Borítókép: Futók az asztal másik oldalán

Futók az asztal másik oldalán

Futóként évek óta vállalok önkéntes feladatokat futóversenyeken. Rengeteg esemény van ma már országszerte, aszfalton, terepen egyaránt, melyek lebonyolításához minden szervező igénybe vesz önkénteseket, hisz rengeteg feladat adódik.

Az első önkéntes munkáimat futóversenyeken, frissítőpontokon vállaltam. Viszonylag egyszerű feladatról van szó, bár azért vannak esetek, amikor komoly koncentrációt és türelmet igényel, hiszen embereket kell kiszolgálni, akik sokfélék és sokféle állapotban kerülhetnek a pontra. A lényeg, hogy a szervező által összeállított enni és innivalót kell kulturáltan, átláthatóan kipakolni az asztalra, majd pedig kiszolgálni az érkező futót. Versenye és távja válogatja, hogy a kiszolgálás hogyan zajlik. Ha pörgős versenyről van szó, akkor igény lehet az, hogy te magad fogd a kezedbe a poharat és előre jelezd a futónak, hogy mi van nálad. Pl. víz, izoital, netán kóla. Nagyjából ez a három folyadéktípus szokott leggyakrabban előfordulni. Az ennivalókat (gyümölcs, keksz, szőlőcukor, csokoládé) rendszerint maguk veszik el. Ügyelni kell arra, hogy a pont környékén eldobott poharak ne maradjanak, tehát szemetet is kell szedni, általában a pontzárást követően. Manapság már igen gyakori, főként terepfutó versenyeken, hogy nincs műanyag pohár a ponton, a futóknak saját poharat kell vinniük magukkal, amelybe a pont személyzete beletölti a kért folyadékot. A frissítő pontokon gyakran időmérés is történik, ilyenkor az önkéntesnek figyelnie kell arra, hogy a futó időmérése megtörténjen. Nagyobb eseményeken egy-egy ponton 6-8 vagy akár 10 ember is szükséges lehet, kisebb eseményeken 2-3 fővel is működhet a frissítőpont.

Igen, a sok műanyag poharat a frissítőpont személyzete összeszedi

Ha ilyen munkát vállalsz fontos, hogy ismerd az eseményt, tudd, hány km-nél van a pontotok, mettől-meddig vagytok nyitva, útba tudd igazítani a futót, ha indul a pontról, merre fusson tovább. Illetve az is fontos, hogy előzőleg magadról is gondoskodj, legyen nálad saját enni-innivaló és az időjárásnak megfelelő öltözék.

Vállalhatsz önkéntes munkát az esemény versenyközpontjában is. Itt jellemzően rajtcsomagot tudsz osztani, ruhatár- és csomagmegőrzési szekcióban tudsz helyt állni, rajt/célterület kialakításában tudsz segédkezni (kordonok kipakolása, reklámeszközök kihelyezése, rögzítése, rajtkapu felállítása), a célba érkezők fogadása.

Rajt-célterület: itt leginkább fizikai munka van, pakolás, dekorálás, célkapuállítás

Illetve jelentkezhetsz útvonal jelölőnek is, amely aszfaltos versenyek esetében mondhatni egyszerűbb, mert lehet biciklivel, robogóval, de akár autóval is végezni, azonban terepfutóversenyeken nincs, mese, futva – legfeljebb túrázva, bár az jóval időigényesebb - kell kipakolni a jelölő szalagokat.

Én az idei UTH-n jelentkeztem először útvonal jelölő munkára. Más önkéntes munkát nem tudtam vállalni a gyerekek miatt, főleg a 19 hós Benedek nem tette volna lehetővé, hogy hosszabb ideig egy helyen, például egy frissítő ponton legyünk. Hosszabb szakaszt szerettem volna vállalni, így legalább letudtam a heti hosszú futásomat. A jelölés napján Norbi még ráért, így ő vállalta a gyerekeket, illetve azt is, hogy autóval eljönnek és a jelölő társamat és engem kísérve, segítik a munkánkat.

Forrás: Terepfutás.hu
Versenyen elvárás a futók részéről, hogy jól jelölt pályán futhassanak, ehhez azonban valakinek ki kell jelölni az útvonalat

A Dömös-Lepence-Pilisszentlászló-Visegrád szakasz lett a miénk. A hivatalos adatok alapján 27 km-ről és nagyjából 900 méter szintről volt szó. Norbival Lepencén, Pilisszentlászlón terveztünk találkozni, így nem kellett a teljes szakasz összes szalagját magunkkal vinni. Iszonyat mennyiség volt, súlyra, méretre egyaránt, nem is igazán tudom, hogy ekkora pakkal, hogyan tudtunk volna értelmes tempóban haladni, ha végig kell cipelnünk. Norbival korábban megállapodtunk, hogy a Pilisszentlászló-Visegrád szakaszt ő jelöli. Én végül így 22,5 km-t futottam a jelölés során, 1000 méter szinttel, kicsit többet mértem, mint ami a hivatalos adatok szerint volt.

A haladás-megállás (szalagpakolás)-ismételt haladás, sokkal nehezebb, mint gondoltam. Koncentráltam az útvonalra, figyeltem a GPS track-et, közben folyamatosan agyaltam, hogy hova kerüljön szalag. Vissza-visszanéztem, hogy látszik-e, jó helyen van-e, ami már kikerült. Felelősségteljesnek éreztem a feladatot. Ezzel a futással közel 4 és fél órányi önkéntes munkát tudtam vállalni, ami tekintve, hogy mennyi feladat, mennyi szervezői munka adódik egy ilyen rendezvénnyel kapcsolatban, csekélység, mégis, sok ilyen néhány órás vállalás is szükséges ahhoz, hogy létrejöjjön egy-egy futóverseny.

A CREW-t már jól ismerik a Terepfutás.hu eseményein indulók

A jelölést követően természetesen le is kell bontani a pályát, a mezőny elhaladását követően lehet kezdeni a bontó futást, idén ilyesmit már nem tudtam vállalni.

Ha futsz és szoktál indulni futóversenyeken – de ha nem akkor is – jusson időnként eszedbe, hogy megnézd az asztal másik oldalát. Sokat lehet tanulni, tapasztalni, új emberekkel megismerkedni és még jobban megbecsülni azokat, akik arra adják a fejüket és sokszor a szabadidejüket, hogy például neked is futóversenyeket szervezzenek.

Az UTMB hatalmas esemény, 8 versennyel, az önkénteseknek szigorú feltételeknek kell megfelelniük

Rengetegféle feladat adódhat mindezeken kívül, amelyekről érdemes tájékozódni a számodra szimpatikus verseny szervezőjénél. Világszerte vannak olyan nagy rendezvények, amelyek önkéntes munkáira komoly pályázatokat nyújtanak be az aspiránsok, és a szervező közülük választ. Magyarországon még mindig gyakori, hogy önkéntes-munkaerő hiány merül fel egy-egy nagyobb volumenű futóverseny szervezésekor, de van, aki már szinte állandó stábbal dolgozik és a toborzásra jóval többen jelentkeznek, mint amennyi feladat ténylegesen ellátatlanul áll.