Edzés egyedül vagy csoportban?

Az örök dilemma. Egyedül, vagy csoportban jobb edzeni? Nekem úgy alakult az edzőváltás után, hogy egyedül készülök, persze nem árt tisztázni, mit jelent ez valójában nálam.

Az örök dilemma. Egyedül, vagy csoportban jobb edzeni? Nekem úgy alakult az edzőváltás után, hogy egyedül készülök, persze nem árt tisztázni, mit jelent ez valójában nálam.

Van egy edzőm. Bár nem mindig tudott fizikálisan jelen lenni, ez májustól megváltozott, Káldy Zoli már az Újpest edzői csapatát erősíti, aminek nagyon örülünk. Ott van a férjem. Amikor csak tudott, átsegítette a hosszú tempós futásaimat. A pályaedzéseket egyedül csinálom, nyúl vagy edzőtárs nélkül. Megoszlanak a vélemények, mi a jó. Én odáig merészkedtem, hogy amerikai kutatásokat is átböngésztem ezzel kapcsolatban, aminek meglepő eredménye van: az olimpiára készülő hosszútávfutóik jelentős része egyedül készül. (edzővel) Olyan ritkán van, aki még az edző segítségét sem veszik igénybe.

Vannak versenytársaim, szintén egykék.

Hogy ez női dolog lenne speciálisan, azt nem gondolom.

És nem, nem vagyok őrült azért, mert egyedül körözök, a fentebb leírtak is bizonyítják :)

Én ezt az utat járom. Ez nem jobb vagy rosszabb választás annál, mint akik csoportban edzenek. Voltam a csoport oldalon is. Cirka 18 évig. Szerettem, a buktatóival együtt. Mert tény, hogy nehéz 10-15 emberrel együtt edzeni. Vannak nyűgös napok, van aki kevésbé tud alkalmazkodni. De mindennel együtt, életem egyik legjobb időszaka volt, amikor az előző edzőmnél 5-6 fős csoportban (mind fiúk, lányokkal nehezebb :D) edzhettem. A mai napig, bár az életünk ezer szál felé ment, az évben egy-két napot találkozunk. Nosztalgiázni. :)

Kép

Mi a jó a csoportban?

  • motiváció-ha fáradtabb vagy, mindig van valaki, aki magával fog húzni
  • egymás segítése, csapatmunka
  • barátságok kialakulása
  • az edzést könnyebb megcsinálni (váltott vezetések)
  • móka móka móka
  • senki nem fog neked annyira tiszta szívvel drukkolni, mint a csapatod

Mi a hátránya?

  • széthúzás (klikkesedés)
  • nem a neked megfelelő tempóban edzel ha folyton másokhoz alkalmazkodsz
  • nem egészséges rivalizálás
  • fiatal korban előfordulhat, hogy rossz irányba terelgetik egymást

Nézzük a másik oldalt. Mi az egyedüli edzés előnye. Azt hozzá kell tenni, hogy nem mindenki képes egyedül edzeni, de semmi gond nincs ezzel. Mindenki más.

  • erősebbé válsz fejben,
  • nem kell alkalmazkodni senkihez,
  • csinálhatod a saját tempódat
  • versenyen sokat profitálhatsz, ugyanis ha egyedül maradsz, mivel tudod, hogy képes vagy így is úgy is jó teljesítményre, nem fogsz idegeskedni e miattjobban megismered magad. Muszáj megismerned, hiszen csak te vagy a pályán, nem vonja el a figyelmedet semmi. Ami az elején nehéz lehet, de nagyon klassz utazás önmagad körül

Mik a hátrányai?

  • mivel csak magadból tudsz meríteni és vannak rosszabb napjaink, így nehéz edzés időszakok is akadnak. Egyedül több energia ezen átrágni magunkat
  • néha lustább lehetsz, mert senki nem sarkall arra, hogy kilépj a komfortzónádból néhanapján edzésen is. (ha felismered, ezen tudsz változtatni)
  • egyedül melegítesz, egyedül vezetsz le, egyedül erősítesz. Kell ehhez bármit hozzáfűzni? :)
Kép

Az egyedül edzés kívülről nehéznek tűnhet. Ezért kérdezik tőlem gyakran, hogy bírom csinálni. Erre a válasz annyi, hogy én ilyen vagyok. Magányos farkas. Ehhez kell egy nagyon erős motiváció, világos célok és a sokat emlegetett “örök szerelem” azzal, ami csinálsz.

Amíg a szerelmem, a barátok, az edzőm és annyi jó ember és drukker mellettem van, hogy lehetnék én egyedül. Ők kapcsolnak ki, ők töltenek föl energiával. Így a végtelenségig el lehet futni, nem igaz?

