A sportmelltartó viselése kötelező: elmondjuk, miért!

A 30km-es versenyfelkészülésem alatt rengeteg témát körbejártam azon kívül, hogy mennyit fussak és mikor. Szeretném magamból kihozni a maximumot, ehhez pedig sok apró részlet hozzájárul. Ilyen például egy jó sportmelltartó is!

A 30km-es versenyfelkészülésem alatt rengeteg témát körbejártam azon kívül, hogy mennyit fussak és mikor. Szeretném magamból kihozni a maximumot, ehhez pedig sok apró részlet hozzájárul. Ilyen például egy jó sportmelltartó is!

  • Egyszer azt olvastam, hogy a 2012-es londoni maraton után a megkérdezett, célba érkező nők közül minden harmadik panaszkodott mellfájdalomról, holott állítólag ez 74%-kal csökkenthető egy jó sportmelltartóval! Bár ahogy felnőttem, nálam evidens volt a sportmelltartó viselése már a tesi órákon is, mert ezt láttam az anyukámtól (mondjuk akkor még egy fokkal kezdetlegesebb, kis topokban aerobikoztak és futottak), meglepett ez az adat, így megkérdeztem egy szakértőt, Dr. Sashegyi Mihály plasztikai sebészt, magyarázza el, miért is olyan fontos a sportmelltartó viselése!

Ő elmondta, hogy futás hatására, ha nem tartja semmi, a mell tehetetlenségéből fakadóan folyamatosan mozog, minél nagyobb a tömege, annál többet. Ez pedig azt eredményezi, hogy a tartószalagok megnyúlnak, a cici lógóssá válik, akár fájdalmas is lehet, különösen az implantátummal rendelkezők számára. Éppen ezért szerinte mindenképpen ajánlott egy megfelelő sportmelltartó viselése futás közben, ami megfelelő tartást biztosít, ezt pedig körültekintően kell kiválasztani.

Kép

„Próba nélkül nem lehet: ha sportmelltartót vásárolsz, mindenképpen vedd fel előtte, mozogj benne egy keveset, akár ugrálj, hogy lásd, mennyire tart. Az sem jó, ha túl szoros, de az sem, ha tág, a lényeg, hogy komfortosan érezd magad benne.”

- Dr. Sashegyi Mihály
Kép

Szakértőnk azt is hozzátette, hogy azoknak, akik mondjuk C-s, D-s vagy annál is nagyobb kosármérettel rendelkeznek, az is megoldást jelenthet, ha egyszerre két darabot is viselnek. (Korábban olvastam már én is, hogy a Black Eyed Peas énekesnője, Fergie is így edz, de nem tudtam, hogy valóban hatásos-e, és mivel az én kosárméretem ennél kisebb, nem volt alkalmam megpróbálni sem.)

Fontos, hogy a pánt ne legyen vékony, hanem széles annyira, hogy ne vágjon be, és kényelmesen, megfelelően tartson. Az is jó, ha a hátrésznél minél kevesebb az anyag, mert ahogy izzadunk, a bőrünk könnyen kidörzsölődik tőle.

Mutatom az én kedvencemet, ami közepes tartást biztosít, az én adottságaimhoz tökéletes. Nem csak futáshoz, de az edzésekhez is hordom. Ha szeretném egy kis szivacsbetéttel is felturbózhatom, de ezt bármikor kivehetem, ha épp úgy tartja kedvem:

Kép

Mindegy, hogy olyat választasz, ami rendelkezik szivacs betéttel, vagy valódi kosárral, esetleg egy egyszerűbb top, a lényeg, hogy tartsa a cicidet, ne fulladj meg benne, és jól érezd magad futás közben! Nem is hinnéd, mennyit javít a teljesítményen az, ha a melled mozgása nem zavar...

Új férfi pályacsúcs a hétvégi UB-n, Maráz Zsuzsanna pedig harmadszor is első a nők között

A hétvégi Ultrabalaton-on futók közösségi hálós képes, szöveges beszámolói alapján idén volt minden, ami bonyolítja a futók életét: meleg, erős szél, aztán éjszaka viharos szél, aztán égszakadással tarkított vihar, no és új férfi pályacsúcs is született, Maráz Zsuzsi pedig idén is női abszolút első helyezett lett, zsinórban harmadszor.

