4 jel, hogy készen állsz arra, hogy benevezz a maratonra

Amikor valaki elkezd futni, a maraton egy olyan bűvös távként szerepel a fejében, ami nagyon messze van, ami teljesen elképzelhetetlen, és csak őrült emberek teljesíthetik. Aztán valami mégis megváltozik…

Amikor valaki elkezd futni, a maraton egy olyan bűvös távként szerepel a fejében, ami nagyon messze van, ami teljesen elképzelhetetlen, és csak őrült emberek teljesíthetik. Aztán valami mégis megváltozik…

Tavaly novemberben futottam az első félmaratonomat, és utána szinte minden hónapban teljesítettem egyet, és még a 10. után sem gondoltam, hogy maratont akarok mostanság teljesíteni. Aztán októberben lefutottam életem addigi leghosszabb távját, a 30km-et, és egy héttel később be is neveztem egy maratonra jövő áprilisra. De miből tudtam, hogy most képes leszek felkészülni rá?

  • Korábban időről-időre szenvedtem pár sérüléstől, ellenben a 30K felkészülést egyetlen fájdalom nélkül megcsináltam. Most végre már tudom, hogyan figyeljek a testem jelzéseire, hogyan maradjak egészséges. Nem toltam túl, tudtam, mikor kell pihenni, és hogy akármennyire is nehéz, a vasárnapon kívül kell egy plusz pihenőnap. Ha ráérzel, mi az a terhelés, ami mellett hatékonyan fejlődsz, mégsem hajtod túl magad, már egy komolyabb versenyfelkészülést is könnyen bevállalhatsz.

  • Azonosítottam, hogy mik a gyengeségeim, mik azok a dolgok, amiben fejlődnöm kell, és mik azok, amikre támaszkodhatok. Nem okoz gondot például hajnalban kelni, hogy fussak két órát, viszont munka után motiválatlan vagyok egy résztávos edzéshez, azt jobb csapatban csinálnom, közösségben, hogy erősen el tudjam végezni. Hétfőn kicsattanok az energiától, pénteken viszont zombi vagyok. Már tudom, hogy csak jól kell időzíteni és taktikázni, kiismertem magam.
Olvasd el ezt is!
  • Ha egy komolyabb versenyre készülsz, mérlegelned kell, hogy abban az időszakban vár-e rád valami fontos projekt ezen kívül. Például én most elkezdtem egy képzést a munka mellett, és szinte minden hétvégémet reggel 9-től este fél 6-ig a suliban töltöm, így nem a legideálisabb időszak egy feszítettebb edzésterv elvégzésére, de szerencsére épp akkor vizsgázom, amikor már intenzíven el kell kezdenem a felkészülést, és pont lesz időm rá. Ha mondjuk épp az esküvődet szervezed, vagy céget akarsz alapítani, talán nem a legmegfelelőbb az alkalom egy maratoni edzésterv megkezdésére.

  • Ha kész vagy lemondani mindennapos, elsőre nem fontosnak tűnő dolgokról, mint mondjuk a haverokkal közös esti programokról, vagy arról, hogy a hétvégén csak a pihenésnek szenteld az időt, akkor vágj bele. Tudnod kell, hogy sok lemondással jár, és talán nem is érzed át az elején, hogy mennyire. Alig várom, hogy január elsején elkezdjem a felkészülésemet, addig pedig élvezem, hogyan annyit és akkor futok, amikor én akarom!
Hogyan lehet hatékonyan fejleszteni a gyorsaságodon?

Szakértőnk, Szántó Nelli elmeséli, milyen módszerekkel tudtok fejleszteni a sebességeteken.

Ébredj! Ráadás esti futás a magyar BBG lányokkal

Az Ébredj! kihívás vége után egy nappal egy szuper kis közösségi futásra invitálunk Budapest legszebb helyeire:

Hetente hányszor kell elmenned futni?

Köztudott tény, hogy ahhoz, hogy futónak nevezd magad, futnod kell. Mindegy, mennyit és milyen gyakran, akkor is futó maradsz. Ha viszont versenyre készülsz, vagy a rekordod szeretnéd megdönteni, nagyon is számít az, hogy hányszor húzod fel a futócipőd, mekkora távot teszel meg, és mindezt milyen gyorsan!

Készülj velünk a Generali Runner's World Runra! Még 2 alkalommal futunk együtt

Már vészesen közeleg a Generali Runner's World Run időpontja, kevesebb, mint egy hónap van a versenyig.

Most futsz először maratont? Fogadd meg a következő tippeket!

Ha most készülsz életed első maratonjára, nem árt megfogadnod szakértőnk, Markocsán Sándor tanácsait!

Előfizetés

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Szakértőink
Kérdezz szakértőinktől!

Mindegy, hogy edzéssel, táplálkozással, fogyással, futóruházattal, cipőkkel kapcsolatban vagy bizonytalan, a legprofibb szakemberek készen állnak, hogy megválaszolják a kérdéseidet, és segítsenek neked jobb futóvá és sportolóvá válni!

Csanya

terepfutásfutás

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Kérdezek tőle

Gadányi Bálint

maratonmaratoni felkészülésfutás

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Kérdezek tőle

Gergely Noémi

dietetikasportdietetikasporttáplálkozástáplálkozás

Az állóképességi sportot űzők táplálkozása egy igazán izgalmas terület és csak nagy felelősséggel lehet végezni, mert ezek a Te sikeredet szolgálják. Célom, hogy együtt Veled elérjük mindazokat a célokat, amiket kitűztél magadnak!

Kérdezek tőle

Janota Zoltán 'Johnny'

triatlonTRXspinningtáplálék-kiegészítők

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kérdezek tőle

Kis-Soós Zsanett

futásfutótechnikafutás várandósság alatt

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Kérdezek tőle

Lubics Szilvia

futásultrafutásmotiváció

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

Kérdezek tőle

Lőrincz Olivér

ultrafutásterepfutásfutáskerékpár

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Kérdezek tőle

MacPherson Éva

táplálkozásinzulinrezisztenciatermészetgyógyászatétrend

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Kérdezek tőle

Markocsán Sándor

futásmaratonversenyzés

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyosztistallo égisze alatt.

Kérdezek tőle

Pulay Szilvi

személyi edzéscore edzéskiegészítő edzésaerobik

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Kérdezek tőle

Sipos Fanni

Futásfutómozgásfutótechnikakezdő futók

Teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok mellett futók mozgását elemzem, amit Hamburgban volt lehetőségem elsajátítani. Így edzéstervek írása közben nem csak az élettani, hanem a biomechnaikai szempontokat megfigyelve igyekszem kihozni a futókból a maximumot. A Semmelweis Egyetem Testnevelési Karán végeztem humánkineziológia szakon, kedvenc területem a terhelés élettan volt, amiben az Ensport laborvezetőjeként van lehetőségem elmélyülni. Futás mellett nagyon szeretek utazni, így az utazás dátumát gyakran 1-1 futórendezvényhez, versenyhez igazítom.

Kérdezek tőle

Szántó Nelli

személyi edzéstriatlonfutásamatőr futás

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Kérdezek tőle

Szilágyi Tibi

futásterepfutásultrafutás

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Kérdezek tőle

Vajda Zsuzsa

futásfutótechnika

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Kérdezek tőle

Fizess elő a Runner's World magazinra 35% kedvezménnyel!

Csak 2380 Ft