Egy pici tanács: legyen csoport, edző partner vagy néha-néha egy futótárs mellettetek. Engem tényleg felüdít ha például Józsa Gabiékkal egy reggeli edzést összehozok. Néha a magányos farkasok is bandáznak :D

Így maxold ki a pihenőnapokat

Azt hiszem, én nagyjából már 87-szer leírtam a következő mondatot: „a teljesítményed alakulása nem csak attól függ, hogy mit csinálsz az edzéseken, hanem attól is, hogyan töltöd a pihenőidőszakokat!” Legyen az a két futás közötti idő, vagy a pihenőnapok!

Imádsz kutyával futni? Mutasd meg nekünk! - FOTÓPÁLYÁZAT

Keressük a legösszeszokottabb kutya-gazdi futó párost, ha te is mindig négylábú kedvenceddel szeled a kilométereket, küldd el nekünk a közös, futós képeteket!

Rákóczi Feri: „Egyszer próbáltam bent futni, de nem volt jó"

Az időjárás az utóbbi napokban azt sem tudja, mit csinál. Szerencsére sokatokat még a hó és a hirtelen jött hideg sem tántorított el a futástól. A rossz idő a témája Rákóczi Feri következő posztjának is, amiben tippeket ad arra, mire figyeljetek, ha a maihoz hasonló időben húzzátok fel a nyúlcipőt.

Ilyenek vagyunk egymás közt - vicces üzenetek futóktól futóknak

A futók egymást között elég furcsa dolgokról beszélnek. És persze tökéletesen meg is értik, mit mond a másik.

Ezért irigykedem a kezdő futókra

Nem mintha valami nagy pró lennék, de azért a kezdő fázison már túl vagyok, és bizony elgondolkodtam rajta, hogy milyen jó is volt még az az időszak!

Előfizetés

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Szakértőink
Kérdezz szakértőinktől!

Mindegy, hogy edzéssel, táplálkozással, fogyással, futóruházattal, cipőkkel kapcsolatban vagy bizonytalan, a legprofibb szakemberek készen állnak, hogy megválaszolják a kérdéseidet, és segítsenek neked jobb futóvá és sportolóvá válni!

Frányó Eszter

táplálkozássporttáplálkozásétrenddiéta

7 évente az összes sejted lecserélődik. Abból épül fel a tested, amit megeszel. Nem mindegy, mi kerül a tányérra. Ebben segítek!

Kérdezek tőle

Csanya

terepfutásfutás

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Kérdezek tőle

Gadányi Bálint

maratonmaratoni felkészülésfutás

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Kérdezek tőle

Janota Zoltán 'Johnny'

triatlonTRXspinningtáplálék-kiegészítők

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kérdezek tőle

Kis-Soós Zsanett

futásfutótechnikafutás várandósság alatt

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Kérdezek tőle

Lubics Szilvia

futásultrafutásmotiváció

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

Kérdezek tőle

Lőrincz Olivér

ultrafutásterepfutásfutáskerékpár

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Kérdezek tőle

MacPherson Éva

táplálkozásinzulinrezisztenciatermészetgyógyászatétrend

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Kérdezek tőle

Markocsán Sándor

futásmaratonversenyzés

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyosztistallo égisze alatt.

Kérdezek tőle

Pulay Szilvi

személyi edzéscore edzéskiegészítő edzésaerobik

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Kérdezek tőle

Sipos Fanni

Futásfutómozgásfutótechnikakezdő futók

Teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok mellett futók mozgását elemzem, amit Hamburgban volt lehetőségem elsajátítani. Így edzéstervek írása közben nem csak az élettani, hanem a biomechnaikai szempontokat megfigyelve igyekszem kihozni a futókból a maximumot. A Semmelweis Egyetem Testnevelési Karán végeztem humánkineziológia szakon, kedvenc területem a terhelés élettan volt, amiben az Ensport laborvezetőjeként van lehetőségem elmélyülni. Futás mellett nagyon szeretek utazni, így az utazás dátumát gyakran 1-1 futórendezvényhez, versenyhez igazítom.

Kérdezek tőle

Szántó Nelli

személyi edzéstriatlonfutásamatőr futás

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Kérdezek tőle

Szilágyi Tibi

futásterepfutásultrafutás

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Kérdezek tőle

Vajda Zsuzsa

futásfutótechnika

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Kérdezek tőle

Fizess elő a Runner's World magazinra 35% kedvezménnyel!

Csak 2380 Ft