Futás nélkül nem létezem

Anyának és futónak lenni olyan rendkívüli kombináció, amit tényleg csak azok érthetnek meg igazán, akik benne vannak. Mindegy, hogy hány gyermek mellől jársz el futni, valószínű, ritkán mész olyankor, amikor számodra minden körülmény ideális.

Egy barátoddal szeretnél futóversenyen indulni? Így csináljátok!

Nem olyan egyszerű, mint gondolnád! Ezekre figyeljetek oda a barátoddal:

Instagramról a Kertem mellé

Sweat Dreams Budapest közösségi edzés volt a Városligetben, Szilvi, Réka és Brigi kezdeményezésére. Most először, de biztosan nem utoljára.

Esténként futsz? Így maradj motivált még egy nehéz nap után is

Ki akarod hagyni az esti futásod? A következő tippek segítenek abban, hogy legyőzd a benned lévő kisördögöt és motiváltan indulj útnak!

Fizess elő az Instyle magazinra egy évre most 70%-os kedvezménnyel!
Borító
Előfizetés

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Szakértőink
Kérdezz szakértőinktől!

Mindegy, hogy edzéssel, táplálkozással, fogyással, futóruházattal, cipőkkel kapcsolatban vagy bizonytalan, a legprofibb szakemberek készen állnak, hogy megválaszolják a kérdéseidet, és segítsenek neked jobb futóvá és sportolóvá válni!

Frányó Eszter

táplálkozássporttáplálkozásétrenddiéta

A táplálkozásnak önmagában nincs teljesítményfokozó hatása, de ha nem megfelelően viszed be a tápanyagokat, azzal nagyban ronthatsz a teljesítményeden. Dietetikusként az a célom, hogy kihozzam belőled a maximumot, méghozzá olyan személyre szabott tanácsokkal és étrenddel, amiben nem hagyom figyelmen kívül azt sem, hogy mi a kedvenc ételed. Fordulj hozzám bizalommal.

Kérdezek tőle

Csanya

terepfutásfutás

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Kérdezek tőle

Gadányi Bálint

maratonmaratoni felkészülésfutás

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Kérdezek tőle

Janota Zoltán 'Johnny'

triatlonTRXspinningtáplálék-kiegészítők

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kérdezek tőle

Kis-Soós Zsanett

futásfutótechnikafutás várandósság alatt

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Kérdezek tőle

Lubics Szilvia

futásultrafutásmotiváció

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

Kérdezek tőle

Lőrincz Olivér

ultrafutásterepfutásfutáskerékpár

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Kérdezek tőle

MacPherson Éva

táplálkozásinzulinrezisztenciatermészetgyógyászatétrend

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Kérdezek tőle

Markocsán Sándor

futásmaratonversenyzés

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyosztistallo égisze alatt.

Kérdezek tőle

Pulay Szilvi

személyi edzéscore edzéskiegészítő edzésaerobik

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Kérdezek tőle

Sipos Fanni

Futásfutómozgásfutótechnikakezdő futók

Teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok mellett futók mozgását elemzem, amit Hamburgban volt lehetőségem elsajátítani. Így edzéstervek írása közben nem csak az élettani, hanem a biomechnaikai szempontokat megfigyelve igyekszem kihozni a futókból a maximumot. A Semmelweis Egyetem Testnevelési Karán végeztem humánkineziológia szakon, kedvenc területem a terhelés élettan volt, amiben az Ensport laborvezetőjeként van lehetőségem elmélyülni. Futás mellett nagyon szeretek utazni, így az utazás dátumát gyakran 1-1 futórendezvényhez, versenyhez igazítom.

Kérdezek tőle

Szántó Nelli

személyi edzéstriatlonfutásamatőr futás

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Kérdezek tőle

Szilágyi Tibi

futásterepfutásultrafutás

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Kérdezek tőle

Vajda Zsuzsa

futásfutótechnika

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Kérdezek tőle

Fizess elő a Runner's World magazinra 35% kedvezménnyel!

Csak 2380 Ft