet is. Adódik a kérdés, ez a Club a második otthonod?

- Otthon csak egy van, de valóban nagyon fontos szerepet tölt be az életemben a futás és maga a Club is. Talán azért, mert míg versenyző voltam, akkor érezhettem nap, mint nap, hogy a sport hogyan formálja a személyiségemet, mennyire fantasztikus érzés egy-egy jó eredmény sikere. Edzőként pedig próbálom mindezt átadni, segíteni a sportolóimnak a reális célok kitűzésében, annak sikeres teljesítésében.

- Kedden és Csütörtökön edzősködtök Kis Zsanival a Margitsztigeten található atlétikai centrumban, illetve áprilistól októberig szerdánként a Nike Futóklubban. Az vettem észre, hogy a résztvevők 60-70 %-a lány. Mi lehet ennek az oka?

- Talán a lányok tudatosabbak, jobban igénylik, hogy vezessék őket, több támaszra és segítségre szorulnak. Zsanival mi a kezdő csoportot visszük, és ott általában több a lány, mint a fiú, de ezt a fiúk gyorsan észreveszik és a nyár végére a nemek aránya általában 50-50%-ra változik.

Kép

- Hogy néz ki nálatok egy keddi vagy egy csütörtöki edzés?

- Általában 50-60 fő jön el az edzéseinkre, közös bemelegítéssel kezdünk, majd két csoportban dolgozunk tovább, kezdő és haladó szinten. A speciális bemelegítés során mindig foglalkozunk a futómozgás koordinációjával, illetve a futáshoz szükséges izomzat megerősítésével, hiszen csak így tudjuk elkerülni a sérüléseket. Az edzés fő részében többféle edzéseszközt is alkalmazunk, attól függően, hogy milyen képességet szeretnék fejleszteni. Soha nem hagyjuk el a levezető futást, és a levezető nyújtást sem.

- Van közös edzés a hét egyéb napjain is?

- Egyesületi szinten nem szervezünk, de mindig nagy örömmel tölt el, ha a hétvégi futásom közben, összefutok a csoportom tagjaival, akik egymás közt megbeszélve közösen csinálják meg a hosszú edzéseiket.

- Nálatok a tanítványok személyre szabott edzéseket kapnak?

- Az azért túlzás lenne, hogy mindenki személyre szabott edzést kapna, de mindenféleképpen figyelek az egyénre szabott terhelhetőség mértékére. Ezért nem csinálom a csoporttal az edzést, mert ha kívülről látom a csapatot, akkor jobban tudok segíteni.

Kép

- Úgy tudom, évente 1-2 alkalommal edzőtábort is szerveztek, illetve nyílt napot is tartotok. Hogyan lehet csatlakozni az egyesülethez?

- Valóban minden évben szervezünk edzőtábort, voltunk Bakonybélben, Mátraházán és Tatán, 35-45 fővel. Nyílt napokat is szervezünk, ilyenkor a tagjaink elhozhatják ismerőseiket, családtagjaikat az edzéseinkre és ingyen kipróbálhatják. Abban biztosak vagyunk, aki egyszer megérzi ennek a varázsát, azokkal, ha nem is egy-két nap múlva, de egyszer újra találkozunk. Csatlakozási lehetőség az alábbi időpontokban lehetséges: kedd, csütörtök 18:30, Margitszigeti Atlétikai Centrum.

- Jelenleg te is aktívan futsz, illetve tanár vagy a Kölcsey Gimnáziumban. Hogyan tudsz időt szakítani, a heti több alkalmas edzések lebonyolítására?

- Igen, nehéz megoldani, de ameddig ennyi örömet találok benne, addig biztos, hogy csinálni fogom.

- Melyik sportolói eredményedre vagy a legbüszkébb?

- Talán a 2:44:09-es maratonomra.

- Csapatotokkal, gyakran jártok közösen versenyezni különböző maratonokra, félmaratonokra. Idén Salzburgban, tavaly Triesztben voltatok, mit terveztek 2017-re?

- Legszívesebben mind a két helyre újra visszamennék, mert annyira jó versenyek, de jövőre a Wachau Marathon a cél.

Kép
Betegség esetén mikor futhatsz és mikor nem?

Amikor egy edzéstervet követsz, vagy csak szimplán hozzászoktál ahhoz, hogy rendszeresen futsz, biztosan rosszul érint, amikor egy betegség miatt szünetet kell tartani. Most eláruljuk, mely betegségeknél, mikor szabad a pálya, és mikor maradj inkább otthon!

Két futó segített a 73 éves, sérült férfinak, hogy átérjen a célvonalon

John Wilkie a Rock’n’ Roll Arizona félmaratonon indult, ám néhány méterrel a cél előtt elesett.

Egy hónapon keresztül minden nap megcsináltam 10 fekvőtámaszt. Íme az eredmény

Azt mondják, az apró változtatások hatalmas eredményhez vezethetnek. A Women’s Health egyik szerzője, Kristen Domonell kíváncsi volt, mi történik akkor, ha átalakítja a hagyományos edzéstervét és egy hónapon keresztül minden egyes nap megcsinál 10 fekvőtámaszt. Íme, az eredmény.

Egy újabb ok arra, hogy otthon hagyd a fülhallgatód

Létezik egy kifejezés, amit azokra az emberekre használnak, akik nem tudnak a telefonjuk nélkül élni: nomofóbia.

6 étel, amitől megnyugszol

Megkértük dr. Drew Ramseyt, a Columbia University pszichiáterét, hogy adjon pár tippet, mit érdemes enned, ha stresszes vagy. Így biztos lehetsz benne, hogy nem hízol el.

Előfizetés

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Fizess elő 35%-os kedvezménnyel! Most 4 lapszám 3580 Ft helyett csak 2380 Ft-ért lehet a tiéd!

Csak 2380 Ft